Belföld

Csillag adott zöld jelzést a vagonügyletnek

A MÁV öt évvel ezelőtti rejtélyes vagonügyleteiben újabb fejlemény látott napvilágot. Gaskó István, a felügyelőbizottság tagja szerint 2003-ban a tulajdonos gazdasági és közlekedési tárcánál először leállították a gyanús ügyletet, majd egy héttel később újból engedélyezte a fizetést Csillag István egykori miniszter.

Jelenleg még folyik a rendőrségi eljárás a MÁV 2003-as vagonszerződési ügyében. A vasúttársaság 2000 tehervagont adott el, a kocsikat, a gyanú szerint, jóval áron alul értékelve vitték be a MÁV Cargóba, amelynek vezetőjét és két másik egykori MÁV-os menedzsert gyanúsítottként hallgatott ki a rendőrség. Egyébként még a MÁV felügyelőbizottsága (FB) talált rá a rendellenes ügyletekre, feljelentést a rendőrségen viszont egy MSZP-s politikus, Szép Béla tett.

Az FB a héten (11-én) újból megvizsgálja az esetet. Az elmúlt 5 évben körülbelül 40 kilós vizsgálati dosszié nőtt ki az ügy táptalaján. A tranzakció részleteit az FN-nek Gaskó István vasutas szakszervezeti vezető ismertette, aki 1992 óta tagja az FB-nek.

Még 2002-ben a MÁV-Tiszavas Miskolci Járműjavító Kft. 60 darab nyitott vasúti kocsit felújított és eladott a Mudra Kálmán üzletemberhez köthető É-D Vascentrum Kft.-nek, (a céget 2001-ben alakították, Késey Dezső és Kiss Tibor a voltak tulajdonosai huszonötmilliós alaptőkével, az Észak-Délt később megvásárolta az Észak-Vas Kft. és a Dél-Bükki Természetvédelmi Rt., amelynek vezérigazgatója Mudra Kálmán). Hogy mit akart kezdeni a vagonokkal a többnyire hulladékfémben és ingatlanos üzletekben utazó cég – jelenleg is ingatlanforgalmazás a fő profil -, az rejtély.

Ide-oda rakják a vagonokat

Mándoki Zoltán egykori MÁV vezér és Kovács Imre (a teherszállítási üzletág vezetője volt) egy cégbejárás alkalmával észrevette a 60 elkészült kocsit és nehezményezték, a Tiszavas üzletét, elsősorban azért, mert így a kocsik a konkurenciához kerülhetnek. A vasutasok úgy döntöttek, hogy visszavásárolják a kocsikat, de a szerződést időközben már aláírták az Észak-Déllel.

A MÁV úgy döntött, hogy ócskavassal fizet – a 2000 darab tehervagonnal, amelynek valódi értékét senki sem tudja. Elkezdték teljesíteni a szállításokat, több tételben gurultak ki a vagonok, Gaskó István korábbi FB-s anyagokra hivatkozva kifejtette, hogy jó néhány kocsinak még 2 év hátravolt a következő műszaki vizsgáig, tehát használható volt egy részük. Az FN információi szerint az árufuvarozási gépészeti osztály rendszeresen készít a tranzakciók előtt állapotfelméréseket, így az ötéves jelentésekben talán meg lehet találni az értékelést.

„Az Észak-Déltől viszont nem kapta meg a MÁV az ellentételezést és keletkezett egy körülbelül 200 milliós hiány. Az FB vizsgálatot indított az ügyben, a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési tárca pedig
– Csillag István vezetésével – leállította a fizetést, majd néhány hét múlva újból elindították a teljesítést” – mondta el Gaskó.

Csillag nem emlékszik rá, hogy mi történt

Nem kommentálta az FB-tag szavait Csillag István. A négy munkanapos üldözés után elért egykori tárcavezető arra hivatkozott az FN-nek, hogy nem emlékszik, mi történt 2002-2003-ban, mert naponta több száz másik ügy fordult meg a keze alatt.

A sajtóban mindemellett napvilágot látott egy másik történet is, amely szerint a Tiszavason eredetileg 100 tehervagont értékesítettek volna 400 millió forintért az Észak-Délnek, de mivel a határidőre csak 100 millió folyt be, a MÁV-nál úgy döntöttek, hogy 2000 darab lerobbant teherkocsit vihet el a cég.

Ez a verzió csak egy 249 milliós kifizetetlen váltóval kalkulál, a többi kocsi ugyanis szinte nulla értéken került átvezetésre a MÁV Cargoba 2003 év végén. Tisztázásra szorul tehát, hogy pontosan mi volt az ügylet, és kik engedélyezték a tranzakciókat, milyen háttértudás birtokában.

A többi ködös ügy

Nem tisztul a kép a MÁV egykori ingatlanügyeinél sem. „Ezeknél elsősorban az a baj, hogy az állam a MÁV-nak adott ingatlanjainak jó részét (amikor részvénytársasággá vált a vasút) még nem vezették át a földhivataloknál”- mondta el az FN-nek Reményik Kálmán, az FB mostani elnöke. Arra azonban nem adott választ, hogy miért lehetett például a Nyugati-tér melletti ingatlanon a MÁV egyik saját cégének elővásárlási joga (amelyre a Westend II. ütemét tervezték építeni).

A MÁV-nál egyébként lassítja az ügymenetet, hogy a leányvállalatok ügyeit első körben azok felügyelőbizottságai vizsgálják és csak ezután kerülhetnek a vizsgálatok a nagy FB elé. Érdekes azonban, hogy nagyjából lefedik egymást a tagok, tehát az egykori MÁV FB tagokat delegálják a leányvállalatok vizsgáló grémiumaiba.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik