A vám- és pénzügyőrség országos parancsnoka, Nagy János és a Magyar Közút Kht. vezérigazgatója, László Sándor hétfőn írta alá a közös közúti ellenőrzésekről szóló megállapodást – áll a közleményben.
A közös ellenőrzések a vámosok által végrehajtott közúti ellenőrzések mellett kiegészülnek a tehergépjárművek tengelysúly-mérésével. A Magyar Közút Kht. valamennyi nagy forgalmú határátkelőhelyen vagy azok közelében rendelkezik tengelysúlymérő-állomással, így a közös ellenőrzések a nemzetközi forgalom bármelyik kiemelten fontos pontján végrehajthatók.
Először a kilépőket ellenőrzik
A közlemény szerint az együttműködés első szakaszában az Európai Unió külső határán és nem schengeni belső határán – vagyis a horvát, szerb, román és ukrán határon – kilépni szándékozó nehézjárműveket ellenőrzik közösen.
A második lépésben kibővül a közös ellenőrzésre alkalmas pontok száma a schengeni övezet belső határa közelében lévő mérőhelyekkel. Ennek azonban feltétele, hogy a mérőállomásokat nagysebességű, burkolatba épített tengelysúly-mérő detektorokkal szereljék fel; ezek beszerzésére a Magyar Közút Kht. nyílt közbeszerzési pályázatot ír ki.
Az útkárokért a nehéz járművek is felelősek
A szóvivő tájékoztatása szerint a 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton a burkolati károk 40 százalékáért a nehéz- és túlsúlyos járművek tehetők felelőssé. A két szervezet azzal számol, hogy a közös fellépés eredményeképpen a nemzetközi forgalomban közlekedő túlsúlyos nehézjárművek arányát 1 százalékra tudják csökkenteni a jelenlegi – becslések szerint – 2,5 százalékról.
Az útvonalengedély nélkül közlekedő túlsúlyos járművek üzemben tartóira a vámhatóság 300 ezer forint közigazgatási bírságot róhat ki, ezzel együtt az ellenőrzések hatására kiváltott útvonalengedélyek díjai tovább növelik a Magyar Államkincstár bevételeit – olvasható a közleményben.