Belföld

Megint ránk bízza a főváros, merre menjünk

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén sem jelöl ki terelőutakat a főváros az útlezárások mellé. A városszociológus szerint csak az a bökkenő, hogy most a kerülőutakon is munkagépek járnak majd autók helyett. Két polgármester önálló akcióba kezdett.

Megint ránk bízza a főváros, merre menjünk 1

Két hónapon át nem lehet közlekedni a budai alsó és felső rakparton június 16-tól, mert a 4-es metró Szent Gellért téri állomásához tartozó lejtakna és a főgyűjtő csatorna építése miatt mindkét utat lezárják a Bertalan utca és a Szent Gellért tér között – jelentette be Kiricsi Karola, a BKV szóvivője és Nagy János mérnök.

Kiricsi Karola elmondta: az autósok ebben az időszakban a Budafoki és a Bartók Béla utat használhatják, hogy elkerüljék a lezárt útszakaszokat. Annak érdekében, hogy a közlekedést megkönnyítsék, a Szent Gellért téren felbontották a díszburkolatot és a Budafoki utat meghosszabbítva ideiglenes útpályát építettek.

Feszített ütemben

Nagy János elmondta: a szakemberek feszített ütemben dolgoznak, hogy még augusztus 20-a előtt elkészüljenek a 10,5 méter széles, 30 méter mélyre nyúló lejtaknával, amely a metró mozgólépcsőjét tartja majd. A gyors munkavégzés érdekében nyújtott műszakban két nagyteljesítményű géppel dolgoznak a munkások – tette hozzá. A szakember jelezte, hogy a lejtakna befejezése után a rakpartot 2010-ig szakaszosan még többször le fogják zárni.

Mivel Demszky Gábor főpolgármester és a helyettese Hagyó Miklós bejelentette, hogy a rakpartok mellett rövid időre a Szabadság és a Margit hidat is lezárják, ezért várható, hogy jelentős káosz lesz az utakon.

Tervgazdálkodás

Kocsis János városszociológus szerint érthetetlen, hogy a városvezetés a pénzügyi kényszerrel magyarázza az útépítések és felújítások összesűrítését. „A tervgazdálkodás idején működtek így az ötéves tervek. Akkor sem csináltak semmit az első években, aztán rohammunkában csapták össze a lemaradást” – utalt Kocsis arra a tényre, hogy évek óta ismert az uniós pénzek lehívásának rendszere.

Szerinte kimutatható negatív gazdasági hatásai lehetnek, ha az emberek kiszorulnak Budapestről a kaotikus közlekedés miatt. A városszociológus külön problémaként említette, hogy a városvezetés nem jelölt ki terelő utakat. „Az utóbbi hét-nyolc évben vált gyakorlattá, hogy az autósokra bízták, ki merre kerül, ám ez most lehetetlen lesz, annyi helyen lesz útlezárás” – figyelmeztet Kocsis.

Önálló javaslat

Lapunk megkereste a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályát a terelő utak ügyében. „Budapest úthálózata a folyamatosan bővülő járműpark miatt általában akkor is telített, ha nincs nagy volumenű útfelújítás vagy közműépítés. A nagyobb kapacitástartalékkal rendelkező útvonalak hiánya miatt célszerűbb az autósokra bízni, hogy milyen irányban kerülnek, így elkerülhető, hogy egyetlen terelőútra koncentrálódjon a forgalom” – közölte az ügyosztály.

Óbuda és a II. kerület polgármestere önállóan jelölne ki alternatív útvonalat az autósoknak, ezért összekötnék a Szépvölgyi utat a Budai alsó rakparttal. Láng Zsolt és Bús Balázs azt kérik a főváros illetékeseitől, hogy az ideiglenes megnyitás tapasztalatai alapján vizsgálják meg a Szépvölgyi út meghosszabbításának végleges lehetőségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik