Belföld

Közpénzen kell távol tartani a lobbit?

Az év első hónapjaiban a terhességüket bejelentő kismamák nagyon sok településen nem kaptak gondozási könyvet, ehelyett közölték velük: hajtsanak félbe egy üres lapot, vonalazzák meg, és arra jegyezzék fel a szükséges adataikat – tudósít Rajnai Attila az ÉS-ben egy kálvária állomásáról.

De hová tűnt a terhesgondozási könyv, tette fel a kérdést – Rajnai. A szaktárcánál azt a rövid választ kapta: „Nem alakult ki ellátási gond!” Az Országos Tisztiorvosi Hivatal (OTH) közlése szerint pedig egyedül Debrecenből érkezett jelzés, hogy hiánycikk a gondozási könyv.

A rendszerváltást követően a Kismama Magazin gyárttatta és szállította le minden évben a védőnői szolgálatokhoz az ingyenes iratot, de a múlt évben a védőnők azt az utasítást kapták, hogy a lap által előállított gondozási könyveket küldjék vissza, mert államilag kiadottat fognak küldeni. Nem küldtek.

A Kismama Magazin 1987 őszén, negyedéves lapként jelent meg először a hazai piacon – jelzi az ÉS. A fogadtatás meglepte a kiadót, a lap napokon belül elfogyott a standokról, és hamarosan havi magazinná vált. A siker hatására a lap alapítója, Czollner Katalin újabb ötletekkel állt elő: megszervezte az országos babaruhabörzét, valamint elfogadtatta az egészségügyi tárcával, hogy a magazin kiadója egy esztétikus kis könyvecskét is kinyomtat ingyenesen a kismamák részére, amelyben vezethetik a vizsgálataik adatait.

A várandós anyukák a kilencvenes évek elején kapták kézhez először az új terhesgondozási könyvet. A kiadó az ingyenességért cserébe annyit kért az illetékesektől, hogy a füzetben benne lehessen a Kismama magazin előfizetési szelvénye. 1999-ben a lap tulajdonost váltott, megvette a Sanoma (akkor VNU) Budapest ZRt., ennek ellenére a terhesgondozási könyv változatlan formában megjelent a védőnői szolgálatnál. Az Orbán-kormány idején a szaktárca annyit kért az új laptulajdonostól, hogy a kis könyv reklámmentes legyen, ezért vegyék ki belőle a lap előfizetési szelvényét.

Bálits Évának, a Kismama Magazin új főszerkesztőjének sikerült annyit elérnie, hogy a szaktárca engedélyezte: a reklámmentes és ingyenes gondozási könyvhöz a védőnők ajándékozhattak egy fóliázott bemutató számot a magazinból.

A könyvecske rendszere 2006-ig nem változott, de az évek során egyre nagyobb számban jelentek meg kereskedelmi cégek, amelyek a védőnői szolgálaton keresztül akarták felvenni a kapcsolatot a kismamákkal. A minisztérium szerint a védőnők munkáját egyre jobban nehezítette, hogy a magáncégek prospektusait, termékmintáit, ajándékcsomagjait átadják az általuk gondozott kismamáknak és családoknak.

Végül jött a központ, Rácz Jenő miniszter újraszabályozta a rendszert: a koncepció szerint az ingyenes terhesgondozási kis könyv és az újszülöttek oltási könyve nyomtatását és terjesztését visszavette volna a tárca a szponzoroktól, és hivatalos, állami nyomtatványként került volna forgalomba. A miniszter végül öt céggel – Full Life Kft., R–L Stúdió Bt., Naturland Magyarország Kft., SCA Hygiene Products Kft., Magyar Telefonkönyv Társaság – kötött együttműködési megállapodást. A központosított rendszer azonban nem kezdhette meg gyakorlati működését.

„A 2006-os országgyűlési választásokat követően Molnár Lajos felmondta a megállapodásokat, valamint megszüntette a szakmai főosztályon a védőnői ellátással foglakozó státust, a tanulmányok, tervek pedig irattárba kerültek. E mellett a védőnői hierarchiában is betartottak a cenzúrázott rendszernek – írja a riportban Rajnai. A szakmai főosztály volt köztisztviselője, Lengyel Judit – aki korábban tíz évig védőnőként dolgozott – azt mondta az ÉS-nek: akiket addig honorált egy vagy több cég, azoknak nem állt érdekükben betartani az új előírásokat, számukra egyedül a szabályozatlanság volt a kifizetődő.

A központosítási koncepció eredményeként a tárca most, 2008 márciusában adott engedélyt a kis terhesgondozási könyv legyártására a Pátria Nyomdának, amely mintegy négy és fél millió forintért készíti el terjesztés nélkül az okiratot százhúszezer példányban. De miért jobb közpénzen nyomtatni és terjeszteni, ha azt ingyen, a szakmai elvárásoknak megfelelően elkészíti és szállítja le egy cég? Ha viszont a kis könyv hivatalos irat, és ezért államilag szükséges megjelentetni, akkor az újszülöttek oltásait regisztráló Gyermekegészségügyi Kiskönyvet miért a Brendon babáruházak hazai cége gyártja már évek óta, és abban miért szerepelhetnek reklámok?

(A részletek az ÉS-ben olvashatóak!)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik