Belföld

Demszky bepereltetné magát Orbánnal

Demszky Gábor felszólítja Orbán Viktort, hogy vagy azonnal tegyen feljelentést korrupció gyanúja miatt, vagy kérjen bocsánatot a 4-es metrón dolgozó sok száz szakembertől. Harmadik lehetősége nincs – közölte a főpolgármester.

Budapest szabad demokrata főpolgármestere ezt annak kapcsán közölte, hogy a Fidesz elnöke a hétvégén egy lapinterjúban arról beszélt: a prágai metró csak töredékébe került a budapestinek, és a különbözet oka a korrupció.

Demszky hangsúlyozta, hogy Orbán Viktornak azon kijelentése, mely szerint leállítaná a 4-es metró építését, világossá tette, hogy „engesztelhetetlenül gyűlöli ezt a beruházást, valószínűleg vele együtt Budapestet is”.

A főpolgármester szerint a prágai metró drágább, mint a budapesti. Ott ugyanis 155 milliárd forintból 4,6 kilométerrel, három állomással meghosszabbítottak egy vonalat. Egy állomás és az ahhoz tartozó alagút költsége ugyanúgy 50 milliárd forint, mint Budapesten, de ott nincs benne az árban a járműtelep kialakítása, a járművek költsége és a felszíni beruházások.

Kifejtette, hogy az 1998-2008 közötti 66 százalékos infláció, a metrótörvényben nem szereplő felszíni beruházások költségei és az időközben az EU által előírt 10 százalékos tartalékkeret miatt nőtt 348 milliárd forintra a Keleti pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar közötti első szakasz eredetileg 151 milliárd forintos költsége.

Demszky Gábor rámutatott, hogy a 4-es metró kapcsolódó beruházásaira feltétlenül szükség van. Példaként említette a Fővám tér rendezését, amelynek kapcsán a városvezetés kedden elfogadta Rogán Antal V. kerületi polgármester konstruktív javaslatát. Mint mondta, “a Fidesz okos politikusai tudják, hogy a budapestiek szavazata nélkül csak igen nehezen, vagy egyáltalán nem nyerhetnek választást” és tudják azt is, hogy a budapestiek több mint 80 százaléka fontosnak tartja a metróépítést.

Tény viszont, hogy a metróépítés leállítása ugyanúgy többe kerülne a megépítésnél, mint a Nemzeti Színház esetében, s nem egy, hanem tíz értelmetlen gödröt, valamint kiszámíthatatlan kimenetelű kártérítési pereket eredményezne.

A főpolgármester elmondta, hogy 2010-re próbajárat lesz a 4-es metrón, amelynek 15 kilométeres alagútjából hat kilométer már elkészült, s az állomások szerkezete is mindenütt több mint 50 százalékos. A metró leállításáról zajló értelmetlen és öncélú vita azért veszélyes igazán, mivel alkalmas arra,hogy elbizonytalanítsa az EU illetékeseit, akik fél éven belül döntenek az uniós támogatásról.

Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes megjegyezte, hogy 292 milliárd forintra pályáztak az EU-nál, s azt remélik, hogy 224 milliárd forintot el is nyernek. Ezért fontosnak tartja, hogy a hazai politikusok, bal- és jobboldaliak egyaránt, a következő időszakban ne veszélyeztessék az EU-támogatás megszerzését.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik