Belföld

VDSZSZ: lefizeti a MÁV a sztrájktörőket

Harmadik napja tart a vasúti dolgozók sztrájkja, miután kedden sem született megállapodás a MÁV-társaságok és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között.

Szerda reggel kilenc órakor folytatják a tárgyalást a MÁV Zrt-nél és MÁV Startnál – mondta el Kavalecz Imre. A MÁV sajtófőnöke szerint az éjszakai szolgálatban a MÁV Zrt. forgalomirányítói – összesen 1979 vasutas – közül 188-an sztrájkoltak. Ez az arány az elmúlt két naphoz képest javult, hiszen így a MÁV számításai szerint az éjszakai órákban is mintegy 90 százalék dolgozott.

A nemzetközi vonatok a határon várakoznak

Szerda reggel Budapesten a Déli és a Nyugati pályaudvar fogad vonatokat. A Keleti pályaudvarra nem érkeznek Hatvan felől vonatok, mert Rákosnál és Kőbánya-Felsőn sztrájkolnak a dolgozók, ott a vonatok Hatvan felől Pécelig közlekednek – mondta el Kavalecz Imre. Valamennyi elővárosi vonalon két-két szerelvény közlekedik, kivéve a Rákospalota-Vácrátót vonalon, amelyen továbbra sincs vasúti forgalom.

Miskolc környékén úgynevezett BZ motorszerelvények járnak, egy-két vonat közlekedik. Debrecen, Nyíregyháza, Pécs és Szeged állomás nem fogad vonatokat a VDSZSZ-es dolgozók sztrájkja miatt. Szombathely-Celldömölk térségében már közlekedhetnek a vonatok a reggeli órákban. Szeged és Kiskundorozsma között pótló buszok közlekednek, Kiskundrorozsma és Budapest között járnak a vonatok.

A nemzetközi vonatok sajnos kényszerűen a határon várakoztak, ezért a MÁV-START Zrt. értesítette az érintett külföldi társaságokat, hogy nem tudja garantálni a nemzetközi járatok teljes útvonalon történő közlekedését. Így várhatóan a külföldi vasutak korlátozzák a Magyarországra induló vonatok menetrendjét.

Növelik a tájékoztató szolgálatot

Kedd este 6 óráig a vonatok mintegy 30 százaléka közlekedett, ez 760 vonatot jelent. Annak ellenére közlekedett ennyi vonat, hogy a még elégséges szolgáltatás hiányában a VDSZSZ egyetlen vonat közlekedéséhez sem járult hozzá – mondta a MÁV sajtófőnöke.

A MÁV szerdán is megtesz mindent annak érdekében, hogy úgy szervezze a vonatközlekedést, hogy az utasok eljussanak úti céljukra – tette hozzá Kavalecz Imre. Elmondta, hogy az utastájékoztatás javítása érdekében közel 100 fővel növelik a pályaudvarokon a tájékoztató szolgálatot. Ezek a munkatársak Budapesten és nagyobb vidéki pályaudvarok utasterében a peronokon tájékoztatják az utasokat a közlekedési lehetőségekről.

A MÁV Zrt. megállapodott több Volán társasággal, hogy autóbuszjáratokon elfogadják a vasúti bérleteket. Szerda reggel a Bakony, a Somló, a Tisza, a Balaton, a Borsod, a Kunság, a Zala és a Kapos Volán teljes hálózatán, az Agria, a Mátra, a Vértes, a Hajdú, a Hatvan, a Jász-Kun, a Vasi és a Kisalföld Volánnál pedig bizonyos viszonylatokon fogadják el a vasúti bérleteket.

A VDSZSZ szerint lefizetik a sztrájktörőket

Rákóczki Lajos, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének szakági vezető ügyvivője a szerdai sztrájkhelyzettel kapcsolatban megerősítette, hogy sztrájkolnak a budapesti nagy pályaudvarokon, Szegeden, Debrecenben, Nyíregyházán, Miskolc térségében, a sztrájkban elsősorban a kocsivizsgálók és az utazó személyzet vesz részt.

Ráckóczi Lajos elmondta, hogy a szakszervezet értesülési szerint az este folyamán a MÁV menedzsmentje 5000 forintos kifizetéseket ajánlott fel a dolgozóknak és a sztrájkban részt venni szándékozóknak, így próbálva rábírni őket, hogy kilépjenek a sztrájkból. Mint mondta, ez nagy felháborodást okozott a sztrájkolók körében.

A VDSZSZ vezető ügyvivője elmondta, hogy a reggeli műszakban Budapest térségében elkezdték a váltásokat: azoktól a nappali dolgozóktól, akik sztrájkolni készüknek, az “ötezer forintos dolgozók” próbálják átvenni a szolgálatot.

A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik