Belföld

MÁV helyett: busz vagy repülő

Keddre mindenki megbékélt a vasutassztrájkkal, a vidéki pályaudvarokon alig lézengtek, aki teheti, busszal utazik. A Volán-társaságok mentesítő járatokkal igyekeznek célba juttatni az utasokat, igaz, a menetidő ezzel rendszerint jelentősen meghosszabbodik. Az OrangeWays ingyen szállt be a szállításba, de ha valakinek nagyon sietős, repülővel is mehet.

A vasutasok sztrájkja miatt a legtöbb megyeszékhelyen és Budapesten is lebénult a vonatközlekedés. A Volán-társaságok mentesítő járatokat indítanak, ez azonban jelentősen lelassítja az utazást. Míg Szegedre például eddig óránként jártak szerelvények és két és fél óra alatt lent voltak Budapestről, a Volán másfél óránként indít járatokat, és két és fél, három óra alatt érnek le. Hasonló a különbség Péccsel is: a MÁV óránkénti járatai három óra alatt tették meg az utat, a Volánra azonban 2-3 órát kell várni és leghamarabb négy óra alatt érkezik a célállomásra. A nyertes Debrecen: eddig ugyanis nem volt közvetlen buszjárat a cívisvárosba, így átszállással együtt hat óra volt az út, most azonban a MÁV tehermentesítése miatt a menetidő 2 óra negyven percre zsugorodott, ami nagyjából megegyezik azzal, mint ha vonattal utaztak volna.

Ingyenbusz vonat helyett (Fotó: MTI)

Ingyenbusz vonat helyett (Fotó: MTI)

A Volánon kívül az OrangeWays is besegít, elsősorban az elővárosi vonatok pótlásába. A luxusbuszokat üzemeltető társaság óránként indít járatokat, egyelőre Rákospalotára, Újpestre, Veresegyházára és Vácra. A közlekedési társaság buszain is elfogadják az érvényes vasúti bérleteket a MÁV-val kötött megállapodás alapján. Mint Kovács Miklós, az OrangeWays Zrt. Vezérigazgatója lapunknak elmondta, szívesen beszállnának nagyobb távokra is. „Nem kérünk igazolást, sem jegyet vagy bérletet, aki utazni akar, mindenkit elszállítunk, ingyen. A MÁV sem térít nekünk semmit. Azt szeretnénk megmutatni, hogy számunkra az utasok a legfontosabbak” – hangsúlyozta Kovács Miklós.

Ha sürgős: repülővel a leggyorsabb


A buszok mellett még egy lehetőség marad az utazásra: valamennyi megyeszékhelyre el lehet jutni repülőgéppel. Igaz, ez az utazási forma sokkal költségesebb, ám gyorsabb. Mint Klebercz Dezső pilóta lapunknak elmondta, a legnépszerűbb kis repülőkkel, három főre 50 ezer forint az egyórás út. Ennyi idő alatt körülbelül 180 kilométert lehet megtenni, ami körülbelül a Budapest-Szeged távolság. Ezenfelül a repülőterek ezer és ötezer forint közötti díjat számolnak fel a leszállásért. Ha azonban a célállomáson senki sem akar visszamenni, a hazautat is ki kell fizetni, ami újabb 50 ezer forintos tétel.

A pilóta elmondta: Budaörsről, Dunakesziről, Tökölről és Farkashegyről is indulnak kisebb gépek. A felszállás azonban időjárásfüggő, így csak akkor számíthatunk erre a megoldásra, ha nincs erős esőzés vagy köd. Ráadásul éjszakára a repülőterek többsége bezár, így nem lehet Miskolcon vagy Nyíregyházán leszállni. Debrecen, Szeged, Pécs és Győr azonban alkalmas éjszakai üzemmódra, a gép fogadásáért azonban pluszpénzt számolnak fel.

Vidéken csak lézengenek az utasok a pályaudvaron

Nógrád megyében üresek a pályaudvarok lapunk salgótarjáni tudósítója szerint. A hétfői „sztrájkindító” óta csak a balassagyarmati vonalon közlekedett két vonatszerelvény. A salgótarjáni külső pályaudvaron is mindössze egyetlen tehervonat haladt át a nap folyamán. Az emberek már tisztában vannak a sztrájk tényével ezért nem is keresik a pályaudvarokat. Hiába is keresnék őket, ugyanis a korszerűtlen tájékoztatórendszerek miatt sokat nem tudni arról, mikor indulnak vonatok. Komolyabb fennakadásokat ez nem jelent, mivel a vasúti pályák állapota miatt a személyforgalom Nógrád megyében nem jelentős. A Nógrád Volánnál sem érezhető a sztrájk hatása. Molnár Róbert a társaság személyszállítási üzletágvezetője elmondta, hogy tárgyalnak ugyan a MÁV képviselőivel, de megegyezés nem született, így egyelőre a Nógrád Volán járatain nem fogadják el a MÁV-bérleteket.

Teljesen kihalt a debreceni pályaudvar (Fotó: Bihari Szabolcs)

Teljesen kihalt a debreceni pályaudvar (Fotó: Bihari Szabolcs)

Mivel a Lőkösháza-Békéscsaba-Mezőtúr-Tiszatenyő vonalon több állomáson is sztrájkolnak, Békés megye székhelyén a vonatközlekedés teljesen szünetel, így nem jár a nemzetközi Dacia Expressz sem. Egyetlen ilyen nemzetközi vonat kiváltásához 18-20 autóbuszra lenne szükség, ez a többlet helyben eleve rendelkezésre sem áll, a Körös Volánnál – mondta Szentes-Bíró Ferenc, a MÁV területi kommunikációs munkatársa a FigyelőNetnek. A körzetben az egyetlen vonatpótló járat Békéscsaba és Csorvás közt jár, miután kedd reggel a hétfőn még aktív telekgerendási állomás is bedőlt. Csorvástól Szeged-Rókusig viszont vonat viszi az utasokat.

Szeged nagyállomáson helyszíni tudósítónk elmondása szerint csak néhány lézengő utas van. Egy részük turista, aki a nemrég felújított, majdnem teljesen üres állomást és peront választotta a délutáni sétához. Szegedről Budapestre óránként el lehet jutni: Kiskundorozsmáig a Tisza Volán által biztosított vonatpótló busszal, onnan pedig Kőbánya-Kispestig vonattal. Szentes-Bíró Ferenc kiemelte: bár a menetrendszerinti indulást nem tudják biztosítani, valamint a menetidő is megnyúlik 15-20 perccel, azért a közlekedés folyamatos. „A hétfői napból tanulva ma már minden utast el tudunk vinni, bár továbbra is zsúfoltak a járatok” – jegyezte meg Mező István a cég közszolgáltatási divízióigazgatója.

Pécsett is teljesen kihalt a pályaudvar, mint tudósítónk elmondta, alig egytucatnyian álldogálnak a vágányok előtti peronon. A hangosbemondó viszont a sztrájkról nem tesz említést, de arról sem például, kinek érdemes esetleg még várakoznia. A jegypénztárak mögött ugyan helyükön ülnek a dolgozók, ám jegyet senki sem vesz. Lapunk érdeklődésére az egyik pénztáros elmondta: egyetlen vonat indulásáról tud, ami Villány felé tart majd.

Mindenhol lehúzták a rolót (Fotó: Bihari Szabolcs)

Mindenhol lehúzták a rolót (Fotó: Bihari Szabolcs)

A cívisvárosban a mai nap folyamán egyetlen személyvonat sem indult, illetve nem is érkezett. A debreceni Máv Start dolgozói egytől-egyig sztrájkoltak, így azt lehet mondani, hogy a megyeszékhelyen, százszázalékos a munkabeszüntetés. Ennek ellenére helyszíni tudósítónk beszámolója szerint szinte ugyanannyi embert lehetett látni a debreceni pályaudvaron, mint egy átlagos délutánon. A különbség csak az, hogy most a polgárok, diákok, dolgozók céltalanul sétáltak a peronok mellett, az ügyfélszolgálattól próbáltak tájékoztatást kapni, mindhiába. A válasz egyszerű és határozott volt: nem indulnak vonatok Debrecenből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik