Valószínűleg kisgyermekes bérletnek fogják nevezni azt a közbeszédben kismamabérletként emlegetett újítást, amellyel valamennyi, gyeden vagy gyesen lévő fővárosi szülő vagy nagyszülő a diák- és nyugdíjasbérlet áráért (ez jelenleg 3250 forint) utazhat a BKV járművein. Az ötletet a decemberi közgyűlésen a KDNP-s Rétvári Bence vetette fel, az SZDSZ frakciója – előzetes egyeztetés nélkül – a kezdeményezés mellé állt. Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes a döntést követően azonnal felkarolta az ügyet.
John Emese, a liberálisok fővárosi frakcióvezetője az SZDSZ döntését azzal indokolta, hogy a mobilitás biztosításával a nők – különösen az érintett csoport – esélyegyenlőségét támogatják. A bérlet bevezetését egyébként a gyermekbarát városprogram részének tekinti.
Lapunk felvetésére, amely szerint ez bérlettel is akadályba ütközhet, a politikus elmondta: jelenleg a BKV 15 százaléka akadálymentesített, ám az amortizáció miatt lecserélt minden új jármű beszerzésénél ez már kritérium. „Tapasztalatom szerint egy gyerekkel, egy babakocsival lehet utazni a nem akadálymentes járműveken is. Két vagy több gyerekkel ez azonban tényleg problémás” – ismerte el John Emese.
Csak fővárosi kismamák igényelhetik
A Hagyó Miklós által összehívott első egyeztetésen az SZDSZ, a BKV, valamint civilszervezetek – többek között a Jólét Alapítvány, a Regina vagy a Nagycsaládosok Országos Egyesülete – vettek részt. Erre múlt hét szerdán került sor, ám egyelőre még nincs megállapodás abban, hogy pontosan milyen kritériumok alapján állapítják majd meg a jogosultságot.
Valószínűleg – mivel a kedvezményt nem a kormány, hanem a főváros, illetve a BKV biztosítaná – csak fővárosi illetőségű gyesen és gyeden lévők vehetnék igénybe az utazási kedvezményt.
A BKV még nyerhet is vele
Mivel a kedvezmény elsősorban a BKV büdzséjét fogja terhelni, a cél, hogy többen vegyenek bérletet, és minimális legyen a bevételkiesés – mondta John Emese a FigyelőNetnek. Ha eddig is minden most megcélzott vásárolt volna bérletet, akkor a kedvezmény 1,7 milliárd forint veszteséget jelentene a közlekedési társaságnak.
Ám a KDNP által létrehozott honlap számításai szerint jelenleg a kismamák mintegy 6 százaléka vásárolhat bérletet, az akcióval viszont ez 16 százalékra kúszhat, ami akár nyereséget is hozhat a BKV-nak. A valóság feltehetően a két szélsőséges számítás között van.