Belföld

Kirúgják a MÁV-Start vezéreit

A január másodikán tapasztalt kaotikus utasforgalmi intézkedések miatt Kákosy Csaba, gazdasági és közlekedési miniszter csütörtökön kezdeményezte a MÁV-Start vezetőinek felmentését.

A miniszter a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a Felügyelő Bizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását kérte Kamarás Miklóstól, a MÁV Zrt. elnökétől és Heinczinger Istvántól, a MÁV Zrt. vezérigazgatójától – áll a GKM közleményében.

A miniszter döntését azután hozta meg, hogy meghallgatta a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. vezetőinek beszámolóját a 2008. január 2. napját érintő utasforgalmi intézkedésekről.

Kákosy Csaba a megbeszélésen elmondta, hogy határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen.

Később derült ki, hogy nem lesz akkora havazás

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: a miniszternek arról számoltak be, hogy a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök jogiakkal élve január 1-jén a havazás miatt és a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani váltókat. A váltók problémája torlódást és késeseket okozhat a vasúti közlekedésben.

Ezt megelőzdendő, akkor helyes döntés született, de később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek. Addigra az utasítások kiadása megtörtént, és vasúttechnológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat – mondta a vezérigazgató.

Kommunikációs káosz

A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte. A MÁV saját hatáskörben vizsgálja, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre, az utasok tájékoztatása miért nem történt meg. Az eddigi információk szerint a vasúti belső utasításokat sem adták ki, mert a jegykiadók, a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A vezérigazgató szerint ebből látszik, hogy a MÁV-START belső utasítási rendszere nem működött.

Heinczinger István elmondta: a miniszter arra kérte a MÁV menedzsmentjét, hogy hívják vissza a MÁV-START igazgatóságát, felügyelőbizottságát, és záros határidőn belül jelöljék ki az új tagokat, akik alkalmasak a változó és utasbarát, szolgáltató vasútpolitika megvalósítására. Megvizsgálják, hogy kik azok a piaci szereplők, szakemberek, akik a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére képesek.

Heinczinger István hangsúlyozta: a MÁV-START igazgatóságát és felügyelőbizottságát az új tagok kinevezésével egyidőben mentik fel. Nem született döntés arról, hogy bárki munkaviszonyát megszüntetnék – tette hozzá.

Az elővárosi vonalak adják a forgalom kétharmadát

A MÁV korábbi közölése szerint a havazásra tekintettel a Budapest-Piliscsaba, a Budapest-Martonvásár, a Százhalombatta-Budapest, a Budapest-Vác, a Budapest-Vácrátót-Vác, a Gödöllö-Budapest, a Budapest-Mende, illetve Sülysáp-Budapest, valamint a Monor-Budapest vonalakon a rövidtávú úgynevezett elővárosi vonatok szerdán nem indultak el. Erről azonban kedden és szerdán több eltérő tájékoztatás volt.

A MÁV tájékoztatása szerint a havazás miatt állították le ezek közlekedését, helyettük a zónázó vonatok megálltak minden állomáson.

A vasúttársaságnál az elővárosi vonatok adják a forgalom kétharmadát: ezekkel a vonatokkal nagyon sokan járnak munkába, és a zárt peronos ellenőrzés miatt a jegyárbevétel is ezeken a vonatokon a legmagasabb. Az utasok körében pedig azért kedveltek, mert menetrendjük kiszámítható és sűrű, a nemrég beszerzett Siemens- és Stadler-motorvonatok pedig jóval kényelmesebbek, mint a többi szerelvény.

A Fidesz kormányzati vizsgálatot a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a személyi felelősök megnevezését követelte kedd délután az elővárosi vonatokat érintő káosz kapcsán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik