Hiller István kijelentette: világos a helyzet és világos a feladat, a mennyiségi változás után a minőségre kell a hangsúlyt fektetni. Meg kell tenni mindent azért, hogy olyan tudományos műhelyek jöhessenek létre, ahol a tudás megőrzése, átadása, a hagyomány tisztelete, az új iránti nyitottság együttesen valósulhat meg – hangsúlyozta a tárca első embere.
A miniszter az elsőéves hallgatókhoz fordulva elmondta, a tudás megszerzéséért és alkalmazásáért folytatott vetélkedőben versenytársaik Sydney-ben, Bolognában, vagy épp Ottawában tanulnak. Ebben a versenyben azonban érdemes részt venni, s a legjobbnak lenni. Ez nemcsak a diákoknak, hanem az országnak és tudománynak is elsődlegesen fontos – hangsúlyozta.
Hudecz Ferenc, az ELTE rektora elmondta: a most induló 373. tanévben 7361 hallgató és mintegy 700 doktorjelölt kezdi meg tanulmányait az alma materben. A jelentkezések alapján az ELTE a legnépszerűbb egyetem az országban, oktatóinak és kutatóinak 70 százaléka tudományos fokozattal bír, s a legtöbb PhD oklevelet, az összes okmány egyharmadát az egyetem doktori iskolája jegyzi.
Az ELTE a 104 alapszakból 34-ben indított képzést, megkezdődött a mesterszakok kidolgozása is, s az egyetem szenátusa 117 mesterszak létesítését hagyta jóvá – sorolta a bolognai képzési szerkezetre való átállás eddigi állomásait. Az elmúlt tanévben az alapkutatási pályázatokon nyertes programok az összes támogatás 15 százalékát nyerték el, s 10 találmányi bejelentés is történt.
A rektor elmondta azt is, hogy az ELTE gazdálkodása stabil, kötelezettségeinek határidőre eleget tesz. A mostani tanév feladatai között említette a pedagógusképzésben érintett karok együttműködésére vonatkozó szakmai javaslatot, az ELTE nemzetközi stratégiájának beterjesztését, az egyetemi hallgatói karrierközpont létesítését.
Az ünnepségen – a hagyományoknak megfelelően – miniszteri kitüntetéseket, a Professzor Emeritus okleveleket és az egyetemi kitüntetéseket adták át.