A változásokra egyebek mellett azért van szükség, mert a fogyasztók és a gazdálkodók között kialakult vitában mindig a vásárlók maradnak alul, és egyelőre hiányzik a tudatos fogyasztói magatartás is. A vásárlók ezentúl a tanácsadóirodákból alakult országos hálózatnál kérhetnek segítséget, ahol jobb minőségű szolgáltatást, jogi segítséget, tanácsadást és tájékoztatást kaphatnak – áll a fogyasztóvédelem új, hét évre szóló programjában.
A bírósági eljárást ugyanis kevesen választják, mert hosszadalmas, költséges, bonyolult, ráadásul a fogyasztók eleve hátrányban vannak a jogilag felkészült, a magas költségeket is vállaló gazdálkodókhoz képest. Erősebbé válnak a békéltető testületek, így a jelenleginél hatékonyabban segíthetik a vitás kérdések megoldását.
A jövőben egyáltalán nem éri majd meg becsapni a vásárlókat, a folyamatos jogsértők ugyanis magasabb bírsággal számolhatnak, a büntetőjogi felelősségre vonás sem marad el, és nem pályázhatnak állami forrásokra. Állandó ellenőrzésre számíthatnak a feketepiacokon és a nagy forgalmú bevásárlóközpontokban árusítók, az ellenőrök pedig kiemelten vizsgálják egyebek mellett az élelmiszereket, a vegyszereket, a gyermekjátékokat és a csomagküldő szolgálatok termékeit.