Belföld

Csokonai és Kosztolányi az érettségin

Az MTI diákoktól származó értesülései szerint középszinten Csokonai Vitéz Mihály és Ady Endre, míg emelt szinten Kosztolányi Dezső és Krúdy Gyula volt többek között a hétfői írásbeli érettségi feladat.

Középszinten Csokonai Vitéz Mihály: Eleven rózsához és Ady Endre: Meg akarlak tartani című versének összehasonlító elemzése volt az egyik feladat. Választhatták még a diákok Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok című novellájának elemzését, érvelő szövegnek pedig a könyvek és a számítógép viszonyáról kellett írniuk.

Emelt szinten Kosztolányi Dezső két művének összehasonlítása szerepelt, amelyhez nyelvi-műveltségi teszt kapcsolódott. A diákoknak például metaforákat, szinonimákat kellett keresniük a művekben. Az érettségizőknek fel kellett ismerniük még négy versrészlet szerzőjét is. Feladatul kapták emellett Krúdy Gyula egyik novellájának elemzését, amelyhez kapcsolódva az volt a kérdés, hogy az elégikus-nosztalgikus hangulatot milyen jelzők és írói vonások biztosítják.



Csokonai és Kosztolányi az érettségin 1

Mintegy tízezren érettségiztek magyarból. KÉPGALÉRIA!


Reflektálás egy korjelenségre feladatban arról kellett írniuk, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Volt egy olyan feladat is, hogy a magyar nyelv megőrzését célzó honlapra írjanak levelet arról, hogy a boltok neveiben idegen kifejezések is szerepelnek. Hivatalos tájékoztatást a tételekről és a hozzájuk kapcsolódó feladatokról az oktatási tárca biztonsági okokra hivatkozva kora délutánra ígért.

A hétfői írásbeliken magyarból középszinten 92 826-an, emelt szinten 4302-en adtak számot tudásukról. A magyar írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra 180 perc állt rendelkezésre.

A magyar írásbelin a szövegértési feladat szövege általában 800-1100 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés.

A szövegalkotáskor a vizsgázó három, eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet: ez lehet érvelő fogalmazás nyelvi, irodalmi, általános kulturális, etikai, életmódbeli kérdésekről, vagy egy mű adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása és két, esetenként három szöveg adott szempontú összehasonlítása.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik