Belföld

Megyeszékhelyek versengenek a regionális posztokért

Megyeszékhelyek küzdelmére lehet számítani a közeljövőben, amelynek tétje a dekoncentrált szervezetek elhelyezése – hívja föl a figyelmet a Világgazdaság.

A közigazgatás átalakítása, hatékonyabbá tétele anélkül is megvalósítható, hogy választott regionális önkormányzatok működnének. Ez az elképzelés elvérzett a parlamentben, ám a kormány így is eltökélt a változtatások megvalósításában. Ennek egyik módja, hogy a megyei dekoncentrált szervezetek helyett regionális struktúrát alakítsanak ki. Ez néhány szervezet esetében már megvalósult – ilyenek a munkabiztonsági, munkaügyi felügyelőségek –, s a közeljövőben a többi esetében is megtörténik az átalakítás. Nagy kérdés, hol lesznek ezeknek a szervezeteknek a központjai.

Székesfehérvár az első az egyenlők között a Közép-Dunántúl három megyeszékhelyének versenyében. Ez kiemelkedő történelmi szerepével, jelenlegi fejlettségével, dinamikus fejlődésével is magyarázható. Előnye még az optimális földrajzi elhelyezkedése, így a könnyebb megközelíthetősége. Ezért a város szükségesnek tartja, hogy mindazon szervek a városba települjenek, amelyek elsősorban az itt élők ügyeivel foglalkoznak. Ezek a közigazgatási hivatal, a rendőr-főkapitányság, az APEH, a földhivatal, az államkincstár. Az egészség- és nyugdíjpénztárnak, a földhivatalnak, az élelmiszer-ellenőrzésnek a lakosságszám alapján kellene idekerülnie, a mentőknek pedig Budapest közelsége miatt – érvelnek.

Tatabánya viszonylag új megyeszékhely, ráadásul a bányászat elsorvadása miatt mélyről indult, de hatalmas ütemben fejlődik a kilencvenes évek közepétől. A település vezetői szerint a katasztrófavédelmi igazgatóság idetelepítése mellett szól az az érv, hogy közel van az országhatár, s olyan veszélyes üzemek működnek a környéken, mint a Richter, a Zoltek. A nyugdíj- és egészségbiztosítási igazgatóság ideköltöztetését az indokolná, hogy kiválóak az infrastrukturális adottságok a városban, sok az irodaház, s hogy nő a megye gazdasági súlya; a régióban itt a legmagasabb az egy főre jutó GDP. Szintén ez utóbbival magyarázzák az APEH „megszerzésének” igényét, a regionális vám- és pénzügyőrség idehelyezésére a közeli országhatár, a közlekedési felügyeletére pedig a kiváló fekvés ad nyomós érvet – állítják. A geológiai szolgálat, a bányakapitányság tatabányai elhelyezése nem szorul magyarázatra, vélik.

Veszprémben már jelenleg is több regionális hatáskörű intézmény működik, különösen az oktatás, munkaügy, egészségügy területén. Ám a város adottságai miatt a turizmussal kapcsolatos szervezetek megszerzését is célul tűzték ki, és épp a fejlett idegenforgalmat hozták fel érvként arra, hogy a fogyasztóvédelem is náluk lenne a legjobb helyen. A másik két várossal nem kívánnak versenyezni a klasszikus ipari ágazatokban, de az informatika, az innováció területén igen, így az ezzel kapcsolatos szervezetekre is pályáznak. Érdekes, hogy a bányakapitányságot is szeretnék megkaparintani, mondván, itt még működik bánya. A Szerencsejáték Felügyeletet, a mérésügyi felügyeletet pedig a regionális kiegyenlítődés okán telepíttetnék itt le.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik