Belföld

Tehervagonokkal terhelik a vasúti hidakat

A MÁV Zrt. továbbra is fokozott felügyeletet tart azokon a vasúti szakaszokon, ahol az árvíz miatt veszélyhelyzet alakult ki, a hidakat tehervagonokkal terhelik le annak érdekében, hogy az árhullám ne okozzon kárt a hídszerkezetekben.

A Dunán levonuló árvíz nyomán a vasúti szakaszokon keletkezett helyreállítási károk becsült költsége 360 millió forint. Ezen túl a vasúti pályák földműveinek teherbírását növelni kell, a távlati védelmet is szolgáló további talajcsere becsült költsége 980 millió forint körül alakul – közölte a vasúttársaság.

A Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon, Komárom térségében a vonatok még mindig lassabban haladhatnak. A vonal teljes védelmét a védvonal mielőbbi kiépítése jelentené, amellyel a vasútvonalon a forgalom fokozott felügyelet mellett biztonsággal lebonyolódhat. A vonalszakasz becsült helyreállítási költsége mindezeket figyelembe véve 120 millió forintot tesz ki. Az Almásfüzitő–Esztergom-kertváros vasútvonal elsődleges védvonal a Duna vonalán, az elöregedett partvédő létesítmény háta mögül a magas vízállás időszakában a finom anyag a folyóba áramlik, üregesedés lép fel. A karbantartási munkák elvégzése időt vesz igénybe, a vonatok ezen a szakaszon várhatóan április végétől közlekedhetnek. Az üregesedett földmű helyreállításának becsült költsége 200 millió forint.

A Baja–Bátaszék-vonal a Duna árterében halad, több árapasztó műtárgy is megtalálható. A levonuló árvíz még a földmű jelentős részét fedi, de a tapasztalatok szerint annak károsodása nem jellemző. Általában a műtárgyak hídfőinél keletkeznek kimosások az erős vízmozgások következtében. Az ezen a vonalon található hat műtárgy hídfőjavításának becsült költsége 20 millió forint. A Dunán levonult árhullám után a vasúti pályák hibáit helyre kell állítani: a pályavasút most még becsült költségekkel számol, de várható, hogy ennél többe kerül az infrastruktúrák rendbe tétele.

A vasúti árufuvarozásban naponta mintegy negyvenmillió forint többletköltség jelentkezik. A MÁV Cargónál úgy számolnak, hogy a terelőforgalom miatt 15 millió forint a többletkiadás, a többlettartózkodások kocsibére 20, míg a saját kocsik rendelkezésre bocsátása (kocsibér és elmaradt haszon) 5 millió forintot tesz ki naponta. A becsült összegek természetesen a befolyásoló tényezők állandó változásai miatt nagyságrendekkel is módosulhatnak. A vasút a kormányzati operatív bizottság részére mintegy 200 tehervagont is rendelkezésre bocsátott, amelyek az árvízvédelem rendelkezésére állnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik