Belföld

Opel Vectra Caravan 1,9 CDTI

Kipróbáltuk az Opel óriás kombiját, a Vectra Caravant. Az egyterűekkel is vetekedő helykínálatú óriás az erős és takarékos dízelmotornak köszönhetően ideális jármű utazáshoz. Tekintse meg képgalériánkat >>

Manapság kétféle kombit készítenek a gyártók. Az egyik csoportba tartoznak a divatos, sportos, ám szűk csomagterű modellek, míg a másikba a hatalmas méretű, praktikus teherhordók. A Vectra Caravan kétség kívül az utóbbiak közé sorolható: a limuzinnál 13 centiméterrel hosszabb, a Signuméval azonos tengelytávú Caravan kívül-belül óriási. A több mint 4,8 méteres hosszúság és a szögletes design miatt az autó már önmagában tiszteletet parancsoló, ezt az érzést csak fokozza a tesztautó sötétített ablakai és metál fekete fényezése.

 

Az óriás formája hamar egyértelművé teszi, hogy az Opelnál nem agyondizájnolt sportos kombira, hanem kényelmes és praktikus nagy autóra vágytak. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Vectra csúnya lenne, hiszen a szögletes vonalak ellenére is kimondottan elegáns és rendkívül masszív.

 

Kényelemes belső

A lényeg azonban mégiscsak a hatalmas bel-, illetve csomagtér. Az utastér a tengelytávbővülésnek köszönhetően nemcsak elöl nagyon kényelmes, hanem hátul is. A térkínálat olyan bőséges, hogy akár öt 190 centis utas is kényelmesen elfér. Így a Vectra kombi valódi utazóautó, ráadásul nemcsak az utasoknak, hanem a csomagoknak is jut hely, mivel a poggyásztér alapból 530 literes, de az ülések lehajtogatásával akár 1,8 köbméteresre is növelhető.

Az utastér kidolgozása példás, az illesztések pontosak, még rossz minőségű úton sem hallatszik a műszerfalból semmi zaj. Az anyagok kellemes tapintásúak, különösen igaz ez a fekete bőr fotelekre, melyek miatt kissé komor az utastér hangulata.

Egyedül a kezelőszervek anyagválasztását érheti némi kritika: karcolódásra hajlamosak. A műszerek és kapcsolók elhelyezése nagyon ergonómikus, minden jó helyre került, a fedélzeti komputer kezelése azonban nem túl felhasználóbarát, a klímaszabályozásnál meggyűlt vele a bajunk.

A méretes utastérben a rakodóhelyekkel kissé szűkmarkúan bántak a tervezők. Kicsik az ajtózsebek, a váltóboxba és a kartámaszokba is csak apróbb tárgyat pakolhatunk. Szerencsére azonban a kesztyűtartó elég nagy, de ez nem kárpótol mindenért.

Műszaki adatok
Motor: 1910 cm3-es, négyhengeres dízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, hatfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 110 KW (150 LE) /4000 min
Nyomaték: 315 Nm /2000 min
Saját tömeg: 1625 kg
Hossz/szél./mag.: 4822/1798/1500mm
Tengelytávolság: 2830 mm
Csomagtér: 530-1850 l
Végsebesség: 212 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Gumiméret: 215/50 R17
Fogyasztás: (városon kívül/város/vegyes) 5,1 / 7,8 / 6,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
Üzemanyagtartály: 60 l
Alapár: 7 049 000 HUF

Izmos motor

A több mint 1,6 tonnás monstrum mozgatásáról a Fiat és az Opel közös fejlesztésű, valójában inkább Fiathoz közelebb álló motorja gondoskodik. Az 1,9 literes erőforrás végre egy igazán korszerű dízel az Opel palettáján. A második generációs, 16 szelepes Common-Rail motor 150 lóerős, csúcsnyomatéka pedig 315 Newtonméter. A gyakorlatban a turbódízel alacsony fordulatról is bődületes nyomatékkal, játszi könnyedséggel viszi a hatalmas kasznit. A magasabb tartományokban sem csökken ereje, négyezres fordulat fölött is meglepően virgonc.

Remekül passzol a motorhoz a hatsebességes váltó, finoman és pontosan kapcsolható. A jó fokozatkiosztásnak köszönhetően az autó kellően dinamikus, így az első öt fokozatban nagy jól harap, a hatodik viszont nagyon kíméletes, mivel 150 km/óránál is csak 2600-at forog. Emiatt kifejezetten kedvezően alakul a fogyasztás, országúton könnyen 6 liter körül tartható, és a városban sem megy 8,5 liter fölé.

Menet közben

A méretes és igen nehézkes kombi irányítása nagyon könnyű feladat, a kormány meglepően közvetlen, az autó még tempós kanyarokban is kifejezetten jóindulatúan viselkedik. A feszes rugózás miatt a karosszériadőlés is minimális. A nagy tengelytáv és az igényes futómű miatt még durván provokálva is kiszámítható marad, ha mégis sikerül kihozni a sodrából azonnal működésbe lép a menetstabilizáló rendszer (ESP Plus), a kerekeket külön-külön fékezve segít az úton maradni.

 

A feszes futómű jó minőségű útfelületen kitűnően csillapít, ugyanakkor kényelmes utazást garantál, de kátyús szakaszokra érve már nem tökéletes. A tesztautóba szerelt fordulásérzékelős bi-xenon fényszórók (AFL) nemcsak a kanyarba világítanak be, hanem még egy extra reflektort is beszereltek, amely automatikusan felkapcsolódik kanyarodáskor, illetve ha bekapcsoljuk az irányjelzőt, kereszteződéshez érve. A rendszer figyeli a sebességet és a kormány elfordulásának szögét, és képes akár 90 fokos szögben is megvilágítani az előttünk lévő kanyart. A gyakorlatban kietlen sötét utakon tényleg nagyon hasznos a berendezés.

De van még egy fontos elektronikus segédeszköz, mégpedig az elől-hátul egyaránt jelző parkolóradar. Nagy segítség, hiszen városi forgatagban nem könnyű manőverezni a hatalmas jószággal.

Értékelés

Tetszett – nem tetszett
+ Hatalmas utas- és csomagtér, erős, takarékos motor, jó kidolgozás
– Belső design, nehézkes hátralátás

A Vectra Caravan hatalmas méreteivel igazi utazóautó, így jó alternatívája akár az egyterűeknek is. Az 1,9 literes 150 lóerős dízelmotor a lehető legjobb választás ehhez az autóhoz. Mivel még kellően vehemens, de ugyanakkor nagyon takarékos is. A hétmilliós alapárért egy közepesen felszerelt kombit kapunk, a piacon talán a legnagyobbat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik