Belföld

Csak kalóriáikat veszíthetik

A Balkánon még viszonylag jól muzsikálnak a tengerentúlon már utolsó kalóriáiktól is megfosztott kólás cégek. A klasszikus ital számára talán a kínai piac nyújthatja az utolsó szalmaszálat.

A görög Coca-Cola Hellenic Bottling Co. (CCHBC) palackozó vállalat 2004-es adózott eredménye rendkívüli tényezők beszámítása nélkül 32 százalékkal, 152 millió euróra (197 millió dollár) emelkedett. A cég osztalékának 40 százalékos emelését helyezte kilátásba. Jóllehet, a Coca-Cola 24 százalékos tulajdonában lévő cég átszervezési programjának egyszeri költségleírásával együtt a nyereség 112 millió euróra csökkent az előző évi 115 millióról.







Botrány a brit piacon
Néhány hónappal ezelőtt a Coca-Cola visszavonulásra kényszerült a brit piacon, miután kiderült, hogy Dasani néven forgalmazott ásványvize nem egyszerűen közönséges csapvíz, hanem a brit egészségügyi hatóságok azt is megállapították, hogy a helyi normáknál több bromátot tartalmaz.

Az átszervezés elfedi a tényleges eredményt


Ez nem okozott különösebb meglepetést, hiszen a CCHBC 55-65 millió eurós adó előtt jelentkező átszervezési költségeket jelentett be tavaly. A negyedik negyedévet ennek megfelelően 26 millió eurós veszteséggel, az egyszeri tételt beszámítva 66 millió eurós veszteséggel zárta.


A Reuters által megkérdezett 13 szakértő átlagosan 31,9 százalékos növekedést és 151,7 millió eurós adózott eredményt jelzett előre az egész évre és 26,6 millió eurós veszteséget a negyedik negyedévre. Az eredmény persze nem teljesen összevethető a 2003-as adatokkal, mivel tartalmazza az év során integrált lengyel, osztrák és horvát ásványvíz-palackozó üzemek teljes egészében konszolidált mérlegeit.








Harcban a dobozos teával
Nincs könnyű helyzetben Kínában a két kólás cég, hiszen a kínaiak tradicionális teafogyasztók, és az évszázados közhiedelem szerint a hideg italok egészségtelenek. Nem véletlen tehát, hogy a frissítő italok piacának 35 százalékát még mindig a dobozos tea uralja Kínában. Éppen ezért a két cég minden kampányeszközt bevet a fogyasztók megnyerése érdekében.


Kína az utolsó szalmaszál a klasszikus kólának


A Coca-Cola részleges balkáni sikere sem fedi el azonban a trendet, hogy miközben a két nagy Cola-cég, a Pepsi és a Coca globális harcot folytat az üdítőitalok piacán, talán e harctól sem teljesen függetlenül olyan klasszikus piacokon, mint például az Egyesült Államok vagy Németország, az utóbbi időben csökkent a kólaértékesítés. A két cégbirodalom privát szerencséje, hogy a világ harmadik legnagyobb piacának számító Kína még reménykedésre adhat okot.

Olyannyira, hogy a PepsiCo Inc. tavalyi kínai 26 százalékos forgalomnövekedése ellenére is további, mégpedig több mint tízszázalékos piacbővülésre számít idén. Nem marad el agresszivitásban versenytársáétól a Coca kampánya sem a kínai piacon, ahol a Coca-Cola Co. 53 százalékos piaci részesedést tűzött ki maga elé célként. A cél persze folyamatosan mozog, hiszen a kínai piac maga is 20 százalékkal bővült tavaly.



Csak kalóriáikat veszíthetik 17

Egészségesebb a tengerentúli piac


Az egészséges táplálkozás általános trendje, amely még egy olyan klasszikus gyorsétteremláncot is lépésváltásra kényszerített, mint a McDonald’s, a kólagyártókat sem kerülhette el. Nem is érte volna meg nekik a trend elől kitérni, tegyük hozzá, hiszen az egészséges táplálkozás hívei tavaly a tengerentúlon 30 milliárd dollárt költöttek általuk egészségesebbnek mondott ételekre. Mondhatni piaci nyomásra hozta ki középkalóriás kóláját a PepsiCo és a Coca-Cola.


A Coca-Cola tavaly nyáron a C2 nevű itallal jelent meg előbb a japán, majd az amerikai piacon. A márka riválisaként nyár végén kerül boltokba a Pepsi Edge. Közép-Európa azonban még nem “trendi térség”, a kólacégek nem erre a piacra fejlesztették ki a középkalóriás termékeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik