Ambiciózus tervvel indította féléves uniós elnökségi ciklusát a luxemburgi miniszterelnök, Jean-Claude Juncker júniusra szeretné lezárni a politikai vitát a következő uniós tervezési időszakról. A tét nagy, hiszen a befizetések nagyságáról és a kohéziós politika keretein

Jean-Claude Juncker
belül a támogatások, mindenkinek megfelelő mértékű szétosztásáról van szó. A terv ambiciózusságát jelzi, hogy több a mint 800 milliárd eurós költségvetés hét éven keresztül határozza majd meg az unió állampolgárainak életét. Azonban az ambiciózus terveket megakaszthatja a tagállamok soha nem tapasztalt aktivitása.
A tagországok között az elnyerhető támogatások, de a befizetendő tagdíjakról is vita folyik. S a következő hétéves pénzügyi keret nagyságának kérdésében a tagállamok három fő táborra oszlanak.
|
Az egyik csoportot az a hat nettó befizető – Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Hollandia, Svédország és Ausztria – és a vele rokonszenvezők – Ciprus, Dánia, Szlovénia – alkotják, amelyek a GNI 1 százalékánál húznák meg a kiadások felső határát. Szerintük a 2007 és 2013 között így rendelkezésre álló 815 milliárd euróból bőven futja a szolidaritásra, és már ez is 6,5 százalékos növekedést jelent a jelenlegi szinthez képest. Kicsit kilóg a sorból a belga kompromisszumos javaslat, amely a GNI 1,15 százalékát javasolva a kiadások felső határaként.
A második csoportot a felzárkóztatási alapok jelenlegi haszonélvezői alkotják, akik azt szeretnék, hogy a nekik folyósított felzárkóztatási források ne egy csapásra, hanem fokozatosan apadnának el. Ebben úgy tűnik szövetségesre találtak Danuta Hübnerben, a regionális politikáért felelős bizottsági tagban. Szerinte ugyanis az EU hét év alatt „mindössze” 25 milliárd eurót nyerne, ha jelenlegi haszonélvezők támogatását megszüntetnék, de többet vesztene a lakosság szimpátiájának elapadásán.
A harmadik csoportot az új tagok alkotják, amelyek az eddigi gyakorlattal ellentétben teljes területükre igényelhetnek támogatást, s akik a nagyobb központi költségvetésben, s így a nagyobb támogatásokban érdekeltek. Baráth Etele, magyar uniós miniszter javaslata szerint Magyarország számára a GNI 1,15-1,24 százaléka tűnik elfogadhatónak.
A metodikán sok múlik
A támogatások nagyságát azonban ennél bonyolultabb módszertan – három szabály – szerint határoznák meg. Az úgynevezett berlini szabály a régiókat, vásárlóerő-paritás alapján mért fejlettségük szerint kategorizálja, s azok ez alapján juthatnak forráshoz. Ugyanakkor egy ország által lehívott támogatás nem lehet több az adott állam GDP-jének 4 százalékánál. Ha a két kritériumrendszer ütközik, akkor a 4 százalékos szabály az erősebb. A harmadik számítási módszer gyakorlatilag a – legtöbb tagállam által rossznak tartott – berlini szabály egy átdolgozása lenne. A szabályt ugyanis több tagállam úgy módosítaná, hogy a vásárlóerő-paritáson mért gazdagság mellett a munkanélküliség mértékét is figyelembe vegye. Ezt azok az országok szorgalmazzák, ahol nagyobb a munkanélküliség (Németország és Olaszország például). Magyar részről inkább a foglalkoztatási rátát emelnék be a kritériumok közé.
Magyarország azt szeretné, ha a GDP 4 százaléka a jövőben nem egyszerűen az egy ország által felzárkóztatási támogatás formájában maximálisan felhasználható összeget jelentené, hanem egyúttal minimálisan kötelező szint is lenne, amit minden körülmények között a tagállamok rendelkezésére bocsátanának.
A jelenlegi 4 százalékos szabály megtartásával egyébként az uniós tagállamok nagy többsége egyetért, bár a legszegényebb és ezért ezzel a megoldással legkevésbé jól járó balti országok még hezitálnak. Minél nagyobb ugyanis egy ország GDP-je, annál nagyobb összeget jelent számára a 4 százalékos küszöb és fordítva. Magyarország ugyanakkor azt is el szeretné érni, hogy gyakorlatias módszerekkel könnyítsék meg a pénzfelhasználást, mert a forráshoz jutás 4 százalékos felső határ a nehézkes szabályok miatt a gyakorlatban mindig kevesebb.
