Belföld

McDonald’s – vadnyugaton, vadkeleten

A megújult McDonald's két évvel súlyos profitfiaskója után ismét meghódította Amerikát. Mindeközben sikeresen terjeszkedett Kelet-Európában, csupán az öreg kontinens nyugati felén gyengélkednek a lánc tagjai.

A McDonald’s gyorséttermi lánc mintegy 40 millió dolláros befektetéssel 25 új éttermet nyit Oroszországban. Az orosz piacon másfél évtizede működő cég 127 éttermében naponta átlagban 500 ezret vendéget szolgálnak ki. Közülük a moszkvai Puskin téri étterem napi 30 ezer vendégével a McDonald’s lánc legtöbb vevőt kiszolgáló egysége a világon.


Úgy tűnik, a két évvel ezelőtt padlót fogó McDonald’s gyorsan magához tért, s újra felvette a kesztyűt. Pedig tavaly januárban a világ legismertebb hamburgerének gyártója, a McDonald’s Corp. még fennálásának első negyedéves veszteségéről volt kénytelen beszámolni. Ráadásul a társaság kénytelen volt bezárni számos üzletét a lanyhuló kereslet miatt. A vállalat nettó vesztesége 343,8 millió dollárra rúgott a 2002 negyedik negyedévében, szemben az egy évvel korábbi 271,9 millió dolláros profittal. De korai lett volna még temetni a McDonald’s láncot, annál is kevésbé, mert példaértékű szerkezetváltásba kezdett.








A vezér eltávozott
Január 17-én 44 éves korában meghalt a McDonald’s korábbi vezérigazgatója, Charlie Bell, aki tavaly áprilisban vette át a gyorséttermi lánc vezetését, majd egy hónappal később rákot mutattak ki a szervezetében, novemberben pedig lemondott tisztéről. Bell 15 évesen kezdte pályafutását a McDonald’s sidneyi éttermében, s elkötelezettségét mutatja, hogy magánemberként is cége termékeit fogyasztotta.


A super-size vége


Ennek során a McDonald’s, melyet akkor már túlsúlyos tengerentúli tinédzserek serege perelt a felesleges kilók miatt, kampányt indított a fitneszrajongók és az egészséges életmód elszánt híveinek becsalogatására. Ezzel kezdetét vette a McDonald’s salátakorszaka, s a kampány során egyre több csökkentett zsírtartalmú termék került az étlapra. Az igazi váltást azonban a super-size hasábburgonya és üdítő árusításának beszüntetése jelentette.


A remélt siker nem is maradt el, hiszen tavaly nyáron már arról számolhatott be az étterem lánc, hogy az egészségesebb ételek bevezetése nyomán 27 százalékos bevétel-növekedéssel 1987 óta legsikeresebb negyedévét zárták. Ráadásul a siker jórészt az újra megnövekedett észak-amerikai eladásoknak volt köszönhető, melyek kétszeresen meghaladták az európai értékesítést.








Érzékeny vereség
A McDonald’s Corp. tavaly ősszel pert vesztett Szingapúrban azzal az élelmiszeripari társasággal szemben, amely termékeit olyan nevekkel forgalmazta, mint „MacNoodles”, „MacTea” és „MacChocolate”. Az indoklás szerint a sasos logó alatt forgalmazott Mac-termékek hangzása, írása és megjelenése is eltér a Mc-től.


Az Újvilág visszahódítása


Az Újvilág visszahódítása mellett a „Vadkeleten” sem tétlenkedett a McDonald’s, mely az amerikai reformok mellett hagyományos termékeivel Kelet-Európa, Oroszország és Kína meghódítására törekedett – sikerrel. Igaz, mindeközben Európa nyugati felén érzékeny veszteségek érték.


Mindezzel együtt a tavalyi harmadik negyedévre vonatkozóan már az egy évvel korábbinál 42 százalékkal magasabb, s a korábban vártat meghaladó eredményről számolhatott be a McDonald’s Corp. Az új trendnek megfelelően az amerikai erősödés ellensúlyozta a nyugat-európai gyengülést. A menedzsment most arra készül, hogy Nyugat-Európában olcsóbb ajánlatokkal, a menü és a szolgáltatás minőségének javításával próbálja felfuttatni az eladásokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik