A statisztikák szerint folytatódott a sajnálatos tendencia: a múlt év első tíz hónapja után novemberben tovább csökkent a magyar lakosság nettó átlagkeresete. A bruttó béremelések csak a versenyszférában tudtak lépést tartani az inflációval, a költségvetési területen jóval alatta maradtak. Az unió „törzstagjai” és Magyarország közötti bérszakadék tehát tovább mélyült, miközben összességében csökkent a foglalkoztatottság is.
|
A foglalkoztatottak száma 2004 első 11 hónapjában a versenyszférában egyébként 1,5 százalékkal emelkedett, de a költségvetés valamennyi meghatározó területén csökkent, így összességében 1,2 százalékos visszaesés következett be. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) most közölt novemberi adatai egyébként érdekes helyzetet mutatnak: a költségvetési intézményekben ugyanis papíron jobban fizetnek, a versenyszférában viszont átlagosan csaknem havi 25 ezer forinttal rosszabbul.
A teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 2004. január–novemberben 143 500 forint volt, a versenyszférában dolgozók átlagosan 136 600 forintot, a költségvetési szervezeteknél alkalmazásban állók 160 200 forintot kerestek. Ami a nettó átlagkereseteket illeti: országos szinten 92 500 forint volt az előző év első tizenegy hónapjában, ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 69 600 forint, a szellemi foglalkozásúaké 119 400 forint volt. Hiába emelkedtek tehát a bruttó keresetek átlagosan 7,3 százalékkal (ezen belül a versenyszférában 9,3 százalékkal, a
költségvetési területen 3,9 százalékkal) az előző év azonos időszakához képest, a 6,9 százalékos inflációhoz mérten ez a nettó keresetek 0,5 százalékos csökkenését jelenti.
Az ágazati összehasonlításból kiderül, hogy azok kerestek a legjobban, akik pénzügyi területen dolgoztak (308 200 forint), a második helyen a vegyipar (194 400 forint) áll, majd a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás (189 500 forint), valamint a közigazgatás, védelem, kötelező és társadalombiztosítás (180 800 forint). A legalacsonyabb átlagkeresetűek ezzel szemben a textília-, textiláru-, illetve a bőrtermék-, lábbeligyártásban és a máshova nem sorolt feldolgozóiparban dolgozók voltak, átlagkeresetük alig haladta meg a hazai átlag felét. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátásban, továbbá a mezőgazdaságban és az építőiparban foglalkoztatottak a nemzetgazdasági átlag 60–70 százalékának vihették haza.
|
A nettó keresetek kismértékű, ám az elmúlt hónapokban folyamatos lemorzsolódása nem az uniós bérekhez való felzárkózás irányába mutat. Számos tanulmány jelent meg a közelmúltban arról, hogy egyharmada vagy egyötöde a magyar átlagbér a régi 15 EU-tagország átlagos bérszínvonalának, akárhogy is számoljuk, van hová felzárkóznunk. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) évről évre elkészíti úgynevezett civil országjelentését, amelyben egyebek között az európai uniós bérfelzárkóztatási program szükségességével foglalkozik.
A felzárkózás érdekében ugyanis Wittich Tamás, az érdekképviseleti szerv elnökének korábbi nyilatkozata szerint tudatos eszközök alkalmazásával meg kell “fejelni” a természetes bérnövekedést, és nem arra kell törekedni, hogy a magyar gazdaság versenyképessége a bérek visszafogásával javuljon. A szakember szerint a versenyképességet nem az alacsony bérekkel kell megszerezni és megtartani, hanem a tőkevonzó képesség erőssé tételével.