Sándor László a Malév elnök-vezérigazgatója kedden sajtóbeszélgetésen Budapesten elmondta: „csak megtakarításból nem lehet meggazdagodni”, ezért jövőre újra kell gondolni számos kérdést, többek között az útvonalhálózatot. A jövő évi elképzelésekről – a döntés hiányában – még nem kívánt részleteket közölni. Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy tavaly 13,5 milliárd forint volt a Malév vesztesége, az idei évet „nullszaldós, plusz-mínusz néhány 100 millió forintos” eredménnyel zárja a légitársaság – tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy a magyar nemzeti légitársaság megkapja-e a kormányhatározatban bizonyos feltételek teljesítése esetén előirányzott hárommilliárd forint juttatást, az elnök-vezérigazgató azt mondta, hogy ebben a kérdésben az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-t kell megkérdezni. Annyit hozzátett, hogy az idei gazdálkodási tervekben számoltak ezzel a három milliárd forinttal, ezzel érheti el a törvényes mértéket a Malév saját tőkéje. A három milliárd forinttal együtt a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű részvénytársaság saját tőkéje négy milliárd forint körül lesz.
Kerozindíj és létszámleépítés
Malév 129 milliárd forint idei várható összköltségéhez mérten a 6,3 milliárd forint megtakarítás nem tűnik soknak, de a 40 milliárd forint módosítható költséghez képest jelentős, magyarázta Sándor László. A flotta bérleti díja, az üzemanyagköltségek – a fix költségek – teszik ki a 129 milliárd forint összköltség nagyobb hányadát. A kerozin árának emelkedése miatt például a Malév többletkiadása az idén eléri az öt milliárd forintot. Igaz, a bevezetett kerozin pótdíj miatt ez „csak” 1,5-2 milliárd forint nyereségcsökkenést jelent.
Az idén ugyan 550 millió forintba került a létszámleépítés, de már jövőre közel 200 millió forint megtakarítást eredményez. A Malév és leányvállalatai az idén átlagosan 3878 főt foglalkoztattak. Összesen 330 fő távozott a cégcsoporttól és ebből 208 munkatárs ment el felmondással. Ugyanakkor – a forgalom növekedése miatt – 550 főt vesznek fel és mindössze tízet keresnek tanácsadó által. A felvételeket a forgalombővülés indokolja elsősorban a légi utaskísérőknél és a földi kiszolgáló személyzet körében. Egyébként a Malév dolgozóinak több mint 40 százaléka már legalább 15 éve a légitársaság alkalmazottja.
Módosították a privatizációs kiírást
A múlt heti kormányülés után, László Boglár kormányszóvivő bejelentette, hogy módosították a Malév privatizációs kiírását. A pályázónak ezentúl nem kell a teljes hitelállomány átvállalására feltétel nélküli garanciát adnia és a teljes részvénycsomag egy részét is megveheti. A döntéstől azt várja a kormány, hogy azok jobban megfelelnek majd a szakmai befektetők elvárásainak.
Az ÁPV Rt. 2004. szeptember 7-én tette közzé a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladását szolgáló nyilvános, egyfordulós privatizációs pályázati felhívását. Az október 8-i határidőig összesen négyen vásárolták meg a pályázati dokumentációt.
A Malév-tendert ezután november közepén minősítette érvénytelennek a vagyonkezelő mondván egyetlen pályázó sem felelt meg a privatizációs pályázatában foglalt elvárásoknak.
A beadási határidőre egyedül az Aeroflot érdekeltségébe tartozó Aviation Solution International konzorcium nyújtott be pályázatot. A társaság lehetséges kérő között felmerült a Hainan kínai légitársaság, a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest és még egy konzorcium élén a jelenlegi vezérigazgató, Sándor László neve is.
