Belföld

Private banking – elittempó

A nagyvagyonokat kezelő private banking üzletágak komoly verseny nélkül is rohamtempóban bővülnek. Az szolgáltatás ugyanakkor sok esetben alig takar többet az átlagos ügyfélkezelési gyakorlatnál.

Önállóan tőzsdézik, biztosítást elvből nem köt, adóját is képes saját maga optimalizálni, és jobbak az eredményei, mint egy private bankárnak – állítja magáról a jómódú Károly. Ám egyre több olyan kifejezetten módos ember van, aki más filozófiát vall, s inkább szakértőkre bízza vagyona fialtatását. Az alig hétesztendős múltra visszatekintő hazai private banking üzletág évek óta dinamikusan nő, ma már 20-25 ezer ember 600 milliárd forintjának sorsát igazgatja.


Private banking – elittempó 1

Magyar módi

„A magyar private banking azonban nem egészen az, amit a nemzetközi gyakorlatban e fogalom alatt értenek” – mondja Barócsi István, a BloChamps Capital Pénzügyi és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Klasszikus értelemben ez ugyanis a kiemelt ügyfélkiszolgálás mellett az egyéni igényekre szabott termékeket és szolgáltatásokat is jelenti, s ugyanúgy része a vagyonkezelés, mint az adótanácsadás; a leglényegesebb a diszkréció, a személyes kapcsolat és az ügyfél-bank viszonyban kialakuló bizalom, hosszú távú közös gondolkodás.

Ezzel szemben Magyarországon gyakori, hogy csak a (sokszor rövid távú) értékpapír-befektetéseket segíti vagyonkezelés címszó alatt a bank szakembere, vagy az ügyfelek minimális havidíjért személyes kapcsolattartót vehetnek igénybe, s az átlagügyfélnél gyorsabban intézhetik ügyeiket. „A magyar bankok egy része őket is private banking ügyfélnek tartja, holott ez a banki ügyfélkezelési gyakorlat eggyel alacsonyabb szintjének, a personal bankingnak felel meg” – teszi hozzá Karagich István, a BloChamps pénzügyi igazgatója.

Egyre többen

Private banking – elittempó 2

 
Hogy mit is ért egy magyar pénzintézet private banking alatt, az igencsak változó, a növekedés viszont egyértelmű. „A piac oly mértékben bővül, hogy a konkurenseknek nem feltétlenül kell taposniuk egymást, ha új ügyfelet akarnak szerezni” – mondja Takács András, a tevékenység piacvezető pozícióját megszerző OTP Bank ügyvezetője. A szóban forgó szolgáltatást 2003 elején újrapozícionáló pénzintézet e területen az átlagosnál is tempósabban fejlődött, ma 220 milliárd forintot kezel – a két évvel ezelőtti vagyonállomány dupláját -, ilyen ügyfeleinek száma pedig 7,5 ezerről 9,3 ezerre nőtt.

De még a K&H privátbanking szolgáltatásának értékesítésén sem tudott sérüléseket okozni a tavalyi, brókerbotrány által sújtott esztendő. „Számos új ügyfelet szereztünk, miközben mindössze egyetlen egyet veszítettük el, aki a bank presztízsének romlása miatt aggódva keresett magának új szolgáltatót. A kezelt vagyon pedig megduplázódott” – ecseteli Florova Anna lakossági fiókvezető.







Személyes kötődés
A BloChamps tapasztalatai alapján ugyanis nincs annyi felkészült privátbankár, mint amennyire szükség lenne. Barócsi István elmondása szerint cége az idén nyáron „tesztelte” a hazai bankok szolgáltatásait, és sok esetben találkoztak kezdő, tapasztalatlan vagy nem eléggé sokoldalú, a piaci összefüggéseket nem kellőképpen átlátó tanácsadókkal. Ráadásul nincsenek is elegen: az alapkövetelménynek számító diszkrét személyes kapcsolatot nem teszi lehetővé, hogy egy privátbankárhoz gyakran több száz ügyfél tartozik. Jelentős a fluktuáció is, az ügyfelek gyakran kénytelenek azzal szembesülni, hogy új privátbankáruk van. Karagich István ehhez kapcsolódva felhívja a figyelmet arra, hogy a tehetős középkorú ügyfeleket könnyebben meg lehet szerezni és tartani akkor, ha tudják: hosszú éveken ár ugyanahhoz a privátbankárhoz fordulhatnak, s akár gyermekük is számíthat majd rá. A szakember jellemző problémának tartja azt is, hogy sok banknál szinte kizárólag a saját strukturált késztermékek irányába mozdítják a befektetőket a testre szabott vagyonkezelés helyett, azonban hisz benne, hogy a hibák felismerése és orvoslása nyomán további jelentős fejlődés elé néz az „iparág”.

Stratégiák

E tempós növekedés mellett a piacrablás már csak azért is várat még magára néhány évet, mert a szereplők egyelőre éppen azzal vannak elfoglalva, miként osszák fel egymás között a területet. A 40 millió forintos belépési limittel dolgozó BNP Paribas például bevallottan kizárólag „nagyvadakra” mozdul. Scharbert Judit ügyvezető igazgató arról számolt be, hogy az ügyfelek száma az elmúlt három évben 2500-ról 1000-re csökkent, miközben a kezelt vagyon megduplázódott: 28,5 milliárd forintra nőtt. Hasonló az ING Bank filozófiája is, amely Heffner Dorottya szaktanácsadó üzletágvezető elmondása szerint ma már a private banking ügyfelek több mint 10 milliárd forintját kezeli.

A jellemzően sok lakossági ügyféllel és terebélyes fiókhálózattal bíró bankok viszont inkább az ügyfélszámot részesítik előnyben. Nyilván ennek szellemében határozott úgy az OTP is, hogy nem állítanak fel belépési limitet a private banking kevésbé strukturált szolgáltatási csomagokat kínáló „normál” fokozatánál. Bár mindenki maga dönti el, hogy mekkora vagyon mellett veszi igénybe e szolgáltatást, Takács András szerint a 10-15 millió forintot behozóknak, átlagos tranzakciós szokások mellett már megérheti kifizetni a szolgáltatási díjat; az átlagos kezelt vagyon egyébként ennél jóval magasabb, 22 millió forint. A prémium kategória 100 fős csoportjában viszont már milliárdos ügyfelek is vannak, az átlagos vagyon itt 200 millió forint felett van.

A Raiffeisen Banknál már 4-5 ezer forint havidíjért private banking ügyféllé válhatunk, Bálint Attila üzletágigazgató szerint a kis ügyfelek is olyan szolgáltatásokhoz jutnak, amit máshol csak a nagyoknak tartanak fenn. A személyi bankár például azonnal jelentkezik, ha a piac helyzet változása alapján úgy érzi, módosításra van szükség az ügyfél portfóliójában. 

Díjvariációk

A szolgáltatási díjak formája egyébként – ahány ház, annyi szokás alapon – bankonként eltérő (fix havi díj, fix negyedéves díj, százalékos díj, ezek keveréke), ám ami a tartalmat illeti, mindenütt nagyjából a nemzetközi piacon is alkalmazott mértékre, a kezelt vagyon 1,0-1,5 százalékára jön ki az éves végszámla. Ezek általában nem tartalmazzák a tranzakciós jutalékokat: ha egyik részvényből másikra vált az ügyfél, a brókerjutalékot is állnia kell. Igaz, ez alacsonyabb lehet a meghirdetettnél, mert ha a privátbankár vételi ajánlásával sok ügyfél egyetért, az adott értékpapírt egyben szerzik be, majd a költségekkel együtt allokálják szét az ügyfelekre.

A díjak meghatározása közötti különbséget jól jellemzi, hogy például az ING-nél az ügyfélvagyon évi 1 százalékára rugó, félévente terhelt összeg minden állampapír-kereskedéssel, illetve devizakonverzióval kapcsolatos tételt tartalmaz, a BNP Paribasnál viszont csak 0,3-0,8 százalékos a díj, amihez viszont még hozzájönnek a tranzakciós jutalékok, a benchmark feletti hozamból pedig 20 százalékos sikerdíjat is levesz a bank.

Ám míg a díjak a nemzetközi szokásokhoz igazodnak, a nyugati bankok nagyjából konszolidálódott piacával szemben nálunk a jövő is ígéretes bővüléssel kecsegtet. A becslések szerint az idén újabb 20-25 százalékos gyarapodást érhet el az üzletág, hasonlóak még a jövő évi kilátások is, s a növekedés legfeljebb 2006-tól állhat be lassabb tempóra.


A teljes cikket elolvashatja a Figyelő 47. számában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik