Általános megfogalmazásban a távoktatás olyan kétutas kommunikációs rendszer, amelyben az oktatók és tanulók térben és időben távol vannak egymástól. A távolságot valamilyen médium hidalja át közöttük, és az oktatási, tanulási folyamatot magát folyamatos pedagógiai támogatás kíséri. Némelyik szakértő a hagyományos
levelező tagozaton folyó képzést nem tekinti távoktatásnak, csak a számítástechnikai eszközök, internet segítségével lebonyolított oktatást; azt angol kifejezéssel e-learningnek is nevezik.
A tanulás folyhat CD-ROM-okon terjesztett oktatási anyagok felhasználásával, ezt Computer Based Trainingnek, vagyis számítógép alapú oktatásnak mondja a szaknyelv. Az internet, e-mail révén (Web Based Training – web alapú oktatás) nem volt nehéz leküzdeni a távolságokat, a tananyag már az internetről is letölthető. Az internet jóvoltából virtuálisan újraalkotható a tanterem, ahol kötelezővé tehető és időponthoz köthető a megjelenés – mint a hagyományos oktatásban.
|
Az IBM megbízása alapján a Forrester Consulting tanulmányt készített a vállalati oktatásról. A kutatók idén júliusban több mint 250 cégvezetőt kérdeztek meg Nyugat-Európában. A tanulmány egyebek között azt az érdekes eredményt hozta, hogy jóllehet a vállalatok 90 százaléka igen fontosnak ítéli a képzést, sőt szinte életbe vágónak a versenyelőny megtartása szempontjából, egyharmaduknak még sincs ilyen irányú programja.
Az 1000-nél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató kisvállalatok közül háromból egynek, a nagyvállalatok közül négyből egynek nincs naprakész továbbképzési programja, noha a tanulmány készítői által megkérdezett szervezetek 93 százaléka a professzionális készségfejlesztést igen lényegesnek véli a maga stratégiája szempontjából. A tanulmány arra is rávilágított, hogy a cégek bevételüknek átlagosan 0,05 százalékát fordítják oktatásra.
|
A jövő szempontjából fontos ismeretek közül a szervezetek még mindig az informatikát állítják az első helyre – az üzleti és a vezetési ismeretek elé. A megkérdezett vállalatok azt is kijelentették, hogy a jövőben sokkal rugalmasabb munkaerőre lesz szükségük, vagyis az informatikailag képzett munkatársaknak üzleti ismereteket is kell szerezniük, ha eleget akarnak tenni a szervezet állította követelményeknek.
A tanulmány mindemellett azt is hangsúlyozza, hogy a munkaerő mind nagyobb mobilitása és rugalmassága folytán a vállalati identitás és jövőkép fenntartásában rendkívül fontosak lesznek a kommunikációs készségek – így vélekedett a vizsgált cégek 94 százaléka. Több mint 60 százalékuk azonban úgy gondolja, készségfejlesztési programja alkalmatlan arra, hogy az alkalmazottakban megfelelő kommunikációs készségeket alakítson ki. A vizsgált cégek több mint 30 százalékának a szervezeten belül nincsenek e-learning-megoldásai, s a nagyobb vállalatok 45 százalékának nincs naprakész e-learning stratégiája.
|
Magyarországon az e-learning-megoldások és az oktatás céljára jött létre az IBM Oktatási Központ a budapesti Infoparkban – közölte Kiss Enikő, az IBM Magyarország HR igazgatója. Az itteni nyilvános tanfolyamokra bárki jelentkezhet. A szakterületükön bizonyos témakörökben segítséget kereső szakembereknek és vezetőknek a Központ egyéni konzultációkat ajánl. Mód van külföldi képzésekre, konferenciákra is. A Központ évente több mint száz tanfolyamot szervez, s a tananyagokat a hallgatók javaslatainak figyelembe vételével állítja össze. A tananyagok jó része oktató CD-n vagy elektronikus távoktatás formájában is elérhető.
Kiss Enikő szerint a tanításban egyre növekvő szerep jut az e-learningnek, azaz a számítógéppel, hálózaton szervezett, nyilvántartott és lebonyolított távoktatásnak. A rendszeres belső tréning a vállalati kultúra része, ezért az IBM Oktatási Központ a maga munkatársait is továbbképzi, főleg az intranetes e-learning-kurzusokkal, s azok hagyományos, tantermi oktatással is kiegészülhetnek.