Belföld

Zseniképzés csecsemőknek

Hét nyelven tanulhatnak és klasszikus zenét hallgathatnak a kisbabák a Walt Disney érdekeltségébe tartozó Baby Einstein nevű cég fejlesztőjátékaival. A szülők zseninevelési álmai milliárdokat hoznak a vállalat konyhájára.

Nem lehet elég korán kezdeni – ez a legtöbb tanuláspszichológiai vizsgálat végkövetkeztetése. Bizonyítást nyert például, hogy míg az ember 11 éves koráig könnyen tudja elsajátítani az idegen nyelveket, a később tanultakat már sohasem fogja tökéletesen beszélni. Van tehát alapja az amerikai szülők között tomboló legújabb nevelési hullámnak.

Az korábban is gyakori volt, hogy a kis zsenikre vágyó szülők – meg sem várva kisbabájuk megszületését – már az anya hasában komolyzenét hallgattattak vele. Az amerikai Juli Aigner-Klark ennél is tovább ment: úgy érezte, hogy egyéves gyermekének nem tud olyan készségfejlesztő játékokat vásárolni, amelyeket ő szeretne. Fogta hát magát és kifejlesztette a később megalapított Baby Einstein cég első videóját, amelyben kék nyuszi úszik a képernyőn és miközben klasszikus muzsikát hallunk a háttérben, az anyuka németül számolt húszig.

Óriási siker





Einstein, a problémás gyerek

Furcsa, hogy a gyerekeknek szóló zseninevelő játékokat gyártó vállalat éppen Einsteint választotta névadójának. A valóban zseni Einsteinről ugyanis gyermekkorában egyáltalán nem lehetett sejteni, hogy igazi lángelme bujkál benne. A szülei inkább aggódtak a gyerek sorsáért, aki általában egyedül játszott vagy csak hallgatagon ült, és mondatait is nehezen fogalmazta meg. Később a tanulásban sem teljesített fényesen, sőt a középiskolában matematikából meg is bukott. Ezzel szemben a róla elnevezett játékon nevelkedő gyerekek már kétéves korukban hét nyelven ismernek szavakat, kommunikatívak, extrovertáltak és minden szülő büszke rájuk.

Az ötlet sikerének köszönhetően 1997-ben a Walt Disney csoport részeként megalakult a Baby Einstein vállalat, amely legfeljebb kétéves gyermekeknek szóló, nyelvi képességeket és kreativitást fejlesztő játékok gyártására szakosodott. Mára közel nyolcvan termékkel – videofilmek, DVD-k, könyvek – szolgálják ki a szülők igényeit, és tizennégymilliárd dollárnál nagyobb forgalmat bonyolítanak le egy évben.

Az egyébként veszteséges Disney csoport egyetlen tündöklő csillaga minden harmadik amerikai kisbaba életébe beférkőzött: a csöppségek – szüleik ízlése szerint – Baby Einstein, Baby Bach, Baby Van Gogh, Baby Mozart, Baby Newton vagy éppen Baby Neptun videókat néznek. A vállalat termékcsoportjai a 0-6, 6-9, 9-12 hónapos és a 12-24 hónapos korosztály speciális igényeit elégíti ki. Mindezt viszonylag olcsón, hiszen a Baby Einstein termékei átlagosan „csupán” 70-80 dollárba kerülnek.

A hihetetlen mértékű amerikai sikerek után a vállalat Európát is igyekszik meghódítani. Kazettáik és DVD-ik jövőre már Franciaországban és Németországban is kaphatóak lesznek, a spanyol gyerekek azonban már most pallérozhatják elméjüket a segítségükkel.

Szülőkre apellálnak

Bár orvosilag és pszichológiailag bizonyított tény, hogy a kisgyerekek rendkívül tanulékonyak, hogy mire is van egész pontosan szükségük, azt a zseni leszármazottakra vágyó papák és mamák határozzák meg. A Baby Einstein cég is tisztában van vele, hogy elsősorban őket kell megnyerniük maguknak, ezért új termékeik kifejlesztésénél nemcsak a szakemberekre, hanem a szülőkre is hallgatnak. Gyakran előfordul, hogy beérkező levelek és telefonok alapján is belevágnak egy új ötlet kidolgozásába, de az sem véletlen, hogy a cég által az anyukáknak szervezett mamahálózat a legjobb útja a Baby Einstein áruk népszerűsítésének.

Természetesen e stratégia sikeréhez a szülők nagyravágyása is szükséges, akik nemhogy tiltakoznak például a televízió bámulása ellen, hanem maguk kapcsolják be 3 hónapos kisbabájuknak a videót. A képernyőn átballagó, meglehetősen egyszerűen megrajzolt állatok könnyítik meg a komolyzene befogadását vagy a színek megtanulását.

Továbblépnek

A cég tovább szárnyal és új piacok meghódítására törekszik. 2005 elején a 3-5 éveseknek szóló Little Einstein termékekkel jelennek meg, amivel a gyermekek iskola előtti oktatásában szeretnének szerepet vállalni. A paletta szélesítésének okaként a vállalatvezetők a szülők „csillapíthatatlan” igényeit nevezték meg, ami nem is csoda: a Baby Einstein videókon felnövő generáció szülei később sem szeretnének magukra maradni gyermekük nevelésében.

Természetesen a Little Einstein márkanév alatt futó termékek már igazi játékok lesznek, a gyerekek végre interaktív szerepet kapnak. Különféle bábokkal, figurákkal játszhatnak majd, amelyek azonban szintén nem az öncélú szórakoztatás eszközei lesznek, hanem a tudásanyag módszeres gyarapítását szolgálják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik