A választmányi ülést követően Simon Dezső elnök azt hangsúlyozta, hogy a szakszervezet a MÁV megállapításával ellentétesen nem tartja eredményesnek az egyeztetéseket. Mint mondta, a MÁV és a szakszervezet közötti nézetkülönbség a létszámleépítések, illetve a központi árkiegészítés kérdésében a legmarkánsabb. Szerinte a MÁV 5 reprezentatív szakszervezete közül egy sem tartja eredményesnek a tárgyalásokat, jelenleg a közös érdekérvényesítési lehetőségről egyeztetnek.
|
A MÁV rendkívüli sajtótájékoztatón ismertette a cégvezetés álláspontját. Mint mondták, hamis a Vasutasok Szakszervezete által sugallt kép, miszerint az érdekképviseletek nem kapnának megfelelő tájékoztatást a szervezeti átalakításokról. Épp ellenkezőleg – hangsúlyozták -, 2002 év vége óta, amikor is a MÁV új vezetése felállt, folyamatos és eredményes az érdekegyeztetés. Példaképpen a reprezentatív érdekképviseletekkel megkötött 2003-2006-os foglalkoztatáspolitikai keretmegállapodást említették. Elhangzott az is, hogy az elmúlt hetekben folytatott tárgyalások során már többször megállapodás közeli helyzetben voltak az érdekképviseletekkel.
Miniszteri bizonytalankodás
A mostani vita előtörténetéhez tartozik, hogy október 11-én Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arra utasította a MÁV Rt. menedzsmentjét, hogy folytasson intenzív tárgyalásokat a reprezentatív vasutas szakszervezetek képviselőivel. A miniszteri utasítás arról is rendelkezett, hogy a MÁV Rt. a tárgyalások ideje alatt függessze fel a Vasutasok Szakszervezete által kifogásolt döntések végrehajtását. Az intenzív tárgyalások előrehaladásával viszont a miniszter október 22-én visszavonta ezt a moratóriumot. Azt javasolta, hogy a tárgyalásokat a társaság érdekegyeztető fórumának hivatalos keretei között folytassák.