A szlovák kormány nehézségekbe ütközött a Kia-gyár számára tervezett terület előkészítése során, mert néhány tulajdonos megtagadta földjének eladását, ami az ország legnagyobb zöldmezős beruházási projektjének aláaknázásával fenyeget.
A projektet – ami az EU új tagállamát az egy főre jutó gépkocsigyártásban világelsővé tenné – a pénzpiacok is nagy figyelemmel kísérik. A föld-eladási problémák az elmúlt hetekben a korona árfolyamát is lefelé nyomták.
Rusko szerint a Kia nem fenyegetőzött a szlovákiai beruházás törlésével, de közölték: elfogadhatatlan mértékű csúszás nem marad következmények nélkül.
Rusko ugyanakkor megemlítette, hogy ugyan Szlovákia valóban nem tudta tartani az augusztus végi határidőt, a Kia is késésben van a gyár építéséhez szükséges engedélyek beszerzésével.
Szlovákia az elmúlt években rendkívül népszerűvé vált az autógyártók között: ennek az olcsó munkaerő, a keleti és a nyugati piacok közelsége, valamint az egységesen 19 százalékos adómérték az oka.
Szlovákiában már jelenleg is évi 280 ezer autót gyárt a Volkswagen (Skoda). A termelés 2006-ban megkétszereződik, amikor befejeződik a PSA Peugeot Citroen évi 300 ezer gépkocsit kibocsátó gyárának építése. A Kia 2006 végén szeretné megkezdeni a termelést abban a gyárban, ahonnan évente 200 ezer autó gördülne majd ki.