Belföld

Tévékép – se olimpia, se pénz

Hét éve nem zárt olyan sikeres két hetet a Magyar Televízió, mint az olimpiai ideje alatt, pezsgődurrogás helyett azonban csak hatalmas sóhajokat lehet hallani a működésképtelenség határán egyensúlyozó intézményből.

Az olimpia heteiben az MTV -t nézték a legtöbben az AGB Hungary adatai szerint. Augusztus 16. és 29. között a teljes nézőközönség majd 26 százaléka választotta a köztévét, míg az RTL Klubot 22,4 százalék, a TV2-t 23,5 százalék.

Hab a tortán, a hányatott sorsú köztévé szempontjából, hogy a jórészt állami pénzből finanszírozott csatorna nem csupán a teljes népesség körében, hanem a kereskedelmi televíziók „kedvenc” célcsoportjában, a 18-49 évesek körében is átvette a vezetést. Ebben a korosztályban 24,3 százalék volt a közszolgálati csatorna közönségaránya, míg kereskedelmi versenytársaié, kevéssel ugyan, de rendre ez alatt.







Sikeres főpróba
Már a labdarúgó Európa-bajnokság ideje alatt ugrásszerűen megnőtt a Magyar Televízió (MTV) nézettsége. Az AGB Hungary adatai alapján a teljes népesség körében az este fél nyolc és fél tíz közötti főműsoridőben az MTV az Európa-bajnokság első napjaiban az előző heti 18,3 százalékról 26,7 százalékra növelte közönségarányát, megelőzve a TV2-t, majdnem utolérve az RTL Klubot.

A kalapácsvetés volt a sláger

A közvetítési jogok exkluzív tulajdonosának jól jött az ötkarikás játékok második hetében kirobban doppingbotrány is. Ennek, meg a magyar éremesélyesek „olimpiai ciklusának” köszönhető, hogy a második héten „még egy lapáttal rá tudott tenni” az első hét nap sikerére.

A legnézettebb versenyszám a férfi kalapácsvetés döntője volt, melyet 1,8 millióan kísértek figyelemmel a tévéképernyők előtt. Majdnem ugyanennyien nézték a nyitó- és a záróünnepséget, több mint másfél milliós nézettsége volt a női maratonnak és a férfi vízilabdacsapat vasárnapi győzelmének is. A köztévé olimpiai sikereit azonban jelentősen beárnyékolja az intézmény működéséhez szükséges anyagiak hiánya és a folyamatos műsorszolgáltatás (színvonala) körül kialakult bizonytalanság, mely pont az ötkarikás játékok után csúcsosodott ki.

Hóvége

Szeptember végéig csak olyan kifizetéseket engedélyez Rudi Zoltán elnök, amelyek elmaradása esetén veszélybe kerülne az MTV működése. A közszolgálati csatorna első embere ezt azzal indokolta, hogy a jövő évi költségvetés tervezése idején nem vállalhatnak további kötelezettségeket. Az intézmény anyagi gondjai nem új keletűek, ennek talán egyetlen előnye, hogy senkit sem ér váratlanul a hírük.

Így Rudi Zoltánnak is volt ideje felkészülni arra a pillanatra, amikor kiürül a kassza. Sőt, augusztus elején nemcsak azt jósolta meg pontosan, hogy még meddig futja a pénzből, de már akkor



Tévékép – se olimpia, se pénz 9


megnyugtatta azokat, akik csalódottan törték a fejüket, hogy melyik csatornát programozzák be televíziójukon az m1 helyére, hogy a köztévé nem sötétül el. Legfeljebb a „kis pénz, kis foci” mottóját követve átalakul.

Bár az üzleti tervhez képest 5,2 milliárd forintos a lyuk a költségvetésünkön, mindenképpen fogunk műsort csinálni: hogyha kevés pénzünk lesz, akkor kicsike műsor lesz, ha rendesen leszünk finanszírozva, akkor érdekesebb és színvonalasabb műsor lesz – mondta nyár közepén Rudi Zoltán. – Az új műsorrendben három pénzügyi helyzetre: egy ideálisra, egy “még optimálisra” és egy szükségstruktúrára is felkészül az MTV.

Közlése szerint “szükségstruktúra” esetén az adásidő is kevesebb lenne, és értelemszerűen mind a belső, mind a külső gyártású műsorok közül sok nem indul újra vagy el. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a médiatörvényben előírt közszolgálati műsorok kerülnek képernyőre. 







A Viasat sikerei
Az utóbbi év legnagyobb fejlődését a Viasat3 mutatta be nagy vihart kavaró műsorai mellett a fociközvetítésekkel, illetve több sikersorozat elindításával, amelyeknek köszönhetően sok nézőt elcsábított a konkurenciától. Rényi Ádám pr-vezető a Médiafigyelőben elmondta: „általános célcsoportunk a 18–49 éves korosztály, a fiatalabb (18–29, 18–39) célcsoportok igényeit a többi csatornához képest kiemelten kezeljük, mivel ezekben a korosztályokban különösen erős a Viasat3.” Majd hozzátette: „mivel jelenleg csak kábelhálózatokon érhető el a Viasat3, főként a városlakókra koncentrálunk”. Őszi kínálatát is ennek alapján állította össze az adó: folytatja már sikeres sorozatait, a Szex és New Yorkot, a Sírhant műveket, továbbra is rendel Csernus doktor, és közvetíti az UEFA Bajnokok Ligáját. A Viasat3 csatornán különleges tematikájú reality show-k lesznek láthatóak, így többek között a szituációs komédia műfajába sorolható Will és Grace című Emmy-díjas sorozat, vagy a szupermodellé válás nehézségeit bemutató Topmodell leszek.

Itt van az ősz, itt van



Vannak azonban, akik ennél több pénzzel, így bátrabban tekinthetnek az ősz elé, de a korábbi évekkel ellentétben hatalmas újdonság-dömpinget egyik kereskedelmi csatorna sem ígér. A TV2 vezetői, úgy tűnik, többé-kevésbé elégedettek saját kínálatukkal. Kommunikációs igazgatójuk, Máriás Patrick arról beszélt a Médiafigyelőben, hogy felesleges lenne változtatni azon a 2002 őszén megkezdett folyamaton, melyben „a programok kiválasztása, a kereskedelmi struktúra, a marketingkommunikáció mind arra irányul, hogy minőségi műsorkörnyezetet és igazi alternatívát nyújtsunk nézőinknek”.

Ez a piaci pozícionálás igazi véleményformáló műsorok bemutatásával (Megasztár, Banánhéj) járt, amellett – nem utolsó szempont – üzletileg is sikeres volt. Felesleges is lenne változtatni rajta: a TV2 folytatja a tudatos és kitartó építkezést” – mutatta be a múltból a jövőbe vezető utat a kommunikációs igazgató.

Hasonló a hangulat az RTL Klub háza táján is, mely arra hivatkozva hárítja el az esetleges megújulást firtató kérdéseket, hogy nézettségi mutatói az utóbbi években a legjobbak voltak a kereskedelmi televíziók között. Ezt a képet némileg átszínezi a Színes Mai Lap információja, mely szerint az RTL Klub a Megasztárhoz hasonló popzenei tehetségkutató vetélkedővel vágna vissza a TV2-nek. Annyi biztos, hogy a csatorna továbbra is sugározza a már ismert műsorait (Barátok közt, Legyen Ön is Milliomos…stb), műsorra tűzi a Survivor második sorozatát, valamint elindítja Kísértés című valóságshowját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik