Belföld

65 kilométernyi utat újítanak fel Budapesten

A Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-i ülésén tárgyalja meg a 2005. évi útfelújítások előzetes kötelezettség-vállalásáról szóló tervezetet. Ennek értelmében 13 milliárd forintot fordítanának útfelújításra.

A fővárosi önkormányzat tervezete szerint jövőre várhatóan több mint 65 kilométer főutat újítanak fel és javítanak ki Budapesten, mintegy 13 milliárd forintért. Az idei út-, híd- és felüljáró-felújítási költségek összege 4,7 milliárd forint volt. “Ha csak az utakat nézzük, azt mondhatjuk: jövőre ötszörös sebességre kapcsolunk a felújításban” – – mondta el Demszky Gábor főpolgármester pénteken.

Demszky szavai szerint a kormány májusban ígéretet tett: 2005-től az utak felújítására fordított minden önkormányzati forinthoz az állam további egy forintot tesz hozzá. Amint a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a programot, és az új kormány is feláll, azonnal tárgyalást kezdeményeznek. Demszky célja, hogy a 2005. évi állami költségvetés tartalmazza a mintegy 13 milliárdos program 50 százalékos fedezetét. Csakúgy, mint a többi önkormányzati útfelújítás fele részét Budapesten és az országban – tette hozzá a főpolgármester.

Kérdésre válaszolva Demszky elmondta: a Margit híd felújítása jelenleg nem aktuális, mert a rekonstrukcióval meg akarják várni az Árpád hidat tehermentesítő M0-ás Duna-híd megépülését. Mint mondta, a főváros és az önkormányzatok már megteremtették az építkezés feltételeit, “a labda azonban már a kormány oldalán van”. Vajda Pál hozzátette: a Margit híd pályaszerkezetét, ellentétben az erről szóló sajtóinformációkkal, nem kell aládúcolni, hiszen a folyamatos mérések kimutatták, hogy biztonságos a közlekedés a hídon.

Autómentes nap

Idén is megrendezik Budapesten az Európai Autómentes Napot, szeptember 16. és 22. között pedig a Mobilitási Hetet is. Naponta 1,1 millió gépkocsi jár a város útjain. Évente 20 ezer autóval, azaz 80 kilométeres összefüggő kocsisorral van több Budapesten. Holnap 80 autóval több fog közlekedni a fővárosban, mint ma, és ez így van az év minden egyes napján.

Megdöbbentő adatok ezek, ám tudni kell: európai viszonylatban Budapest még így is kedvező helyen áll – hangsúlyozta Demszky. A magyar fővárosban a tömegközlekedést az utazók 60-65 százaléka választja az egyéni közlekedéssel szemben. Az elkövetkező öt évben ezért 200 milliárd forintot költenek a tömegközlekedés fejlesztésére. Felújítják a piros metrót, megépítik a 4-est és előkészítik az 5-ös metrót, lecserélik a teljes nagykörúti villamosparkot. Mindeközben évente az utak legalább 5 százalékát felújítják.

Állatkert-rekonstrukció

A főpolgármester az Állatkert felújításáról is szólt. 1996 és 2001 között megújult az Elefántház, a Nagyragadozó-ház, a Fácánház, a Kisszikla és a Pálmaház. A rekonstrukció második ütemében már megújult az Akvárium, a Régi majomház, a Bambi ház, a Rágcsáló-ház és a Nagymajom-ház. A tervek szerint a műemlék Nagyszikla, a Teveház, a Szavanna kifutó felújítása és az új Elefánt-istálló építése következik soron. A 2,7 milliárdos beruházásból több mint 700 milliót a főváros fizet, a 2 milliárdos címzett támogatást az állam már megítélte az Állatkert számára. A közműveket fővárosi forrásból teszik rendbe. Ezzel 50 évre biztosítják az említett létesítmények színvonalas működését. A munkák jövő júniusban kezdődnek, és várhatóan 2006 év végén fejeződnek be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik