Belföld

Csillag: nem lehet panasz a GKM-re

A gazdasági miniszter közlemény útján számolt be az általa vezetett tárca eddigi eredményeiről. A távozó kormányfő által még szerdán menesztett Csillag szerint minisztériuma az átlagot jóval meghaladva teljesített az utóbbi két évben.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az elmúlt két év alatt az átlagot messze meghaladva 14 törvényt, 98 kormány és 276 miniszteri rendeletet alkotott, és a tárcák közül elsőként zárta le az EU-jogharmonizációs feladatokat – ismertetette Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tárcájának eddigi teljesítményét az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében. A miniszter azért mutatott rá az elért eredményekre, mert fontosnak tartja, hogy “a személye körül kialakult viták miatt ne érje méltatlan és méltánytalan megítélés a GKM munkatársait, akik szerinte, az elmúlt két év alatt erejük megfeszítésével végezték munkájukat”.

“Egy minisztérium munkájának, teljesítményének általános megítélésére nincsenek egzakt mérőszámok, hiszen a mindenkori politikai, gazdasági, társadalmi körülmények határozzák meg a kormány vagy egy tárca mozgásterét. Bizonyára van mit javítani a GKM teljesítményén, azonban vannak olyan tények, elért eredmények, igazolt sikerek, amelyek a miniszterelnök és a közvélemény számára is nyilvánvalóak” – áll Csillag István közleményében.

A Medgyessy Péter által szerda délután menesztett (és ezzel a lépéssel koalíciós válságot kiváltó) Csillag értékelése szerint a kormányhatározatok teljesítésében a MEH általi értékelés során a GKM a tárcák között a legeredményesebbnek bizonyult, másfél év alatt megoldották az M5-ös matricásításának és Szegedig történő továbbépítésének 12 évig megoldhatatlannak bizonyuló ügyét. Bár Medgyessy nem adott részletes indoklást Csillag menesztésének okairól, kiszivárgott információk, és a miniszterelnök „elejtett” szavai szerint éppen az autópálya-építések körüli gondok jelentették a problémát, a külföldi működőtőke-beáramlás elmaradása mellett.

Jön a tőke

A miniszter az utóbbi kritikához megjegyezte: a működő tőke beáramlását a GKM 2002. évi, 3,1 milliárd eurós szintről 2003-ban, 3,4 milliárd euróra, 2004-ben várhatóan 3,5 milliárd euróra növelte, mindezt a világ tőkeforgalmának hanyatlása, a hazai makrogazdasági feltételek lassú javulása és a privatizációval összefüggő további bevételek csökkenése ellenére.

“A gyorsforgalmi úthálózat építésében az engedélyek, a szükséges területek megszerzésével, a pénzügyi feltételek megteremtésének új módszereivel a tárca elérte, hogy több mint 400 kilométer gyorsforgalmi út épülhessen meg 17 nagyszabású projektre lebonyolított közbeszerzési és koncessziós tender eredményeként, aminek következményeként az ilyen úthálózat közel megduplázódhat 2006-ra” – mutatott rá a miniszter.

Ezek mellett az európai uniós pályázatok 2004. január 15-én nem csak a hazai minisztériumok, de az újonnan csatlakozott 10 tagország “összesített versenyében” is a GKM-ben jelenhettek meg elsőként. Ezt deklarálta Romano Prodi és a magyar miniszterelnök az indítógombot szimbolizáló GKM-logó ünnepélyes megnyomásával – hangsúlyozza Csillag István közleménye.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik