Belföld

Olajbirkózás – nagyra nőtt törpék

A Mol tavalyi horvátországi tendernyerésekor, amikor a magyar társaság az osztrákok orra előtt megszerezte az INA 25 százalék plusz egy szavazatnyi részvénycsomagját, sejteni lehetett, hogy az OMV nem adja fel régiós terveit...

Voltak persze az OMV-nek elterelő hadműveletei. Ilyen volt például a szerbiai Beopetrol-tenderen való lanyha osztrák részvétel. Amire aztán ágazati elemzők csinos elméletet építettek arról, hogy az Adria-Baltikum-tengely déli részén a Mol terjeszkedik, északi ágán meg a lengyel PKN Orlen, s az osztrák OMV inkább nyugatra, pontosabban németországi pozícióira koncentrál.


Nos, néhány hónapi erőgyűjtést követően, amit a térségi olajiparon belül nagyjából kitöltöttek a Mol és a PKN Orlen tapogatózó lépései egy jövőbeli fúzió irányába, az OMV látványos választ adott azokra a kérdésekre, melyek a társaság balkáni érdektelenségét firtatták.








Főrészvényes lehet

Szakértők szerint a román állam 600-800 millió dollárra számít a Petrom részvényeinek 33,34 százalékáért, később, egy tőkeemelés által pedig még ugyanennyire. Az utóbbi ügylet lehetővé tenné, hogy az OMV főrészvényes legyen a Petromban, s így Közép- és Kelet-Európában a legnagyobb olajipari játékossá váljék.

Jól fest a román kártya


Az elmúlt hónapok egyik legérdekesebb fejleménye, hogy az osztrák cég került célegyenesbe a román Petrom privatizálási versenyében. Dan Ioan Popescu gazdasági és kereskedelmi miniszter bejelentette: kizárólagosan az osztrák olajcéggel tárgyalnak az utóbbi másfél évtized legnagyobb romániai magánosításáról.


Az ügylet volumenét jól körvonalazza, ha figyelembe vesszük, hogy a Petrom forgalma a román nemzeti össztermék 10 százalékát teszi ki, a cég 2003-ban majdnem 100 millió dollárnyi profitot termelt, s 700 töltőállomást működtet. Igaz, több mint 600 millió dollár kinnlevősége van, és termelékenysége is csak egyharmada az OMV-ének, de még így is nyereséges.


Erre még azt mondták egyes elemzők, hogy az OMV meghatározó jelenléte két piacra korlátozódik: az egyik az érett osztrák-német piac, a másik pedig a kialakulóban lévő román piac.








Nem titkolják
Az Adria térségében az OMV-nek jelenleg kilenc százalékos a piaci részesedése az olaj- és gázipari termékek kiskereskedelmi értékesítésében. Az osztrák vállalat nem titkolt célja, hogy térségi részesedését 20 százalékosra növelje az elkövetkező években.


Isztriai hídfőerősítés


Néhány héttel ezelőtt azonban olyan lépésre szánta el magát az OMV, amely kétséget sem hagy afelől, hogy az Adria térségében is komoly tervei vannak. Váratlan akvizícióval megerősítette ugyanis szlovéniai pozícióit. Megszerezte a korábban már birtokolt 50 százalék mellé az OMV ISTRABENZ Holding Plc. részvényeinek további 50 százalékát, így a cég, amely korábban az OMV és a szlovén ISTRABENZ vegyes vállalata volt, az OMV teljes tulajdonú leányvállalatává vált.

Ez arra utal, hogy az osztrák cég korántsem nyugodott bele a Mol délszláv térnyerésébe, s aligha elégíti ki, hogy csupán a német és a román piacon legyen meghatározó jelenléte. Látványos lépésükkel az osztrákok nemcsak Szlovéniában erősítették piaci pozíciójukat az Adria térségében, de Észak-Olaszországban, Horvátországban, valamint Bosznia-Hercegovinában is.








Célponttá vált a Shell?
A Royal Dutch/Shell olajipari cég vezetői attól tartanak, hogy a francia Total olajipari csoport felvásárlási ajánlatot tesz a cégre – közölte vasárnapi számában az Observer című brit lap forrásmegjelölés nélkül. A lap hírforrása szerint ugyan konkrét megkeresés nem történt, de az intézményi befektetők egyre inkább valószínűsítik ezt a lépést.

Újabb zágrábi menet?


Egyre inkább úgy fest, hogy a horvát INA ellenőrzéséért folytatott verseny sincs teljesen lefutva.


A Mol tavaly megszerzett tavaly 25 százalékot és további egy szavazatot 505 millió dollárért. Ráadásul sikerült a horvát kormányváltás nyomán támadt felülvizsgálati hullámot is leállítania azzal, hogy a fociválogatott főszponzorává vált. Sőt, már megkezdte a vállalat „europaizálását” is, ami részben a menedzsment átalakítását érintette, részben pedig egy másfél milliárd dolláros beruházási programot jelent, melynek során korszerűsítik az INA finomítóit.


Ennek ellenére korántsem biztos a magyar cég „hátországa”. A horvát kormány továbbra is többségi csomaggal rendelkezik, s ebből bármikor értékesíthet egy újabb pakettet. A hírek szerint most az OMV minden követ megmozgat, hogy a magyar céghez hasonlóan szintén részesedést szerezzen az INÁ-ban.


Azt gondolhatnánk, ha ez megtörténik, gyökeresen új helyzet állna elő a térség olajiparában. Nos, rövid távon talán igen, hiszen vagy együttműködik Zágrábban a két cég, vagy valamelyik megveszi a másik részét. Hosszabb távon azonban ennél egyszerűbb a képlet: a három nagyra nőtt „olajtörpe”, az osztrák OMV, a lengyel PKN Orlen és a magyar Mol vélhetően kénytelen lesz egy regionális multi-céget összegründolni. Ellenkező esetben azt kockáztatják, hogy egyenként felvásárolják őket az óriások.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik