Belföld

Fapados modell – a mobilpiacon is

A diszkont légitársaságok üzleti sikere nyomán hódít a fapados koncepció. Most a mobiltelefonálás tarifáit törheti le - egyelőre Európa más országaiban. A hazai szabályok nem ösztönzik a verseny további erősödését.

Az easyJet diszkont légitársaság alapítójának telekomcégével az EasyMobile-lal együttműködve új, “fapados” szolgáltatást indít Európa 12 országában a TDC – jelentette be a cég kedden koppenhágai sajtótájékoztatóján. Dánia vezető mobilszolgáltatója elsőként Angliában dobja piacra a hagyományosnál 50 százalékkal olcsóbb szolgáltatását, miután az erre vonatkozó szerződést kedden aláírják. 







Hódít az üzleti modell
A diszkont üzleti modell sikerén felbuzdulva az easyGroup “fapados” hotelláncot is nyit. Az első szálloda Londonban nyílik, már öt fontért is lehet szobát kapni egy éjszakára. A minden komforttal felszerelt szobák mellett nincs étterem, bár és ingyenes takarítószolgálat.  A szobák berendezése olcsó és egyszerűen tisztítható anyagokból készül, ezzel is csökkentve a költségeket. Ha sikeres lesz a vállalkozás akkor több hasonló szálloda is nyílhat szerte Európában.

A fapados koncepció

A diszkont légitársaságok egyik megálmodójaként ismert Stelios Haji-Ioannou ugyanazt a fapados modellt igyekszik átültetni a mobiltelefonok piacára, ami már bevált a repülés terén. Terveit első ízben idén februárban ismertette, ezek szerint az alacsony telefonálási díjakat a mobilhálózat kiépítési és fenntartási költségeinek mellőzésével, valamint az értékesítési költségek lefaragásával lehet megvalósítani.

A legnagyobb költségtényező a mobilszolgáltatók esetében a GSM-hálózat kiépítése és üzemeltetése, emellett szinte már eltörpülnek a marketing- és igazgatási költségek – vélik a FigyelőNet által megkérdezett távközlési szakemberek. Az easyMobile tehát azon tud rengeteg pénzt megspórolni, hogy saját infrastruktúra kiépítése helyett szerződést köt más szolgáltatókkal, azok fölös kapacitásainak megvételéről és viszonteladásáról. Kulcstényező, hogy mennyiért tud nagy tételben fölös beszélgetési időt vásárolni és azt mennyiért tudja továbbadni, de Haji-Ioannou számításai szerint a módszer révén legalább a felével csökkenhetnek a mobiltelefonálás költségei és ráadásképpen a napszaktól független egységes tarifaképzés is megvalósítható.

A diszkontárakat az alacsony igazgatási és marketingkiadások is lehetővé teszik, hiszen ezek a társaságok alig néhány alkalmazottal dolgoznak, szinte nem reklámozzák magukat, és az interneten szerzik új ügyfeleiket. A tervek szerint telefonkészülékeket nem értékesítenek, csak SIM-kártyákat (az ügyfelek postán kapják meg), a számlát kártyás átutalással lehet rendezni, a „feltöltős” modell szerint.







Európai példák
Európában egyre szaporodnak az olcsó mobilszolgáltatók: a norvég Mobyson és a Talkmore májusban kezdte meg működését, percenként 0,88 norvég koronás díjon (27 forint) kínálva szolgáltatását. Franciaországban a Debitel jelent meg elsőként alternatív szolgáltatóként, az SMS díjait 0,15 euróról már 0,09 euróra csökkentette. Igaz, ez még mindig messze van a Dániában egyes szolgáltatók által kínált 0,02 eurótól. A Carphone Warehouse jelenleg tárgyalásokat folytat a francia Orange szolgáltatóval egy diszkont társaság létrehozásáról. Hollandiában a Telfort értékesíti tovább a nagy szolgáltatóknál vásárolt hálózat használati csomagját, Belgiumban pedig a KPN tulajdonában lévő Base értékesít vásárolt kapacitást. Angliában egyébként a Tesco is erősíi a mobilpiacon dúló versenyt: a Tesco Mobile szolgáltatás 10 pennys percdíjat számol a három „kedvenc” szám hívásakor. Ugyanígy egységes az SMS is, amely üzenetenként 10 pennybe kerül szigetországi címzett esetében, illetve 5 penny, ha a címzett „kedvenc”. Ez a tarifa olcsóbb, mint majdnem mindegyik riválisáé más hálózat hívása esetében. Igazi konkurenciát csak a T-Mobile jelent, amely 20 pennys percdíjat számol, ha a havi számla több mint 10 font, de nem haladja meg a 20 fontot. Ha meghaladja, a tarifa 10 pennyre csökken.
Az összes többi szolgáltató legalább 5 pennyvel többet számláz percdíjként, de némelyek 30 pennyvel számolnak.

Árverseny

Az easyMobile európai hódítási terveit egyelőre a dán tapasztalatok támasztják alá, ahol az olcsó mobilszolgáltatók révén az elmúlt években jelentős tarifacsökkenés ment végbe. A dán Strand Consult elemzői szerint az olcsó mobilszolgáltatóknál 0,17 euróról 0,09 euróra csökkent a díj az elmúlt fél évben, és a TDC tulajdonában álló Telmore az elmúlt három évben 500 ezer új előfizetőt szerzett olcsó mobiltarifáival. Nem véletlen, hogy a modell gyorsan terjed Skandináviában – vélik az elemzők, rámutatva, hogy a fapados modell rendkívül éles árversenyt indíthat meg azokban az országokban, ahol teret engednek nekik.

Maga Haji-Ioannou is úgy érzi, lavinát indít el az európai mobilpiacon, bár hozzáteszi: a tömeges elterjedéshez akár évtizedekre is szükség lehet. Az angliai nyitást követően Hollandia, Franciaország és Belgium következhet a sorban, ahol már eleve vannak hasonló kezdeményezések, és a szabályozási környezet is ösztönző.

Magyar esélyek

Az egyik kulcstényező egyébként a jogszabályokban rejlik, hiszen bizonyos országokban a verseny élénkítése érdekében kötelesek értékesíteni fölös kapacitásaikat a szolgáltatók. Fölös kapacitás mindenhol van, de ahol ennek bérbeadására nincsenek rákényszerítve a társaságok, ott nem szívesen vállalják a diszkont mobilosok által gerjesztett konkurenciát.


A fapados mobil magyarországi térnyerését is ez gátolhatja – vélik a FigyelőNetnek nyilatkozó szakemberek -, hiszen a hazai szabályok szerint nincs ilyen típusú kényszer a három szolgáltatón. Jóllehet az komplexebb számításokat igényel, hogy többet veszítenének-e, mint nyernének a hazai társaságok azzal, ha bérbeadnák felesleges kapacitásaikat, a piaci szereplők inkább tartanak az új versenytársaktól, mintsem hogy lelkesen invitálnák őket – mutatnak rá nevük elhallgatását kérő informátoraink.

A Vodafone magyarországi képviselője ugyanakkor megkeresésünkre annyit mondott: mindig örömmel fogadják, ha új szereplő lép a piacra, ámbár Európában éppen a magyar piacot jellemzi az egyik legnagyobb konkurenciaharc, és a mostani percdíjak eleve szinte ott vannak, ahol a skandináv fapados szolgáltatók díjai.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik