Belföld

Kiárusít az ÁPV

Kiírják eladásra a Hungexpót, a Nemzeti Tankönyvkiadó és a Hollóházi Porcelán többségi részesedését, a Budapest Airport megkezdheti Ferihegy 1 átépítését, a DDSG-Cargo GmbH veheti meg a Mahart Duna-Cargo Kft-t - döntött az ÁPV Rt. igazgatósága.

A Hungexpo Rt. megvásárlására benyújtandó pályázatoknak tartalmaznia kell egy meghatározott paraméterekkel bíró vásárváros kialakításának tervét. Az ÁPV Rt. a befektetőre bízza annak eldöntését, hogy a jelenlegi, vagy egy új helyszínen valósítja meg azokat a fejlesztéseket, amelyek a pályázat előír. A beérkező ajánlatok értékelése során a megajánlott vételár 70 százalékos, míg a szakmai szempontok 30 százalékos súlyt képviselnek.

A testület határozott arról is, hogy nyilvános, kétfordulós pályázatot írnak ki a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. többségi részesedésének értékesítésére. A tankönyvkiadó részleges privatizációja során a társaság 75 százalék minusz 1 szavazati arányt képviselő tulajdonrészből 70 százalék minusz 1 részvénycsomagra tehetnek ajánlatot a befektetők, az 5 százalékos részvénycsomagot a privatizációs törvény értelmében kedvezményesen a cég munkavállalói vehetik meg.

A tankönyvkiadói pályázat első fordulójában a pályázók indikatív árajánlatot tesznek, bemutatják a társaság jövőbeni működésével kapcsolatos elképzeléseiket. Az indikatív ajánlatok alapján a kiíró ÁPV Rt. a legjobb ajánlatok benyújtóit hívja meg a második fordulóba. A kiválasztott pályázók a társaság átvilágítása után tesznek végleges árajánlatot, és benyújtják a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. működésére vonatkozó három éves üzleti tervüket is – közölte az ÁPV Rt.

Ugyancsak meghirdetik eladásra a Hollóházi Porcelán Rt. többségi állami tulajdonú részvénycsomagját. A nyilvános egyfordulós pályázati eljárás során a befektetők ajánlatot tehetnek az ÁPV Rt. tulajdonában lévő 75,64 százalékos részvénycsomagra, és további vételi kötelezettséget kell vállalniuk tranzakciós árfolyamon a Magyar Befektetési és Vagyonkezelési Rt. (MBV Rt.) tulajdonában lévő 23,61 százalékos részesedésre is.

A Hollóházi Porcelán Rt. privatizációjára beérkező ajánlatok értékelésekor 70 százalékban a megajánlott vételárat, 20 százalékban a társaság pénzügyi konszolidációját, 10 százalékban a foglalkoztatásra vonatkozó vállalásokat veszik figyelembe.

Az igazgatóság döntése szerint a Mahart Duna-Cargo Kft. 99,33 százalékos üzletrészét a legjobb ajánlattevő, a DDSG-Cargo GmbH veheti meg, amely 1,063 milliárd forintot ajánlott a folyami áruszállító cég többségéért. A nyertes pályázó kötelezettséget vállalt arra is, hogy egy éven belül 1,2 milliárd forinttal megemeli a társaság törzstőkéjét. A Mahart Duna-Cargo Kft. privatizáció pályázati dokumentációt nyolc társaság vette meg. A május 24-i határidőig öt ajánlat érkezett, melyek közül három volt érvényes. A második helyen a Bavaria Schiffarts und Spedition Ag végzett, a harmadik helyet a Plimsoll Kft. és a Masped Rail Kft. konzorcium szerezte meg.

A testület jóváhagyta, hogy a Budapest Airport Rt. megkezdje a Ferihegy 1-es terminál átépítését és elfogadták a Malév Rt. privatizációs koncepciójára vonatkozó kormányelőterjesztés tervezetét. A Malév esetében az ÁPV Rt. megítélése szerint a változóban lévő piaci feltételek, és a kormány által biztosított 7 milliárd forintos konszolidáció lehetővé teszik, hogy külső befektető jelenjen meg a Malévben. A nemzeti légitársaság alultőkésítettsége, tőkehelyzete szükségessé is teszi a külső forrás bevonását.

Az igazgatóság döntése szerint a Budapest Airport Rt. megkezdheti a Ferihegyi 1-es terminál átépítését. A teljes beruházás becsült költségkerete mintegy 8,7 milliárd forintot tesz ki. A privatizációs szervezet tájékoztatása szerint a tulajdonos ÁPV Rt. igazgatóság felkérte a Budapest Airport Rt. igazgatóságát, hogy folyamatosan kísérje figyelemmel a beruházás megvalósulását. Az igazgatóság fordítson figyelmet a kifizetések teljesítésének indokoltságára annak érdekében, hogy a beruházás határideje és a költségirányzat betartható legyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik