Belföld

Óriási növekedés a hazai online hirdetési piacon

A hazai online piac vezető szereplőinek értékesítési adatain alapuló Online Hirdetési Index az év második negyedévében várakozásokon felüli szintet ért el: a 670 millió forintot meghaladó forgalom a tavalyi év hasonló időszakának 381 millió forintos bevételével összehasonlítva 76 százalékos növekedést mutat.

2004 eddig eltelt időszakát vizsgálva az online piac 1 milliárd forintot meghaladó forgalmat bonyolított le, amely 65 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakának 626 millió forintos forgalmához képest, megerősítve, hogy a hirdetők egyre nagyobb számban ismerik fel az online hirdetésben rejlő lehetőségeket.

A piacvezető online médiumok – az Axelero Internet által kiadott [origo], az Index, a Ringier Online, és a Sanoma Online – 2004 elején állapodtak meg abban, hogy az online hirdetési piacról – negyedéves rendszerességgel – nyilvánosságra hozzák összesített bevételi adataikat. Az Online Hirdetési Index az első negyedéves adatok megjelenése óta még pontosabb képet ad, hiszen a kezdeményezéshez azóta csatlakozott a Házipatika.com és a Portfolio.hu is.

Az online piac növekszik a legdinamikusabban

Az Online Hirdetési Index második negyedéves – a várakozásokat felülmúló – adatai azt mutatják, hogy a piac igen erős, és komoly fejlődési lehetőségek állnak előtte. Míg a teljes hazai hirdetési piac ugyanebben az időszakban csupán 10 százalék körüli növekedést ért el, és az online mellett más piaci szegmens nem produkált az átlaghoz képest kiemelkedő növekedést, arra lehet következtetni, hogy az online hirdetések jelentős bevételt tudtak elvonni más hirdetési csatornáktól.

Mindez annak köszönhető, hogy a hirdetők nem csak az online médiumok népszerűségét, hanem az online hirdetések szegmentációs képességét is egyre jobban értékelik, azaz olyan célcsoportokat érhetnek el e médiumokon keresztül, amelyeket más hirdetési formákkal nem, vagy sokkal nehezebben.

Bár a teljes hirdetési piacból egyelőre csupán 2-3 százalék jut az online médiumokra, a jelenlegi fejlődési ütem alapján ez a szám a közeljövőben többszörösére nőhet, és azt eredményezheti, hogy az online médiumok a népszerűségüknek – olvasottságuknak, hallgatottságuknak és nézettségüknek – egyre inkább megfelelő arányban részesedhetnek a hirdetési tortából.

Mi áll az idei növekedés hátterében?

A 2004 első félévére jellemző ugrásszerű fejlődés hátterében a természetes piaci növekedés mellett az Axelero szerint néhány kiemelkedő esemény áll. Az egyik a Westel-T-Mobile brandváltással járó intenzív reklámkampány-sorozat, amely jelentős bevételt eredményezett a piac számára. A másik fontos esemény a foci EB volt, amely a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően sok hirdetőt vonzott a világhálóra. E két összetevő az Axelero becslése szerint közel 10 százalékos extra bevételt hozott a piacnak 2004 második negyedévében.

Az Online Hirdetési Index mögött álló médiumok szakemberei az idei év egészére tett 35-40 százalékos online piaci növekedési előrejelzést 45-50 százalékra módosították. Az év második felében a hirdetések növekvő volumenéhez szintén rendhagyó események járulnak hozzá, mint például az augusztusban kezdődő athéni Nyári Olimpiai Játékok.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.