A Jukosz olajcég vis maiorra (elháríthatatlan akadályra) hivatkozhat, ha augusztustól nem tudja teljesíteni a Mollal fennálló hosszú távú szállítási szerződését, s a magyar importőrnek új szerződést kell kötnie új szállítóval – vélték orosz elemzők hétfőn.
A csőtulajdonos Transneft orosz monopólium már jelezte, hogy más orosz olajipari nagyvállalatok készséggel pótolják a Jukosz kieső exportját, ha az ostromlott olajcég nem tudja többé fizetni a tranzidíjat, vagy csődbe jut. Moszkvai elemzők szerint az orosz kormányon múlik, hogy ez esetben a többi potenciális szállító közül melyik kaphatja meg a magyar piaci kvótát.
A szállítások biztonságáért nem kell aggódni, de az új szerződéskötés árváltozással járhat – tették hozzá a moszkvaiak. Mosonyi György Mol-vezérigazgató szerint ugyanakkor az árakat nem befolyásolhatja egy új helyzet, mert a szerződésekben azokat hosszú távra rögzítik, igazodva a világpiaci ármozgásokhoz.
Mosonyi György, a Mol Rt. vezérigazgatója a Népszabadságnak úgy nyilatkozott: „Ki van zárva, hogy a Jukosz problémái miatt Magyarország az olajtartalékok felhasználására kényszerüljön”. Véleménye szerint – megerősítve a moszkvai szakértők véleményét – ha kell, a Mol szinte pillanatok alatt más szállítóra tud váltani.
A Mol vezérigazgatója hangsúlyozta: nem számítanak arra, hogy a Jukosz kútjainál technikailag valóban leállna a termelés. Ez ennél az iparágnál nem valószínű, hiszen a kutakat nem könnyű lezárni – legfeljebb az következhet be, hogy valaki más, akár egy másik cég, akár az állam, átveszi a felszínre hozott olajmennyiséget. Ebben az esetben is tovább folyna a szállítás, legfeljebb az áru ellenértékét más számlára utalnák át.
A Mol emellett azért is nyugodt lehet, mert Oroszországnak nagy szüksége van a devizabevételekre, ezért pontosan teljesíti olajszállítási megállapodásait.
Ha mégis rendkívüli nehézség adódna, a Mol elszállíthatja a Jukosszal közös kitermelésű szibériai olajmező termelésének rá eső 50 százalékát is, ami idén megegyezik a teljes magyarországi kitermeléssel. Emellett fennáll a lehetőség az Adria- vezeték használatára is, de a Molnál úgy vélik, erre sem lesz szükség.