Belföld

Változások a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításban

Több változás is lesz a gépjármű kötelező felelősségbiztosításban július elsejétől, amit Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása tett szükségessé - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz).

Magyarországon is bevezetik az Európai Gazdasági Térség tagországaiban 2003. januárja óta működő kárrendezési megbízotti rendszert.

Ha a magyarországi károsultak a zöldkártya rendszer valamelyik tagországában úgy szenvednek gépjárműbalesetet, hogy azt az Európai Gazdasági Térség bármely tagállamában regisztrált és ott biztosított gépjármű okozta, akkor kárigényüket Magyarországra hazatérve a külföldi felelősségbiztosító magyarországi kárrendezési megbízottjánál érvényesíthetik, akik a jogszabályban meghatározott határidőn belül kötelesek intézkedést tenni.

A kárt okozó gépjármű felelősségbiztosítójának kiderítésében segítséget nyújt a Mabisz által működtetett információs központ, amely megadja a Magyarországra kijelölt kárrendezési megbízott adatait is.

Változik a felelősségbiztosítási szerződés alapján szolgáltatásra köteles magyar biztosítók kártérítési kötelezettségének felső határa is. Eszerint a gépjárműben és egyéb dolgokban bekövetkező károknál káreseményenként 500 millió forint, személysérüléssel járó balesetek során ugyancsak káreseményeként 1,25 milliárd forint lesz a kártérítés maximális összege.

Megemelkednek azok az összeghatárok is, amelyeknek a visszafizetését a biztosítók kérhetik, ha ittas vagy kábítószeres járművezető okozta a kárt. Ez az összeg a korábbi 500 ezer forint helyett 1 millió forint is lehet.

Felgyorsul a felelősségbiztosítási szerződések fennállásának ellenőrzési folyamata. A Belügyminisztérium hivatala az ellenőrzést negyedévenként végzi el, majd az érvényes szerződéssel nem rendelkező üzembentartók adatait a korábbiaktól eltérően nem a következő negyedévben, hanem azonnal továbbítja az önkormányzat jegyzőjéhez.

A Mabisz felhívja a figyelmet arra, ha év közben nemfizetés miatt megszűnik a felelősségbiztosítás, akkor ugyanarra a gépjárműre az év hátralévő részére a szerződést csak annál a biztosítónál lehet újra megkötni, ahol az megszűnt. Erre a december 31-ig tartó időszakra nem lehet érvényesen másik biztosítónál szerződést kötni.

A biztosítási szerződés hatálya alatt másik biztosítónál megkötött további szerződés így érvénytelen lesz, ami azzal a következménnyel jár, hogy a gépkocsi tulajdonosa az okozott kárra fedezetet nyújtó biztosítási szerződés nélkül marad. Ez azt jelenti, hogy az általa okozott kárt meg kell térítenie, amely akár több millió forint is lehet.

Július 1-jétől a felelősségbiztosítás nem terjed ki a háborús és terrorcselekmények következményeként keletkezett károkra.

Változás továbbá, hogy a Magyar Biztosítók Szövetségétől 2004. július 1-jétől kérni lehet a forgalomba nem helyezett, vagy a forgalomból kivont járművekkel okozott károk megtérítését is.

Módosulás lesz az is, ha a biztosítás szerződője a gépkocsiját eladja, akkor a balesetmentes vezetés miatt járó díjkedvezményt, illetve a károkozás miatt fizetendő pótdíjat egy újabb – azonos kategóriába tartozó gépjármű – szerződésének megkötésekor a korábbi egy év helyett két évet vesznek figyelembe.

Ha biztosítóváltásra kerül sor, továbbra is szükséges benyújtani a korábbi biztosító által kiállított igazolást a gépkocsi üzembentartójának kártörténetéről. Az igazolás benyújtását csak akkor lehet mellőzni, ha a szerződést kötőnek két éven belül nem volt a nevén biztosítási szerződés. Ennek hiányában, ha az üzembentartó 90 napon belül nem nyújt be igazolást, a biztosítás díját a gépjármű bonus-malus osztályában szereplő legkedvezőtlenebb összegben kell a szerződéskötés időpontjára visszamenőleges hatállyal megállapítani.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik