Belföld

Mazda3 Sport 1.6 TX – osztályfőnök?

Kipróbáltuk az alsó-középkategória legsportosabb modelljét a Mazda3-ast. A japán gép a kitűnő vezetési élmény mellett pazar kényelmi és biztonsági felszereltségével próbál kitűnni. Tekintse meg tesztfotóinkat! >>

Az Európában rendkívül sikeres Mazda6 után tavaly ősszel megérkezett a Japán márka alsó-középkategóriás modellje is. A Mazda3 nem titkoltan a kategória névadójának, a VW Golfnak a babérjaiéra tör. A Japán mérnökök a konkurenciától némiképp külön úton járnak, mivel nem a divatos egyterű formát favorizálják, hanem a szokatlanul sportos, kombi jelleget.


Mazda3 Sport 1.6 TX  – osztályfőnök? 1

A karosszéria zömöksége ellenére is hatalmas, hiszen a közel 4,5 méteres 5-ajtós gyakorlatilag akkora, mint a néhány éves középkategóriás modellek. Szerencsére a nagyméretű karosszériából az utastér is jócskán profitál. A helykínálat mind elöl, mind hátul remek, még teljesen hátratolt ülések mellett is elegendő a lábtér két 180 centis utasnak. Az elöl utazóknak még több hely jut, az ülések sportosan kemény tömésűek, oldaltartásuk is jó. A nagy méretű utastérhez azonban csak átlagos méretű csomagtér társul.

Sportos belső

Az autó sportosságát a műszerfal is remekül demonstrálja. Az Alfa Romeo utánérzésű, három, csőbe rejtett műszer ráadásul úgy van skálázva, mint egy versenymotoron. A sebességmérő mutatója 80-as tempó körül ér a megszokott helyére, a fordulatszámmérőt pedig csak 3000-felett látjuk. A kör alakú design-elemek a középkonzolon is feltűnnek, a klímaszabályzó kapcsolók, és a hi-fi gombjai tetszetősek, de első látásra kicsit kaotikusak.

A felhasznált anyagok kemények ugyan, de jó minőségűek ez alól csak a váltógomb tetején található krómozott műanyag a kivétel, ami már néhány ezer kilométer alatt is jócskán megkopott. Sajnos a belső kilincsek is műanyagból készültek, ezüstszínűek ugyan, de ez akkor is nagyon kicsinyes. Az összeszerelés minőségén érződik, hogy az autó Japánban készült, az illesztések pontosak, a műszerfal a legrosszabb macskaköves úton sem hallat hangokat.

Átlagos 1,6-os





Műszaki adatok

Motor: 1598 cm3-es, négyhengeres benzinmotor
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 77 kW (105 LE) 6000/min
Nyomaték: 145 Nm 4000/min
Saját tömeg: 1190 kg
Hossz/szél./mag.: 4420/1755/1465 mm
Tengelytáv: 2640 mm
Csomagtér: 300 l
Végsebesség: 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11 sec
Gumiméret: 205/55 R 16
Fogyasztás (városon kívül/város/vegyes): 6 / 9,3 / 7,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,6 l/100 km
Üzemanyagtartály: 55 l
Garancia: 3 év vagy 100 000 km
Alapár: 4 899 900 HUF

Hangok egyedül a motortérből érkeznek. Ahol egy 1,6 literes, 105 lóerős erőforrás ténykedik. A változó szelepvezérléssel működő motor minden tartományban kiegyensúlyozottan dolgozik, de a lendületes haladáshoz muszáj magasabb fordulaton tartani. A „zoom-zoom” érzéshez talán jobban passzolna egy kicsit erősebb, mérgesebb motor, a Mazdának ez az erőforrása jelenleg csak a kategória átlagát hozza.

Ettől függetlenül az autó vezetési élménye valóban sportos. A kormány nagyon jó fogású, és direkt, a váltó pedig egyenesen csodás, rövid úton kapcsolható, és japánosan precíz. Az igazi nagy dobás a Mazda 3 futóműve, az elől MaPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztések kanyarban a végletekig semlegesen viselkednek, és az úthibákat is jó hatásfokkal nyelik el.

Menet közben


Mazda3 Sport 1.6 TX  – osztályfőnök? 10

A jól hangolt futóműnek és a hatalmas 16-os kereknek hála az autó szokatlanul nagy kanyarsebességekre képes, és közben a direkt kormány miatt könnyedén kézben tartható. A sportos érzést tovább fokozza, hogy a menetstabilizáló rendszert (DSC) úgy hangolták, hogy minimális csúszást még enged, és csak az utolsó pillanatban veszi át az irányítást. Ez azért is jó, mert akár a gyengébb képességű vezető is biztonságosan megtapasztalhatja az autó tényleges határait.

Autópályán 150-160 km/órás utazósebesség könnyedén tartható, de ha kell, óra szerint 200-zal is képes hasítani. Igaz, ilyenkor a fogyasztás már nagyon megnő. A városban sem kifejezetten takarékos a Mazda, hiszen kihasználva az autó képességeit akár 11 liter is lefolyik a torkán.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ Sportos stílus, vezetési élmény, jó felszereltség
– magas ár, kis csomagtér, részletmegoldások az utastérben

Rendkívül gazdag a Mazda3 alapfelszereltsége, mind a kényelmi, mind a biztonsági eszközök területén is. Az alapáron jár az első és oldalsó mellett a függönylégzsák elöl-hátul, a blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztó, valamint a légkondicionáló is.


Az általunk is tesztelt TX felszereltség pedig további extrákat tartalmaz ilyen: a DSC, kipörgésgátló, valamint a 16-os kerekek. A Mazda3 jelenleg a legsportosabb alsó-középkategóriás modell, azoknak készült akik a kitűnő vezetési élmény mellett ragaszkodnak a remek felszereltséghez és a japán minőséghez. Ám ennek megkérik az árát, hiszen az autó közel 5 millió forint, ennyi pénzért pedig már a Mazda6 alapverziója is elérhető.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik