Belföld

Gerillaboltok – az ideiglenesség varázsa

Egy üres, évek óta használaton kívüli helyiség, málló vakolat, kilógó csövek, bolhapiacról beszerzett bútorok. Ezek a szinte titokban megnyíló gerillaboltok kellékei, ahol a legmenőbb divattervezők ruháit árulják.

Nemrégen még exkluzív boltokban ünnepelték a divatot: a méregdrága ruhák köré a legnevesebb belsőépítészek tervezték a dekorációt. Egyedi bútorok, stílusos belső terek, várószoba a nőket kísérő férfiaknak. Most mással próbálkoznak az ünnepelt divattervezők egyedi ruháit értékesítő divatláncok: néhány hónap erejéig egy lepukkant, ám mégis hangulatos helyiségbe költöznek, és az ideiglenes boltot csak a legszükségesebb bútorokkal rendezik be. A vándorló gerillaboltoknak nem is csapnak nagy hírverést, megnyitásuk híre általában szájról szájra terjed.


Gerillaboltok – az ideiglenesség varázsa 1

Új marketingtrend?

Tavaly nyitották meg az első gerillaboltot az Egyesült Államokban, sikere egyre több divatcéget sarkall a példa követésére, mára sokan gerillamarketingként emlegetik az ötletet. Az ideiglenes, legfeljebb fél évig nyitva tartó boltra csak ismerőseik révén bukkanhatnak a vevők, akik talpraesettnek és kiválasztottnak érzik magukat, amiért ráleltek az egyébként akár nagy divatlánc vándorló boltjára, és ott vásárolhattak.

Természetesen bizonyos ruhákat és kiegészítőket csak az ilyen üzletekben árulnak, ez valóban megadja az egyediség varázsát. Ezzel újra magukhoz édesgethetik a divattervezők a kínálat bőségétől elkényeztetett és szeszélyes vevőket.

A legfontosabb, hogy csak a legminimálisabb hírverést keltsék a bolt körül, amelynek be is kell olvadnia környezetébe. Az átlagembereknek gyakran fogalmuk sincs arról, hogy a kintről jelentéktelennek és réginek tűnő boltban a legdrágább és az egész világon keresett divattervezők ruháira bukkanhatnak. Az üzletek egy-két hónap múlva nyomtalanul eltűnnek, és csak a kiválasztottak tudják, hogy ott voltak valaha.





Mozgékonyak

A gerillaboltoknak többek között a mozgékonyság a titkuk. Hirtelen, a semmiből teremtődnek, majd el is tűnnek. A változatosságot a kínálatukkal is szeretnék éreztetni: rövid idő alatt több új termékkel is előállnak, akár kéthetente cserélik a kollekciójukat.

Világot hódít

A Vacant tavaly nyitotta meg első gerillaboltját New Yorkban, ahol többek között Robin Williams és Kevin Bacon is vásárolt. A sikeren felbuzdulva most Miamiban várja vevőit egy hónapig egy új gerillabolt, de az ötletet Los Angeles és San Francisco után Európában is ki akarják próbálni. Párizsban és Amszterdamban is terveznek vándorboltokat nyitni még idén.

De nem ők az elsők, akik a vén kontinensen és Ázsiában ezzel a stratégiával hódítanak. A Comme des Garçons divatmárkának már Szingapúrban, Stockholmban, Varsóban és Vilniusban is volt gerillaüzlete. Jelenleg éppen Berlinben „állomásozik”: a korábban könyvesboltként szolgáló helyiség kirakatát az épület tatarozása miatt állványok takarják, az ajtófélfáról pedig már lepattogzott a festék. Az egyszerű berendezést a bolhapiacon szerezték be, de a belső tér hangulatát leginkább az elmúlás határozza meg: mállanak a falak, és kilátszanak a gázvezetékek.

Az összes gerillaboltnak ilyen a hangulata. A csillagászati összegbe kerülő ruhák, táskák, parfümök, cipők pergő vakolatú falak között, ósdi polcokon várják a vásárlókat.

A jövő szele

Sok szakember szerint a gerillamarketing több üzletágban is hódítani fog. Az amerikai designer, Isaac Mazrahi is hasonló boltban kínálta bútorait hat héten keresztül. Az alacsony költséggel berendezett vándorboltok jócskán megtérülnek a tulajdonosok számára. Még a marketing költségekre sem kell gondolniuk, hiszen szájról szájra terjed az ilyen üzletek híre.

„Ez a legköltséghatékonyabb útja a fogyasztók elérésének” – állítja a New York Times-ban Nancy Koehn közgazdász. A reklámoknak már amúgy is egyre kevesebb a hatásuk a fogyasztásra, a barátokon keresztül, ingyen elért vásárlók mindenképpen megcsillantják a marketingszakemberek előtt a jövő lehetőségét. A vevők manapság hitelességet keresnek, s ezt leginkább a csillogó külsőségektől mentes boltok hitetik el magukról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik