A karbantartás nehézségei miatt a MiG-29-es flottából jelenleg mindössze hat tekinthető hadrendben állónak; a Fidesz-kormány 2001-es döntése 14 svéd Gripen vadászgép lízingjéről éppen ezért szükséges korszerűsítési lépésnek tűnhet “egy olyan ország részéről, amely lelkesen igyekszik eleget tenni NATO-tagsági kötelezettségeinek”.
Egyes elemzők szerint azonban a döntés elhibázottnak tűnik, a politikai vezetők ugyanis “felesleges kirakati tárgyakra szórják a pénzt”, miközben nem képesek rábírni a hadvezetést a legalapvetőbb, égetően szükséges reformokra, amelyek lehetővé tennék, hogy az ország, ha szerény mértékben is, de valós módon hozzájáruljon az atlanti szövetség kapacitásaihoz – áll a Financial Timesban.
A lap szerint a SAAB és a British Aerospace által gyártott 14 harci gép lízingje 600-700 millió dollárba fog kerülni, de a fegyverzet beszerzése és a kiképzés még ennél is sokkal nagyobbra hizlalja a számlát.
Egy név nélkül idézett budapesti NATO-diplomata azt mondta a lapnak, hogy NATO-nak már most is több vadászgépe van a kelleténél. Hozzátette: félő, hogy Magyarországnak nem lesz pénze egy ilyen méretű légi század megfelelő karbantartására, még ha magukat a gépeket be is tudja szerezni. – Egymilliárd dolláros problémáról van szó – mondta az idézett diplomata.