Belföld

Hogyan élje túl a csatlakozást?

A csatlakozással kapcsolatos új szabályok, piaci trendek, változások, amelyek a hazai kis- és középvállalkozásokat érintik. Szolgáltatások, termékek, amelyeket az Üzlet&Siker partnerei dolgoztak ki.

Az Európai Unióban a mintegy 40 ezer nagyobb cég kivételével valamennyi vállalkozás a kis- és középvállalkozások körébe tartozik. Számuk jelenleg csaknem 18 millió. E vállalatok fele alkalmazottak nélkül dolgozik, s további 44 százalékuk 10 főnél kevesebbet foglalkoztat. Az átlagos méretű EU-beli kisvállalkozások mindössze 6 fővel működnek. Az EU kiemelten foglalkozik a kis- és középvállalkozásokkal, mivel a gazdasági növekedés, a munkahelyteremtés, a fejlődéshez szükséges innováció legfőbb motorját látja ebben a szektorban.

Webajánló

 

Megújult weboldalunkon most megtalálható valamennyi a témában megjelent cikk kulcsszavak szerinti bontásban az alábbiak szerint:
1. EU pályázatok
1.1. Nemzeti Fejlesztési Terv pályázatai
1.2. Uniós pályázatok
1.3. Pályázatírás a gyakorlatban
2. Változó gazdasági környezet
3. Ágazatspecifikus tudnivalók
4. Vállalkozói tapasztalatok
5. Hasznos címek
6. Szolgáltatások 

Mindezek ellenére az Üzlet&Siker magazinhoz kapcsolódó internetes portálra feltett olvasói szavazás összesített eredményei azt mutatják, hogy a kis- és középvállalkozások számára egyáltalán nem egyértelmű, hogy mit is várhatnak a csatlakozást követően. A szavazásban részt vettek fele szerint romlik cége piaci pozíciója az EU-csatlakozás után, és csak egynegyedük szerint javul, míg 46 százalékuk véli úgy, hogy több támogatást kapnak a csatlakozást követően, és egyharmaduk mondja azt, hogy azt követően sem kapnak többet. Mindebből kitűnik, hogy a vállalkozások nagy többsége bizonytalan a tekintetben, hogy mit is várhat az EU-tól: mennyiben változik cége piaci helyzete, milyen új szabályokat kell teljesítenie, milyen elvárásokkal kell szembenéznie. Egy részük úgy véli, hogy jelentős változás közvetlenül a csatlakozáskor nem lesz, hiszen idő kell az uniós cégek hazai piacon való megjelenéséhez, a szabályozók terén pedig az ország már javarészt igazodot az EU normáihoz. Más részük inkább borúlátó és félti piacait, tart a megnövekvő adatszolgáltatási kényszertől, a sok és követhetetlen új szabálytól. És vannak a szkeptikusok, akik szinte tudomást sem véve a körülöttük zajló eseményekről, a „majd csak lesz valahogy” régi elvét követik. Bármelyik csoportba is tartozzék egy vállalkozás, arra mindenképpen szüksége van, hogy meghallja azokat az információkat, amelyek az őt segítő intézkedésekről, szolgáltatásokról szólnak.

Távközlés, kommunikáció

1. Vezetékes telefónia
A vállalkozások számára a versenyben maradás fontos eszköze a gyors és megbízható kommunikáció és adatátvitel, így sokszor a költségeket figyelmen kívül hagyva használják a telekommunikáció eszközeit. Érdemes kihasználni azt a lehetőséget, hogy a vezetékes telefon használói is választhatnak különféle díjcsomagok között és az ezek közötti választást a Matáv tanácsadó szolgáltatással segíti – hangsúlyozza Kurta Margit, a Matáv portfólió menedzsere. A 06-80-43-43-43 számon elérhető telefonos ügyfélszolgálat kifejezetten a kis- és középvállalati ügyfeleinknek nyújt beszédcélú megoldási javaslatokat, komplex megrendelések, és adatátviteli szolgáltatások terén pedig a 06-80-400-300-as telefonszámon lehet érdeklődni. Azok a vállalkozások, amelyek inkább a személyes tanácsadást részesítik előnyben, választhatják a Matáv kis- és középvállalkozásokat kiszolgáló ügyfélmenedzsment rendszerét.

A www.matav.hu/magyar/uzleti/kkv/index.html honlapon a díjcsomag kalkulátor segítségével lehet kiválasztani az adott cég számára legkedvezőbb Ritmus díjcsomagot. A szolgáltatás lényege, hogy a vállalkozás igényeihez igazítható a csúcsidejű telefonbeszélgetések költsége, így a leggyakrabban hívott hívásirányokon akár 33 százalékos kedvezményekkel lehet telefonálni. A Ritmus Standard díjcsomag, amely a zömmel helyi hívások esetében éri meg, már havi 150 perces forgalom fölött több mint 20 százalékos, a Ritmus Csúcs díjcsomag pedig havi 200 perces forgalom fölött több mint 30 százalékos kedvezményt jelent.

2. Internet
Az internet-felhasználóknak az ADSL Komplex Plusz csomag a korlátlan internet-hozzáférés mellett a beszédforgalomban a legkedvezőbb csúcsidejű tarifát nyújtja (8,25 Ft/perc), csúcsidőn túl (5,55 Ft/perc). Alkalmas a távközlési igények teljes körének kielégítésére, mert ISDN forgalmat, szélessávú internet-hozzáférést (512 kbit/s) és teljes körű internetszolgáltatást (4 db e-mailcím, 50 Mb web tárhely) egyaránt tartalmaz bruttó 5000 Ft-os lebeszélhető forgalommal. Bővebb információ: www.adsl.matav.hu oldalon.

A májusban bevezetésre kerülő Munkavállalói Internetkupon a vállalkozás által előre fizetett és a munkavállalóknak adómentes, természetbeni juttatásként átadott, meghatározott névértékű „kommunikációs hozzájárulás”, amelyet eseti vagy rendszeres munkahelyi jutalmazásra lehet fordítani. A hozzájárulást a magánszemélyek a Matáv Nyílt Internet szolgáltatásra vehetik igénybe.

3. Mobil telefónia
A mobil telefóniában a legnagyobb az EU-csatlakozással érkező legjelentősebb változás a vállalkozások számára a számhordozhatóság, ami azt jelenti, hogy ezentúl anélkül válthatnak szolgáltatót, hogy számaikat le kellene cserélniük. Ez a lehetőség egyik oldalon szabadságot jelent az ügyfeleknek, hiszen a legkedvezőbb ajánlatokat még könnyebben elérhetik, ám a másik oldalon érdemes arra is odafigyelni, hogy az egyes mobil szolgáltatók által a vállalkozások számára nyújtott kedvezmények nem vihetők át egyik szolgáltatótól a másikhoz. Ha tehát egy előfizető a szerződéses időszak lejárata előtt szünteti meg szerződését az adott szolgáltatóval, akkor az addig igénybe vett kedvezményt vissza kell fizetnie. A cégeknek mindenképpen érdemes minőségi szolgáltatót választaniuk – hangsúlyozza Pozsgai Attila, a Westel Mobil Rt. kis- és középvállalatokért felelős marketingigazgatója – hiszen az adatátvitel esetén még mindig jelentős különbségek vannak az egyes mobil cégek között. Érdemes azt is megfontolni, hogy az adott cég ügyfelei, vevői és szállítói jellemzően melyik szolgáltatót használják, hiszen ez nagymértékben befolyásolhatja egy szolgáltatóváltás majdani költségeit. A Westel azzal a szolgáltatással könnyíti meg régi és leendő ügyfelei dolgát, hogy tanácsadás keretében segít kiszámítani, miként változik az adott cég mobil költsége, ha másik szolgáltatót választ. Ezenkívül a vállalkozások számára új tarifát is kidolgoztak, amely a céges telefonok egymás közti hívásaiért egyáltalán ne kelljen fizetni.

Információtechnológia

1. Versenyképes megoldások
Jelentős különbség tapasztalható egy hazai és egy unióbeli kis- vagy közepes vállalkozás között, ha informatikához való üzleti hozzáállását tekintjük – mondja Gonda Gábor, a Hewlett-Packard (HP) indirekt értékesítési igazgatója és hozzáteszi – amíg Nyugat-Európában az informatika az alap infrastruktúra része, nálunk a vállalkozások egy része még mindig nem kezeli értékteremtő eszközként. Az uniós csatlakozást követően a hazai cégek egyre több olyan uniós vetélytárssal találkoznak majd, amelyek számára a hatékonyság, az erőforrások minél jobb kihasználása, vagy a tudásalapú értékteremtés ismerős és természetes velejárói a cég működésének. A hazai vállalkozások számára az okozhat komoly gondot, hogy nincsenek azon a szinten, hogy olyan típusú vállalkozást szervezzenek, amely az unióban is versenyképes. Egy ilyen cég készletgazdálkodási program segítségével tartja nyilván készleteit, amely a számlaforgalom alapján figyeli az árukészlet fogyását, statisztikákat készít, amely segíti a beszerzést. A beszerzést legtöbbször informatikai rendszereken keresztül intézik, amelyek segítenek a legjobb ár megtalálásában, ami megóvja a felesleges készletraktározástól.

A magyar vállalkozások a csatlakozás révén szembesülnek az éles uniós versennyel, amelynek túléléséhez gyors piaci reakciókra lesz szükségük. A HP az információ gyűjtőpont szerepét kívánja magára vállalni egy olyan tudásbázis létrehozásával, amely segíti a vállalkozásokat a céljaik megfogalmazásában, a szükséges források megszerzéséhez alkalmas pályázatok, pályázatírók megtalálásában, a megfelelő informatikai megoldások összeállításában és a sor végén az ehhez szükséges eszközök ajánlásával. Gonda Gábor úgy véli, hogy a vállalkozásoknak elsősorban arra lesz szükségük, hogy átlássák, milyen megoldások vannak a piacon, amelyek segítik őket hatékonyságuk növelésében, hogy lássák van-e külső forrás ezek beszerzéséhez, illetve, hogy ezen megoldásokhoz milyen eszközök szükségesek. Ebben a folyamatban egy információs weboldallal, ügyfélszolgálatukon keresztül és viszonteladóik segítségével segítik a vállalkozásokat.

2. Elektronikus piactér
Az Európai Unióban elterjedt megoldás, hogy a cégek a beszerzéseiket, és szolgáltatásaik értékesítését az interneten bonyolítják. Hazánkban egyelőre a kis- és középvállalatok csekély része él ezzel a lehetőséggel, holott jellemzően rendelkeznek internetszolgáltatással. Ehhez a megoldáshoz nyújt keretet az Axelero, az Accenture, a HP és az SAP által közösen kidolgozott elektronikus piactér, amely elősegíti a vevők és szállítók közötti elektronikus kereskedelmet. Mint azt Erős Bernadett, az Axelero kommunikációs menedzsere elmondta, az elektronikus piactéren keresztül könnyen, minimális költséggel beszerezhetők a mindennapi üzletvitelhez szükséges általános, nem stratégiai termékek, mint például számítástechnikai, irodaautomatizálási cikkek, irodaszerek, karbantartási és tisztítószerek, utazási szolgáltatások, marketingszolgáltatások. Itt az összes vevő az összes szállítóval kapcsolatba kerülhet, ahelyett, hogy egyenként kellene kiépíteni és fenntartani ezeket az üzleti kapcsolatokat. Így jelentősen csökkenthetők a beszerzési folyamat költségei. A vevők könnyen összehasonlítható, naprakész információkhoz juthatnak az árakról és az elérhetőségről, az eladók pedig az internetet használhatják új piacok elérésére, új termékek, illetve szolgáltatások nyújtására és tevékenységük hatékonyságának javítására.

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében meghirdetett uniós pályázatok között a GVOP 2004-4.1.1. pályázat vissza nem térítendő, EU forrásból származó állami támogatást nyújt vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek fejlesztésére kis- és középvállalkozások számára. A támogatás célja belső döntéstámogató, ügyviteli, intranet jellegű rendszerek működtetése. További információ: www.gkm.hu oldalon található.

3. Csoportmunka az irodában
A hazai vállalkozások számára versenyelőnyt jelent majd a csatlakozást követően, hogy közel vannak ügyfeleikhez, hogy kiterjedt információkkal rendelkeznek róluk. Ezt az előnyt érdemes megtartani és tovább növelni az információk cégen belüli megosztásával, bővítésével, ügyfélkapcsolati rendszerek kialakításával – véli Gáspár Gyula, a Microsoft kisvállalati üzletágvezetője. A Microsoft termékei közül az Office 2003 termékcsalád különösen nagy hangsúlyt fektet a csoportmunka támogatására, lehetőséget nyújt például egy ajánlat közös elkészítésére. A Microsoft weboldalán kis- és középvállalkozások számára ingyenesen letölthető egy olyan szoftver, amely a fájlok könnyebb megtalálását, mozgatását teszi lehetővé. Az egyéni munka segítésére fejlesztették ki a Business Contact Manager rendszert, amely mini ügyfélkapcsolati rendszert takar. A kisvállalkozások számára hozták létre az Office Small Business csomagot, amelynek ügyfélkapcsolati rendszerét az outlook levelező rendszerbe építették, továbbá prezentációk tartásához szükséges power point programot is tartalmaz. A szakember állítja, hogy amennyiben egy vállalkozás kihasználja a programok nyújtotta lehetőségeket, akkor nem talál költséghatékonyabb megoldást a Microsoft termékeinél.

Ügyviteli folyamatok

1. Integrált vállalatirányítás
A sikeres EU-pályázatokhoz elengedhetetlen lesz az EU előírásoknak való megfelelés, a gyors döntéshozatalhoz az adatok és ügymenet átláthatósága, integrálása, és az információkhoz való gyors hozzájutás – hangsúlyozza Pálfalvi György, az SAP kis- és középvállalati üzletágvezetője. A komplex vállalatirányítási rendszerek bevezetése ma már nem csak a legnagyobbak számára, hanem egyre inkább a kis- és középvállalati szektor számára is létszükséglet. Hiszen ők is mindinkább csak a megfelelően integrált vállalatirányítási rendszer segítségével kerülhetnek versenytársaik fölé. Az SAP kedvező áron beszerezhető, kimondottan kis- és középvállalatok szükségleteire tervezett, jól skálázható megoldásai – az SAP Business One és a mySAP™ All-in-One – rugalmasan képesek lépést tartani a felhasználó vállalat üzleti igényeinek bővülésével.

Az SAP Magyarországon több éve kínálja a középvállalatok számára készült, „Kulcsr@kész SAP” nevet viselő megoldást, amelyet a vállalat világviszonylatban mintegy 20 ezer ügyfelének nyújtott szolgáltatásból leszűrt tapasztalatai alapján épített ki. Az előre beállított rendszert azoknak a termelő és szolgáltató középvállalatoknak ajánlják, amelyek értékesítési folyamatainál igény van valamilyen integrált vállalatirányítási rendszerre. Az előre konfiguráltság nem jelenti azt, hogy az SAP dobozos, módosíthatatlan konfekcióterméket szállítana. A bevezetést tanácsadással és oktatással segítik, majd, amennyiben a vállalati folyamatok ezt igénylik, az SAP ügyfél-kapcsolattartói további kiegészítő megoldások alkalmazására is javaslatot tesznek.

Kifejezetten a kisvállalatok döntéstámogatási folyamatának elősegítésére dolgozták ki az SAP Business One terméket, amely magában foglalja mindazon kulcsfontosságú funkciókat, amelyek a vállalatvezetéshez elengedhetetlenül szükségesek, beleértve a könyvelést, a banki ügyintézést, az ügyfélkapcsolat- és szállítókezelést, továbbá a beszerzési, értékesítési és elemzési folyamatokat is. A hazai vállalkozási és jogi környezethez igazított, megfizethető árú új terméket 2004 második felében mutatják be.

2. Adótanácsadás
Számos cikk szólt már arról e lap hasábjain is, hogy a csatlakozás új szabályokat hoz az adórendszerben is, amelyet a kis- és középvállalkozások számára sokszor nem egyszerű követni. Különösen azon cégek számára okoz majd fejtörést a sok új EU iránymutatás, az országonként eltérő szabályok, amelyek tevékenysége nemzetközi partnerekhez kapcsolódik. Amíg például eddig csak az volt a fontos, hogy hol teljesítenek egy adott szolgáltatást, ez után már az is lényeges lesz adózási szempontból, hogy melyik országban tevékenykedő cég nyújtja az adott szolgáltatást – fejti ki Hegedűs Sándor, a BDO Kontroll Könyvvizsgáló és Adótanácsadó Kft. adótanácsadója. A cég kedvezményes díjcsomagú adótanácsadói szolgáltatást dolgozott ki az Üzlet&Siker olvasói számára, amely kiterjed mind az állam, mind az önkormányzatok felé teljesítendő adó jellegű kötelezettségek körére, így az áfa, a tao, az szja és a helyi adók körére. A tanácsadás szóban, vagy írásbeli összefoglaló formájában vehető igénybe, sőt amennyiben szükséges, a cég szakértői a tanácsadást az ügyfél telephelyén végzik el. Amennyiben az ügyfél nem használja ki a szolgáltatásban foglalt 20 adótanácsadói órát az uniós csatlakozás kapcsán felvetődött problémái kezelésére, azt fordíthatja korábbi problémái megoldására is. A szolgáltatás nem naptári évre, hanem 365 napra szól, és csatlakozik hozzá adó hírlevél, valamint az adókonferenciákon való kedvezményes részvételi lehetőség. További információkkal Újlaki Ágnes irodavezető szolgál (a.ujlaki@bdo.hu, T: 1 235 3091), a szerződésminta pedig letölthető a www.bdo.hu oldalon.

3. Céginformáció
Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően számos új piac nyílik meg a kis- és közepes méretű vállalkozások számára. Az új piacok felkutatása, megismerése és elérése sok nehézséget és üzleti kockázatot rejt a hazai cégek számára, hiszen kevés a számukra elérhető üzleti információ a tagállamokról. A külföldi cégek adatainak megismerése elengedhetetlenül fontos azok számára, akiknek céljuk, hogy üzleti kapcsolatba lépjenek külföldi cégekkel – hangsúlyozza Miha Tamás, az Opten Informatikai Kft. kereskedelmi igazgatója. Az üzleti kapcsolat kialakításának célja lehet befektetés, közös pályázat, együttműködés, ami azonos, hogy minden esetben a lehető legnagyobb körültekintéssel kell megválasztani a partnereket, hogy a vállalkozások az üzleti kockázatot lecsökkentsék, és biztonságos módon próbálják meg erőforrásaikat befektetni, gyarapítani.

Az Opten ebben nyújt segítséget ügyfelei számára, hiszen valamennyi, az Európai Unió tagállamaiban bejegyzett cégről szolgáltat céginformációt. Olyan részletes elemzésekkel szolgálja a vállalkozásokat, amelyek tartalmazzák az adott cég legfontosabb adatait, így a név, cím, tulajdonosok, árbevétel, egyéb pénzügyi adatok, csődkockázati besorolás, részvényesek adatai, kontaktszemélyek, vezetők adatai, üzleti tevékenységről szóló információkat. A cégelemzések mellett a megrendelők igénye szerint összeállított céglistákat is elkészítenek, amelyek a külföldi célcsoportok elérésében nyújthatnak segítséget, illetve könnyítik a piaci szegmentációt, valamint külföldi dm kampányok alapját képezhetik. A cég információs vonalán (1 222 31-30/116) további részletekkel szolgálnak az érdeklődőknek.

Pénzügyek

1. Banki szolgáltatások
A kis- és középvállalkozások közül elsősorban az 1 milliárd forint árbevétel fölötti cégeket, a szektorok közül pedig leginkább a termelő és szállítmányozó cégeket sújtja majd a csatlakozást követő verseny – véli Gyöngyösi László, a Citibank értékesítési igazgatóhelyettese. A pénzpiacon várhatóan megjelennek majd a külföldi anyabankok fiókjai, ami a vállalkozások által elérhető banki források olcsóbbá válásához vezet. A szakember a jegybanki alapkamat ütemesebb csökkenését és ezzel a forint finanszírozás kedvezőbbé válását is reméli. Már érezni lehet, hogy a csatlakozás közeledtével, élénkülnek a kis- és középvállalkozói szektor külkapcsolatai, és ezzel párhuzamosan erősödik nemzetközi pénzforgalmuk. A Citibank ezt a folyamatot azzal kívánja elősegíteni, hogy kis- és középvállalati ügyfelei első devizaszámláját a szokásos 20–30 dolláros díj helyett ingyenesen kezeli.

E vállalkozói kör számára jelentős finanszírozási lehetőséget jelent az EU pályázatok köre, éppen ezért a bank felkészült a pályázatokkal kapcsolatos finanszírozási igények gyors kezelésére, amelyekre a pályázatírás során rendszerint már csak napok maradnak. Az uniós forrásokra irányuló pályázatok előfinanszírozása, valamint a szükséges biztosítékok bankgaranciával való fedezésére 5–8 nap alatt tudnak választ adni. A pályázatoknál rendszerint felvetődik az időtáv problémája, hiszen egy sikeres pályázat esetében is hosszú hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a támogatás, vagy annak egy része megérkezzen Brüsszelből. A vállalkozásoknak viszont rendszerint ezt megelőzően is szüksége van finanszírozásra. A Citibank amikor minősíti ügyfeleit, akkor meghatároz számukra egy hitelkeretet, amelyet egy éven belül azok saját ütemezésük és szükségleteik szerint használhatnak fel. A hitelfedezet hiányára jelent megoldás az a Hitelgarancia Rt.-vel kötött megállapodás, amely lehetővé teszi a bank számára, hogy a piaci érték 120–130 százalékáig is finanszírozza a kis- és középvállalkozások által felajánlott fedezetet.

2. Uniós források
Az uniós pályázatok jelentős finanszírozási forrást jelenthetnek a kis- és középvállalkozások egyes projektjei számára, ám nem könnyű kiigazodni az angol nyelven meghirdetett számos pályázat között, nem egyszerű feladat a konzorciumokhoz partnereket találni, szükség van számos információra és arra a knowhowra is, amely a sikeres pályázt megírásához szükséges. Mivel az Európai Bizottság mindössze néhány éve kezeli kiemelt prioritásként a kis- és középvállalati szektor támogatását, így általában elmondható, hogy az európai uniós vállalatok nem ismerik eléggé az EU pályázati lehetőségeit. A Geonardo Kft. ezért ma már Európa szinte valamennyi országában szervezi az EU Pályázati Oktatónapok International tréningjét, ahol angol nyelven, helyi meghívott előadókkal kiegészítve segítik a tagállamok vállalatait kiigazodni az uniós pályázatok útvesztőiben. Bodó Balázs, a Geonardo Kft. ügyvezetője szerint az a gyakorlat-orientált, dinamikus és fiatalos stílus, ami mindig is jellemezte a Geonardo tréningjeit, a külföldön is ugyanakkora sikert arat, mint Magyarországon. Ha valaki részt kíván venni a tréningeken, érdemes az Euoldalon (www.euoldal.hu) utánanéznie, hogy éppen hol turnézik a cég.

A Geonardo Kft. másik felkészítő szolgáltatása az Európa Klub (www.europaklub.hu), amely idehaza először vállalkozott arra, hogy a kis- és középvállalkozások igényeit felmérve, számukra testreszabott, megoldásokat nyújtson. A cég itt elsősorban azokra az ügyfelekre számít, akik korábban befizettek ilyen-olyan „pályázatfigyelő” szolgáltatásokra és csalódtak. A szolgáltatás lényege, hogy a Geonardo Kft. átadja azokat az ismereteket, amelyek a régió talán legsikeresebb EU projektfejlesztő cégévé tették, és segít abban, hogy ezeket az ismereteket a tagvállalatok a lehető leghatékonyabban alkalmazzák a saját szakterületükön.

Közlekedés, szállítmányozás

1. Gépjárművek
A gépjárművek kereskedelmében két jelentős változást hoz az uniós csatlakozás: az egyik, hogy megszűnik az értékesítőhelyek márkakizárólagossága, a másik, hogy megszűnik a gépjárművek árának országonkénti meghatározása. Eddig a gyártók saját értékesítési hálózatokat hozhattak létre, amelyek kizárólagos értékesítési jogosítványokkal bírtak, és amelyek között feloszthatták egy adott ország területét. A csatlakozást követően azonban Magyarországon is érvényes lesz a nyílt verseny, ami azzal is jár, hogy az egyes kereskedésekben nemcsak egy márka modelljeit értékesítik majd, mondja Eric Rigaux, a Peugeot marketingigazgatója. A cég négy fő szempontot határozott meg, amelynek meg kell felelnie egy kereskedésnek, ha Peugeot gépkocsikat kíván értékesíteni: az emberi tényező, a szalon kinézete, a pénzügyi helyzet, valamint a jogi kérdések. Mindez az ügyfelek számára kedvező lesz, hiszen a szolgáltatások színvonalának emelkedését hozza. A Peugeot dealerei már készülnek az új helyzetre, amelynek november elsejéig kell megfelelniük és az országban számos helyen az új előírásoknak megfelelő szalonokat építenek. A másik előírás az árak alakítását a hazai vásárlók számára nem túl kedvezően befolyásolja, hiszen megszűnik az a lehetőség, hogy a gépkocsik árait az adott ország fizetőképes keresletének figyelembevételével határozzák meg. A csatlakozást követően 2005 év végéig valamennyi országban nagyjából egységes árszintet kell kialakítani, ami a hazai árak növelését jelenti majd. Jelenleg a személygépkocsik árában mintegy 10, a kisteherautóknál pedig 30 százalékos a különbség, amelyet a Peugeot fokozatosan kíván kiegyenlíteni. Mint Eric Rigaux elmondta, csak akkor teszik meg az árnövekedés irányában a lépéseket, ha a piac felkészült rá. Erre példa, hogy amikor a hazai piacon bevezették a regisztrációs adót, a Peugeot átmenetileg némiképp csökkentette aktuális árait.

2. Üzemanyag
Az ország csak akkor válhat felkészültté az uniós csatlakozásra, ha a gazdaság szereplői rendelkeznek az unióval, a csatlakozással kapcsolatos információkkal – véli Mészáros Sándor, a Shell értékesítési igazgatója és hozzáteszi – éppen ezért a Shell nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnerei a csatlakozást követően is megőrizhessék, vagy javíthassák versenyképességüket. Ezért is csatlakoztak az Üzlet&Siker kis- és középvállalkozói projekthez támogató partnerként. A Shell olyan üzemanyagkártyát bocsát a vállalkozások rendelkezésére, amelyet az uniós tagállamokban 18 ezer helyen fogadnak el fizetőeszközként és nem csak üzemanyag-vásárlásra. Használója fizetheti vele az útdíjat, a kompot, az alagutat, az autómentést, csatlakozik hozzá assistant szolgáltatás és ingyenes balesetbiztosítás is. Mindezeken túl a kártyával kedvezményesen lehet megvásárolni az üzemanyagot, hiszen halasztott fizetést tesz lehetővé és mennyiségi kedvezményt is nyújt. A kapcsolódó és interneten elérhető flotta menedzsmentszoftver segítségével pedig a cég nyomon követheti és optimalizálhatja üzemanyagköltéseit, amelyekről elektronikus számlaadatokat kaphat könyveléséhez is. A kártyához kapcsolódó szolgáltatás továbbá, hogy külföldi áfa-visszaigénylését a Shell intézi, így az akár két héten belül is megérkezhet. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik