Belföld

Kedvezőtlen lehet Szerbia-Montenegrónak az EU szomszédsága

Hosszú távon a szerbia-montenegrói gazdaságra, kiváltképpen a mezőgazdaságra nézve kedvezőtlen hatása lesz annak, hogy az ország május 1-től határos lett Európai Unióval.

A belgrádi B92 rádióban a témának szentelt vasárnapiösszeállításában elhangzott, hogy az EU-bővítésének több tekintetben is kedvezőtlen hatása lesz, elsősorban amiatt, hogy az EU-piacon megnő a konkurencia egy sor szerbia-montenegrói áru, elsősorban az agrártermékek számára.

Dusko Lopandic, a külgazdasági kapcsolatokkal foglalkozó szerbia-montenegrói minisztérium államtitkára közölte a rádióval, hogy a bővítés révén az EU-ba irányuló kivitel több mint a fele lesz az ország teljes exportjának. A május 1-ével csatlakozott országokba irányuló export feltételei kedvezőbbek lesznek az eddigieknél, mivel az új tagországoknak alkalmazniuk kell majd az uniós előírásokat, amelyek az eddigieknél kedvezőbbek kivéve a textilipari és ruhaipari termékeket.

Ugyanakkor Lopandic szerint hosszú távon mélyülni fog a szakadék az újonnan csatlakozott országok és a szerbia-montenegrói gazdasága között, mivel az új tagországok az eddigieknél magasabb brüsszeli támogatást fognak élvezni.

Az uniós bővítés kedvezőtlen következményei elsősorban a mezőgazdasági termékek kereskedelmében lesznek érezhetők. Az EU mezőgazdasági politikája ugyanis úgy működik az államtitkár szerint, hogy az EU-tagállamok számára mindig kedvezőbb beszerezni az élelmiszeripari és más termékeket más uniós országokból, mint az unión kívülről. Szerbia-Montenegró – illetve akkor még Jugoszlávia – megtapasztalta azt, hogy piacot vesztett Görögországban az EU-felvétel után.

Lopandic szerint az országnak eleve számottevő hiánya volt az újonnan csatlakozott országokkal való kereskedésben, s az EU-bővítés után a deficit tovább nő majd, ami kedvezőtlen hatással lesz az ország gazdaságára.

Bojan Dimitrlijevic szerb kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter vasárnap bejelentette, hogy a tárcája a jövő héten a szerbiai termékeket népszerűsítő több hónapos kampányba kezd, hogy a hazai termékek megvételére sarkallja a polgárokat. Dimitrijevic a kampánnyal a termelés és a kereslet növekedését, illetve a munkanélküliség csökkenését kívánja elérni.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik