Belföld

Szerepcsere – hazai notebook-piac

Az árérzékeny kategóriában a Portocom eltűnésével keletkezett űrt az Albacomp készül betölteni a hazai laptopszegmensben.

Nem élte túl vezetőinek őrizetbe vételét a múlt év elején még egyedüli hazai notebook-gyártó, a Portocom Rt. Az akkor nagyjából 8 százalékos részesedéssel rendelkező márka kiesésével keletkezett űrt azóta is számos névtelen alkatrészimportőr és összeszerelő vállalkozás próbálja betölteni.

Sikereket mégis leginkább azok remélhetnek, amelyek évente legalább 1000 notebookot tudnak értékesíteni. Ilyen mennyiség után kap ugyanis a megrendelő a távol-keleti alkatrész-beszállítóktól olyan mérvű kedvezményt, amellyel számolva alacsonyan tarthatja laptopjai árát.


Szerepcsere – hazai notebook-piac 1

A noteszgépek iránti kereslet Magyarországon egyelőre inkább az üzleti felhasználók oldaláról élénkül. A kis- és középvállalatok kezdik felismerni, hogy ár és teljesítmény viszonylatában nincs jelentős különbség az asztali és a hordozható számítógépek között. Számukra a desktopok tudásával azonos szint, az alacsony ár és az országos lefedettségű szervizhálózat megléte a három leglényegesebb szempont a vásárlásnál. Mindezeknek az Albacomp Számítástechnikai Rt. notebookjai megfelelnek, és bár a cég a Portocom korábbi részesedését a mai, újabb versenytársakkal bővülő piacon nem éri el, eredményei mindenképpen figyelemreméltóak.

Az Albacomp 2003 áprilisában vetette meg lábát a hazai notebook-szegmensben, amikor előrukkolt saját összeszerelésű Activa Mobil noteszgépeivel, amelyek között Intel Centrino technológiával szerelt, vezeték nélküli kommunikációra képes modellek is találhatók. Hordozható számítógépeiből a székesfehérvári vállalat tavaly kilenc hónap alatt 3600 darabot adott el, s ezzel az IDC felmérése szerint 5,1 százalékos piaci részesedésre tett szert a magyar éves laptop-értékesítési ranglistán; ez a 8. helyhez volt elég.

Mindezt a trendekhez illeszkedő portfóliójának köszönheti: nemcsak hagyományos mobilgépeket, hanem a tíz alapmodellen kívül forgatható LCD-panelű, illetve ultrakönnyű GPRS notebookat is kínál. „Mivel az öszszeszerelés, szemben a nemzetközi laptop-gyártókkal, 50 százalékban itthon, a cég saját gyártósorain történik, a felhasználók beleszólhatnak a konfiguráció összeállításba” – tájékoztat Deme Csaba, a cég kereskedelmi és marketingvezérigazgató-helyettese.

 

 Az első öt

A hazai laptopeladási toplista első öt helyét – ábécé-rendben – az Acer, az Asus, a Fujitsu Siemens, a HP és az IBM foglalta el tavaly.

„Notebook vásárlásakor a hazai vevők leginkább a desktop replacementre, vagyis az asztali PC-k kiváltására alkalmas készülékeket keresik” – mondja Szelthafner Zoltán, a HP termékmarketing vezetője. „A laptop itthon még mindig egy erőgépre hasonlít, amelyet felhasználója a munka mellett internetezésre és játékok futtatására is használ” – teszi hozzá. Sőt, a magyar felhasználó, ha csak teheti, 17 colos LCD képernyőt választ, mert azon nemcsak az esetleges prezentációk és vetítések mutatnak jól, hanem a privát DVD-zés élménye is elfogadható. A tapasztalatok szerint tehát itthon a képernyő, a memória, valamint a processzor a fontos, kevésbé lényeges viszont a hordozhatóság, vagyis a termék súlya, illetve az akkumulátor élettartama.

Ehhez képest a világban megfigyelt trendek szerint az üzleti felhasználók a könnyű, kisméretű, komolyabb akkumulátorteljesítménnyel rendelkező, WLAN és Bluetooth szabványokkal szerelt, nem abszolút számítási teljesítményre optimalizált noteszgépeket keresik. „Azokat, amelyekkel a legegyszerűbb Office alkalmazások futtathatók, a repülőtér várójában letölthetők a céges e-mailek, a fedélzeten pedig összeállítható egy PowerPoint prezentáció” – mondja Szelthafner, aki nem tarja a HP számára veszélytelennek az Albacomp hazai terjeszkedését, ám rövid távon nem számol cége vezető pozíciójának megrendülésével. Még annak ellenére sem, hogy a HP nem tud, és nem is akar árháborúba bocsátkozni az árérzékeny kategóriában a szegmens más szereplőivel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik