Belföld

Mazda MX5 – tizenöt éve a csúcson

A világ eddig legtöbb példányban értékesített roadstere idén már 15 éves. A Mazda MX-5 az ünnepi alkalomból kis mértékben átalakult. Tekintse meg galériánkat! >>

A Mazda az MX-5-öst, vagy más néven Miatát eredetileg egy specifikus rétegmodellnek szánta. A nyitott kétülésest elsősorban az Egyesült Államok és Japán piacára fejlesztették ki, ám rövid idő alatt Európában is viharos sikert aratott. A kocsi annyira népszerű, hogy a Guinness Rekordok Könyvében is szerepel, mint a világ legtöbb példányban értékesített roadstere. Mára ez a szám közel 700 ezernél tart, ami egy rétegmodellnél hatalmas szám.

Időtálló forma


Mazda MX5 – tizenöt éve a csúcson 1

A Mazda MX népszerűsége elsősorban modern formavilágának és nem mindennapi vezetési élményének köszönhető. Az MX-5 formája az eltelt 15 év alatt gyakorlatilag semmit sem változott. A jellegzetes roadsteres arányok – a hosszú gépháztető, a rövid hátsórész és az alacsony övvonal – még napjainkban is a siker biztos zálogát jelentik. Az évek során azért szükség volt néhány apróbb módosításra: megnőttek a légbeömlők, a bukólámpát gömbölyded fényszórókra cserélték és a motorháztető is egyénibb vonalvezetést kapott.

50:50

A Mazda MX-5 azonban nemcsak megjelenésében idézi a klasszikus roadstereket, hanem sportos irányíthatóságával és közvetlen kormányzási karakterisztikájával is. A japánok ezt úgy érték el, hogy a kocsi első és a hátsó tengelye között ideális, 50:50 arányú tömegeloszlást hoztak létre. Ilyen paraméterekkel a versenyautókat leszámítva csak nagyon kevés szériamodell büszkélkedhet.


Mazda MX5 – tizenöt éve a csúcson 2

A gyakorlatban ez úgy jelentkezik, hogy kanyarban az autó végletekig semleges, durvább manővereknél pedig az érzékeny kormányzási reakciók miatt könnyedén uralható. Az idei évre a Mazda továbbfejlesztette a futóművet, az 1,8 literes Sport modellbe ezentúl speciális, a versenysportból ismert Bilstein lengés- csillapítókat építenek, illetve nagyteljesítményű gumiabroncsokkal szerelik a gépet.

Motor és erőátvitel


Mazda MX5 – tizenöt éve a csúcson 3

A Mazda MX-5 vezetési élményét kétféle benzinmotor teszi teljessé. A motorokat a klasszikus sportkocsikra jellemző hátsókerékhajtással kiegészített első-középső elrendezésben építik. A szériakivitelhez mindegyik változat esetében ötfokozatú manuális sebességváltó tartozik, míg a hatfokozatú manuális váltómű a Sports és a „special edition” kivitelben szerepel. Az alapmotor továbbra is négyhengeres, 1,6 literes, 110 lóerős. A kocsi már ezzel a viszonylag kis motorral is elég virgonc, hiszen 9,7 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 191 kilométer/óra.

A nagyobbik, 1,8 literes benzinmotor szekvenciális változó szelepvezérléssel (S-VT) rendelkezik. Legnagyobb teljesítménye 7000-es percenkénti fordulatszámnál 146 lóerő. Ez az erőforrás már komoly sportautós menetteljesítménnyel ruházza fel a kis Mazdát, 0-ról 100-ra 8,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége pedig 208 kilométer/óra körül alakul.

Sportos és biztonságos


Mazda MX5 – tizenöt éve a csúcson 4

Az MX-5 belsőtere remekül illik a vérbeli roadsterhez, a kétszemélyes mini utastérre ugyanis a sportosság és a funkcionalitás jellemző. Az ülésekhez hasonlóan a műszerfal és a középkonzol körülöleli a vezetőt. A váltó sportosan rövid úton jár, a kézifék pedig nagyon kézhez álló. A japán mérnökök a vezetési élmény mellett természetesen a biztonságot is nagyon fontosnak tartják, így az MX5-öt is ellátták a Mazda saját fejlesztésű Korszerű Ütközésenergia-elosztó és Elnyelő Rendszerével (MAIDAS).

Az utasok megóvása érdekében a jármű nem csupán megerősítéseket, hanem elöl és hátul energiaelnyelő gyűrődőzónákat is tartalmaz, illetve az ütközés deformációinak ellenálló kialakítású oldalsó szerkezetet is magába foglal. A kétlépcsős működésű vezető- és utasoldali légzsák szintén az alapkivitelhez tartozik, akárcsak az előfeszítővel és erőhatárolóval rendelkező biztonsági övek, valamint az ülésekbe integrált fejtámlák. Ezeknek köszönhetően a nyitott sportkocsi az NCAP törésteszten négy csillagot kapott.

A 2004-es face-lift továbbra is az élvonalban tartja az MX5-öst, a kocsi hagyományos roadster-jellege miatt a manapság oly divatos kupé-kabriók mellett is remek alternatíva.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik