Belföld

A szappanoperák hemzsegnek a reklámoktól

Egy egyetemi kutatócsoport két, időben egymás után futó szappanoperát elemzett a rejtett reklám szempontjából. Az eredmény szerint a később sugárzottban háromszor annyi bújtatott hirdetés volt, mint az előbbiben – írja a Menedzsment Fórum a Neue Züricher Zeitung cikkére hivatkozva.

A zürichi egyetem médiatudományi intézete a svájci állami televízió egyik csatornáján (SF DRS) 1994 és 1997 között futó “Fascht e Familie” és a 1999 és 2001 között képernyőre került “Lüthi and Blanc” című szappanoperák 50-50 részét elemezte. Míg előbbiben 611 esetben jelent meg valamilyen forgalomban lévő termék, addig utóbbiban már 1858-szor fedeztek fel rejtett reklámot.

Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt években több, mint háromszorosára emelkedett a szakirodalomban “product placement”-ként emlegetett bújtatott hirdetések aránya az SF-ben, legalábbis ami a népszerű teleregényeket illeti.

A kutatók szerint ez is bzonyítja, hogy az 1994 és 2001 közti időszakban növekedett a médiumokban, illetve az egyes műsorokban a gazdasági társaságok befolyása.

Bár a svájci televíziókban tilos szeszes italt hirdetni, a “Lüthi and Blanc” sorozatban a rejtetten reklámozott termékek több, mint egyharmadát mégis az alkohol tette ki.

Legutóbb egyébként az egyik német közszolgálati csatorna (ZDF) került a kritikusok kereszttűzébe, mivel egyes műsoraira külön szerződéseket kötött vállalatokkal, írja a Neue Züricher Zeitung.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik