Belföld

Mobilszám – egy életre szól

A mobilszolgáltatók megkezdték a felkészülést a számhordozás május elsejei bevezetésére, de hátráltatja őket, hogy még nem készült el az ezzel kapcsolatos kormányrendelet.

Törvény kötelezi a hazai mobiltársaságokat, hogy 2004. május 1-jétől lehetővé kell tenniük a számhordozhatóságot hálózataikon. A januártól hatályba lépett elektronikus hírközlési törvény rendelkezik a bevezetésről, a
Mobilszám – egy életre szól 1

részleteket szabályozó kormányrendeletet azonban a cikk írásának időpontjában még nem fogadták el.


A kormányrendelet tervezete most van közigazgatási egyeztetésen – a szolgáltatókkal és a szakmai szervezetekkel való egyeztetést követően. Ezután a Nemzeti Hírközlési Hatóság által működtetett Központi Referencia Adatbázison (KRA) kell majd kicsit módosítani – amennyiben a szolgáltatók is időben felkészülnek, és egyeztetnek egymással arról, hogyan zajlik majd a számok átadása –, és májustól megkezdődhet a számhordozás a mobilszámok körében is.

Miért május 1?

 

Az EU tagországaiban működő szolgáltatóknak az uniós-direktívák szerint meg kell ezt oldaniuk az összes nem földrajzi számra, vagyis a mobil, illetve az úgynevezett “színes” számokra is. Mivel Magyarország ezen a területen nem kért halasztást, a május elsejei csatlakozás után a mobil-előfizetőknek is módot kell adni arra, hogy szolgáltatóváltás esetén megtarthassák a számukat. 

Az ördög a részletekben lakozik



Az egyeztetés során a szolgáltatók többféle megoldási javaslat mellett érveltek – tudtuk meg Csapó Attilától, a Meta Group Stratis vezető tanácsadójától, aki részt vett a szabályozás előkészítésében. Volt, amelyik azt szerette volna elérni, hogy a vezetékes szolgáltatóknál alkalmazott egykapus rendszer helyett az ügyfélnek a régi szolgáltatónál is jelentenie kelljen a szolgáltatóváltást, de mások ezt nem tartanak piacbarát megoldásnak. A rendeletbe végül várhatóan az egykapus rendszer kerül be, vagyis csak az új szolgáltatónál kell majd kérelmezni a számhordozást. Egy olyan változat is elképzelhető, amelyben az ügyfél dönthetné el, hogy bejelenti-e régi szolgáltatójánál is a szolgáltatóváltást (lehetőséget adva számára akár egy még jobb ajánlat megtételére).

A szabályozás másik kényes pontja, az úgynevezett tárcsázási eljárás esetleges módosulása volt. Egyes elképzelések szerint a számhordozás bevezetésével egy időben megszűnt volna a mobilszolgáltatók előfizetőinek az a lehetősége, hogy saját hálózaton belül hét számjeggyel hívjanak, így az azonos szolgáltatóhoz tartozó előfizetőket is csak a teljes telefonszám (06 + szolgáltatóhoz kapcsolódó szám + hétjegyű előfizetői szám) megadásával lehetett volna hívni. Ennek indoka a szolgáltatóváltás miatti téves hívások kiküszöbölése lenne.

Mivel azonban nagyon sok előfizetőt kényelmetlenül érintett volna a változás, a mobilszolgáltatók többsége ezt is elutasította. Tehát marad a régi eljárás: a hálózaton belül továbbra is lehet hét számjeggyel telefonálni. Ez azt is jelenti, hogy a szolgáltatót váltó ügyfelet ismerősei továbbra is tudják a rövid hívószámon tárcsázni, és így csak neki kell kiegészítenie a telefonjában található rövid hívószámokat a mobilszolgáltatók előhívó számaival.


Mobilszám – egy életre szól 2

Teljes sebeséggel a sötétbe!


A számhordozás bevezetésére már mindhárom szolgáltató megkezdte a felkészülést, ugyanakkor mindegyik cég vezetője elmondta már: a kormányrendelet késése hátráltathatja, hogy a szolgáltatás időben elinduljon. Maradi István, a Westel szolgáltatásfejlesztési vezérigazgató-helyettese kifejtette: sok függ a végső szabályozástól, de a Westel már elkezdte a rendszerátalakításokat, hogy május elsejétől megindíthassák a szolgáltatást.

– A feladatok elvégzésében a legnagyobb problémát az okozza, hogy a számhordozásra vonatkozó kormányrendelet nem jelent meg, így a mostani állapotok szerint a feltételek tisztázatlansága miatt késik a szolgáltatás piacra lépése – mondta Drozdy Győző, a Pannon GSM vezérigazgató-helyettese. – Mindenesetre a hírközlési törvény elvárása szerint a Pannon GSM elkezdte a felkészülést a számhordozásra, de a rendelet és a részletes szabályok bevezetésének hiányában a szolgáltatás bevezetésének időpontját nehezen lehet pontosan meghatározni.

A Vodafone Magyarország távközlés-politikai igazgatója, Marchhart Pál szerint a Vodafone-ra, valamint a többi szolgáltatóra is nagy terhet ró a bevezetés dátuma, mivel egyelőre nem készült még el az induláshoz szükséges valamennyi jogszabály. Hozzátette: a Vodafone a szabályozási hiányosságok ellenére is a törvényben már rögzített májusi határidőre készül. Marchhart Pál hangsúlyozta, hogy a számok hordozhatósága csak abban az esetben valósulhat meg a törvény által előírt időpontban, ha addigra a hordozásban résztvevő minden érintett technikailag felkészült.

600 milliós támogatás

 

A vezetékes szolgáltatók, amelyeknél összesen 2-3 milliárd forint volt az átállás költsége, 600 millió forint támogatást kaphattak a fejlesztések igazolt költségeinek 30 százalékáig, ha szerződést írtak alá a szakminisztériummal. A mobilszolgáltatók képviselői ígéretet kaptak arra, hogy az állam az esetükben is beszáll a finanszírozásba. Drozdy Győző úgy fogalmazott: még nem áll rendelkezésre hivatalos információ arról, hogy a felmerült költségekből az állam mennyit vállal át: eddigi információik szerint a költségvetés az összes szolgáltatónak 600 millió forintot tart fenn erre a célra, amit költségarányosan fog felosztani, de a pontos összeg és a felosztás részletei még nem ismeretesek. 

Beruházási kényszer



A számhordozás bevezetése magas költségekkel jár, mivel a szolgáltatóknak minden olyan rendszert át kell alakítaniuk – így többek között a számlázórendszert és az ügyfélszolgálati rendszert –, amelyekben eddig a hétjegyű hívószámokkal dolgoztak. Drozdy Győzőtől megtudtuk: a számhordozás bevezetése a Pannon GSM esetében körülbelül 40 belső rendszer és az összes ügyfélkapcsolati rendszer átalakítását teszi szükségessé; ennek beruházási költsége összesen körülbelül 3 millió euró. A Vodafone-nál a beruházás meghaladja a fél milliárd forintot, míg Maradi István becslése szerint a Westel esetében a végső összeg elérheti a milliárdos nagyságrendet – mindkét szolgáltatónál szinte valamennyi rendszert át kell alakítani.

A számhordozhatóság megvalósításához nemcsak a hívások irányítási rendszerének átalakítására van szükség, hanem az SMS-ek és MMS-ek “célba juttatását” és a megfelelő számlázást is meg kell oldani. Meg kell teremteni a hordozási folyamat háttérrendszereit és az automatikus ügyfél-tájékoztató rendszert is, valamint ki kell alakítani a szolgáltatók közötti információcsere eljárásait. A hívások irányításához mindhárom szolgáltatónak saját adatbázist kell létrehoznia, amelyet naponta többször frissítenek majd a Központi Referencia Adatbázisból.

Hűségesek és hűtlenek

Csapó Attila, a Meta Group Stratis vezető elemzője a nemzetközi tapasztalatok alapján arra számít: a mobil számhordozás bevezetése után sokkal nagyobb számban váltanak majd szolgáltatót, mint a vezetékes előfizetők esetében. Ennek okát abban látja, hogy nagyobb a piaci verseny a szolgáltatók között, és a különböző csomagok nagyobb árkülönbségeket is okoznak. Emellett az sem elhanyagolható különbség, hogy amíg egy-egy területen általában egy vezetékes szolgáltató van jelen, és igazi verseny eddig csak Budapesten alakult ki, addig mindhárom mobilszolgáltató ott van az ország minden szegletében. Emellett a mobilszám sokaknak fontosabb, mivel így mindenki bárhol és bármikor elérhető.

A Pannon GSM most végez piackutatást a témában, így még csak becsléseik vannak a várható ügyfélmozgásra: 5-7 százalékos aktivitásra számítanak a lakossági körben. Mivel a piaci verseny már most igen nagy, és az árak lassan elérik a bekerülési költséget, a Pannonnál nem hiszik, hogy a számhordozás miatt jelentősen változnának a piacon az árak – mondta a vezérigazgató-helyettes.

A Vodafone abban bízik, hogy számhordozhatóság a cég “malmára hajtja a vizet”, vagyis jóval többen lesznek azok, akik más szolgáltatóktól hozzájuk pártolnak, mint azok, akik elhagyják őket. Marchhart Pál a Vodafone-csoport eredményei és más nemzetközi tapasztalatok alapján azt állítja: a számhordozhatóság bevezetése azokban az országokban volt igazán sikeres, ahol maga a folyamat minden tekintetben fogyasztóbarát volt és nem bürokratikus. Fontos, hogy a hordozási folyamat a lehető leggyorsabb legyen, jó példaként az ausztráliai bevezetés szolgál, ahol néhány óra leforgása alatt megtörténik a váltás – tette hozzá a Vodafone távközlés-politikai igazgatója.

Maradi István, a Westel vezérigazgató-helyettese szerint a számhordozhatóság várhatóan itthon is a nyugat-európai néhány százalékos szintnyi átrendeződést hozza majd. Véleménye szerint a szolgáltatóhoz tartozást a számhordozhatóság bevezetése után is sok egyéb más szempont határozza meg az ügyfelek számára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik