Belföld

Április 1. a teljes körű ügyfél-azonosítás határideje

A pénzügyi szolgáltatóknak a hatályban lévő törvény szerint minden ügyfelüket teljes körűen azonosítaniuk kell 2004. április 1-ig.

2003 februárjában a Parlament elfogadta az új pénzmosás elleni törvényt azzal, hogy a hiányos adatokkal rendelkező ügyfeleknek 2003. december 31-ig teljes körűen azonosítaniuk kell magukat a törvény hatálya alá eső szolgáltatóknál.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2003 augusztusában a Magyar Bankszövetséggel szoros együttműködésben hívta fel erre az ügyfelek figyelmét. A szakma és a szolgáltatók ügyfeleinek jelentős erőfeszítései ellenére ez a határidő rövidnek bizonyult, ezért az Országgyűlés ezt a határidőt egyhangúan meghosszabbította 2004. április 1-ig, egyúttal jelentős gyakorlati könnyítésként lehetővé téve a képviselő útján történő azonosítást is.

A hazai pénzügyi szektor versenyképességének megőrzése érdekében és az ügyfelek érdekeinek szem előtt tartásával újabb törvénymódosítási folyamat indult el a szakma, a Pénzügyminisztérium (PM) és a PSZÁF részvételével. A PSZÁF információi szerint azonban a pénzmosás elleni törvénnyel kapcsolatos – szakértők által több héten keresztül egyeztetett – törvénymódosítási javaslatok egyelőre mégsem kerülnek az Országgyűlés elé.

A pénzügyi szolgáltatóknak a hatályban lévő törvény szerint minden ügyfelüket teljes körűen azonosítaniuk kell 2004. április 1-ig. Ezért a PSZÁF a PM-mel egyetértésben ismételten felhívja az összes érintett intézmény figyelmét a hatályos, többször módosított törvény betartására, az ügyfél-azonosítási kötelezettség mielőbbi maradéktalan elvégzésére.

Mindaddig ugyanis, amíg a vonatkozó törvény nem módosul, a PSZÁF, mint jogalkalmazó (és nem jogalkotó) szerv, nem tehet mást, mint megköveteli a hatályos jogszabályok betartását. A hatályos törvény értelmében a pénzügyi szolgáltató 2004. április 1-jét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, ha az ügyféllel a törvény hatályba lépése előtt létesített üzleti kapcsolatot, és az ügyfél a szolgáltató írásbeli értesítése ellenére sem jelent meg személyesen vagy képviselő útján azonosítás céljából (és a törvény által előírt adatai nem állnak rendelkezésre). A felügyelet ennek végrehajtását 2004. áprilistól fokozottan fogja figyelemmel kísérni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik