A kormány legutóbbi takarékossági intézkedései következtében szükséges megtakarítások miatt a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) semmilyen program nem marad el, hanem egyszerűsödik a finanszírozás, átütemezések történnek, illetve bizonyos programok indítását későbbre halasztják – mondta Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára sajtótájékoztatón csütörtökön, Budapesten.
Gaál Gyula emlékeztetett arra, hogy a kormány intézkedései 36 milliárd forint megtakarítást rónak a szaktárcára. Ebből az összegből 4 milliárdot a minisztérium alá rendelt négy hivatal saját bevételeinek elvonása, míg 32 milliárdot a tárcához tartozó célelőirányzatok és fejlesztési támogatások zárolása tesz ki.
Gaál közölte: mindössze két támogatás szűnik meg az idén. A Budapesti Intermodális Logisztikai Központ nem kapja meg a 660 millió forintos támogatást, illetve a Volán-társaságok autóbusz-rekonstruckióra szánt 450 millió forintos GKM-támogatása elmarad 2004-ben.
Az államtitkár a tárca alá rendelt hivatalok négymilliárd forintos saját bevételeinek elvonását részletezve közölte: a Közlekedési Felügyelettől 1,9 milliárd forintot von el a tárca, amelyet az idén várható 6-9 százalékos díjemelésből kell fedezniük. A HungaroControltól 0,9 milliárdot, a szabványügyi hivataltól és a mérésügyi hivataltól 0,4-0,4 milliárd forintot von el a minisztérium.
A fennmaradó 32 milliárd úgy áll össze, hogy forrásait zárolja a tárca. Így például az útfejlesztési célelőirányzat keretéből 12,6 milliárd forintot, a turisztikai célelőirányzatból 1,5 milliárdot, a kis- és középvállalkozás-fejlesztési célelőirányzatból 1,5 milliárdot, a Széchenyi-program részét képező elkerülő utak fejlesztésére szánt keretösszegből 10,1 milliárdot, az autóbusz-rekonstrukcióból 0,45 milliárdot, az energiahatékonysági programból 0,6 milliárdot, míg a BILK támogatásából 0,66 milliárdot zárol a szaktárca.
Ezek mellett az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) támogatását 2,8 milliárd forinttal csökkenti a minisztérium, amelyet a cégnek a matricabevételből kell fedeznie. Az államtitkár szerint várható, hogy az idén emiatt az ÁAK el fog adósodni.
Gaál Gyula kifejtette, hogy a két “nullára futó” támogatás nem jelenti azt, hogy megállna a BILK fejlesztése, illetve nem vásárolna az idén új autóbuszokat a Volán. Ez azt jelenti, hogy a BILK magánbefektetőjének nagyobb arányú hozzájárulást kell teljesítenie, illetve az ÁPV Rt., mint a Volán-társaságok tulajdonjogát ellátó szervezet, saját költségvetéséből egészíti ki a kieső összeget.
Az államtitkár kiemelte, hogy a megszorító intézkedés nem érinti az európai uniós támogatások segítségével folyó környezetvédelmi infrastrukturális operációs programot, sem a regionális operációs programot, sem pedig az EIB-hitelből folyó négy nagy fejlesztést.
Gaál Gyula elmondta azt is, hogy a 36 milliárd forintos megtakarítás mellett még a múlt év decemberében döntés született egy 6,1 milliárd forintos megtakarítási csomagról is, amelyből az energiahatékonysági program 100 millió forinttal, a turisztikai célelőirányzat 1,4 milliárddal, a kkv-fejlesztési célelőirányzat 1,1 milliárddal, az útfejlesztési célelőirányzat 3,4 milliárddal, míg az ITDH 0,1 milliárddal veszi ki részét.
Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: az egységes autópálya matrica árának emelkedése jelenleg nincs napirenden és nyárig biztosan nem nő az ára, ám jelezte, hogy az idén újabb szakaszokkal bővül a matricával használható autópálya-hossz, ami a többletszolgáltatás nyújtás miatt indokolná az autópálya-matrica díjának emelését.
Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a GKM költségvetése 2002-ben 201 milliárd forint volt, tavaly 175,7 milliárd, míg a 2004. évi, már a 6 milliárd forinttal csökkentett költségvetési terv 159,1 milliárd forintot tartalmazott, a mostani 36 milliárd forintos megszorítással összesen 123,1 milliárd forintot tesz ki.