Belföld

Ford Explorer XLT – Amerikából jött…

Kipróbáltuk a Ford közkedvelt terepjáróját, az Explorert. A 2000-es évjáratú SUV napjainkban is remek partner közúton és terepen egyaránt. Tekintse meg képgalériánkat! >>

A Ford középkategóriás hobbiterepjárója (Sport Utility Vehicles) a tengerentúlon hatalmas népszerűségnek örvend. Az Amerikában zömében hétköznapi autónak számító monstrumot az európai kontinensen a luxusautók közé sorolják vevői. Ez elsősorban irdatlan nagyságával és remek felszereltségével magyarázható.

Kattintson a képre!

Hatalmas méretek

A húsz centi híján ötméteres terepjáró karosszériájáról már messziről látszik, hogy ez a csúcsváltozat: nyoma sincs fényezetlen műanyagelemeknek, minden részlet a lehető legaprólékosabban kidolgozott. A krómmal sem spóroltak: a lökhárítókra és a hűtőmaszkra is jutott belőle bőven. A kissé szögletes kaszni paraméterei tisztelet parancsolók. A csomagtér űrtartalma már alapállapotban is akkora, hogy jó néhány haszonjármű tervezője megirigyelhetné, az ülések ledöntése pedig még tágasabbá teszi a teret.

Pazar belső

Kattintson a képre!

Az utastérben is az óriási méretek dominálnak, a vezetőt és az utasokat egyaránt fejedelmi kényelem fogadja. Az ülések formázása leginkább a fotelekére emlékezet, az üléslap hosszú, így nagy távolságok megtétele sem fárasztja el az utasokat. A helykínálat elöl és hátul is hatalmas, mind a fejtér, mind a szélesség átlagon felüli. Az ideális vezetési pozíció beállítása gyerekjáték, mivel a sofőr ülése részben elektromosan állítható.

A kezelőszervek tipikusan amerikaiak, minden kapcsoló jól elérhető helyen van, európai szemmel egyedül a kormányoszlopra helyezett automata váltó választókarja furcsa kissé. Ám ennek is van előnye, hiszen így a középkonzolon rengeteg rakodórekesznek talált helyet a gyártó.

Az anyagválasztás jól sikerült, a kárpitok tapintása kellemes, a világos színek pedig remekül feldobják az egyszerű műszerfalat. A műanyagok minősége átlagos, jól tükrözi a 3-4 évvel ezelőtti elvárásokat, noha például a műanyag belső kilincs már pár éve is méltatlan volt egy ilyen kvalitású autóhoz.

Kattintson a képre!

Őserő

Az Explorer hajtásáról 4 literes, 205 lóerős V6-os erőmű gondoskodik. A selymes járású hathengeres már egészen alacsony fordulatról elementáris erővel gyorsítja a hatalmas testet, és ezt öblösen mély hangaláfestéssel színezi. A négyliteres aggregát minden fordulatszám-tartományban elemi erővel hozza lendületbe a Fordot. Ez az erő a gyakorlatban elegendő a legtöbb forgalmi helyzet magabiztos megoldásához, és természetesen a terepakadályok leküzdéséhez is.

Kattintson a képre!

Apropó terep: ez az Explorer-verzió elektronikusan vezérelt összekerékhajtást kapott, ám mivel ez a rendszer nem tartalmaz differenciálzárat, az igazán kemény terepen zavarba hozható. De aki nem a Dakar Rallyn akar indulni a géppel, annak tökéletesen megfelel ez az összkerékhajtás is. A próba során a kocsi remekül vizsgázott a hóval borított meredek emelkedőkön és a jeges buckákon egyaránt, így egyértelmű, hogy az úttalan utak mellett a mindennapi használat során is könnyedén boldogul vele az ember.

Kattintson a képre!

A városi kavalkádban a könnyen kezelhető kormánynak és automataváltónak köszönhetően viszonylag egyszerű az előrejutás, ráadásul a magasan ülő vezető ilyenkor is remekül átlátja a forgalmat. A legnehezebb művelet a parkolás, amit sajnos nem segít tolatóradar, persze ez a manőver az autó méretei miatt leginkább a többi kocsira lehet veszélyes.

A kocsi országúton 120-130-nál érzi jól magát. Ilyenkor mind a szél, mind a gumik zaja elfogadható. A futómű jól kivasalja a kisebb úthibákat, de terheletlenül a mélyebb gödrök meg-megdobják az autó farát. Tempósabb kanyarokban az Explorer stabilan az úton marad, ám ilyenkor a karosszéria dőlése jelzi, hogy ez nem sportautó.

Full extrás

 Műszaki adatok

Motor: 4011 cm3-es, V6-os benzines hengerenként 2 szelep
Hajtás: elektronikusan vezérelt négykerékhajtás, ötfokozatú automataváltó
Teljesítmény: 152 kW ( 207 LE) 4250/min
Nyomaték: 340 Nm 3000/min
Saját tömeg: 1988 kg
Hossz/szél./mag.: 4789/1948/1714 mm
Tengelytáv: 2838 mm
Csomagtér: hatalmas
Végsebesség: 170 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,9 sec
Gumiméret: 235/75 R 15
Fogyasztás (városon kívül/város): 11,5 / 15,1/100 km
Üzemanyagtartály: 95 l

A Fordnál az XLT felszereltség jelenti a csúcsot, szóval van itt minden: az elektromos ablakoktól és tükröktől kezdve a hátulról külön szabályozható klímán át egészen a CD-s audiorendszerig. És akkor még nem beszéltünk sem a tempomatról, sem a dupla légzsákról, valamint az olyan apróságokról sem, mint a ködfényszóró vagy az immobilser.
Értékelés

Összefoglalva: a Ford Explorer remek partner hosszú távú utazásokhoz, hiszen nagyon kényelmes és hatalmas a csomagtere. Nagy vonóereje miatt ideális akár jacht vagy motorcsónak szállítására is. Az összkerékhajtásnak köszönhetően pedig remekül teljesít terepen, akár havas emelkedőkön is. Egyedüli hátránya talán a fogyasztás, de a nagy tömegnek és a teljesítménynek ugyebár mindenütt ára van.

Használt Explorerek:
Használtautók.vezess.hu
Használtautók.hu
Mobil24.hu

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik