Belföld

Az európaiak unják a reklámokat

Az európai polgárok - az unióban és azon kívül egyaránt - soknak és unalmasnak találják az őket bombázó reklámokat a GfK Piackutató Intézet 21 országban végzett felmérése szerint.

A legnagyobb kétellyel az olaszok, csehek és szlovákok fogadják az áruk és szolgáltatások dicséretét. A reklámhoz való viszonyulást a GfK csoport nürnbergi székhelyű “Marktforschung” részlege tárta fel, a GfK Euro-Bus hálózata révén. A felmérés során mind a 21 országban a GfK leányvállalatai kérdeztek meg személyesen vagy telefonon 1000 felnőttet.

Az eredmények azt mutatták, hogy leginkább a spanyoloknak terhes a sok hirdetés, legkevésbé pedig a briteket zavarja. A megkérdezett spanyolok 92 százaléka nyilatkozott úgy, hogy túl sok a reklám, míg Nagy-Britanniában csak 54 százalék gondolja így.

A válaszadók 80 százaléka, vagy annál több sokallja a hirdetéseket Franciaországban, Görögországban és Olaszországban is. A közép- és kelet-európai térségben az oroszok közül érzik a legtöbben úgy, hogy túlzottan sok reklámmal bombázzák őket: 85 százalékuk vélekedett így. Őket követik a lengyelek 81 százalékkal, a csehek 72 százalékkal.

A felmérés ugyanakkor azt mutatta, hogy Romániában az emberek 12 százaléka még több hirdetéssel szeretne találkozni. Ugyanígy vélekedett a megkérdezett britek 12 százaléka is. Viszonylag “engedékenyen” ítélték meg a helyzetet az osztrákok, finnek, britek és szlovének, mivel csak kétharmaduk találta zavarónak a reklámok mennyiségét.

Az érdekese, szellemes hirdetések természetesen kevéssé zavaróak, ám a 21 vizsgált európai országból 14-ben a megkérdezettek 60 százalékánál kevesebben állították azt, hogy a reklám szórakoztató.

Különösen a csehek, olaszok, németek, szlovákok és oroszok szerint unalmasak a reklámok. Ezekben az országokban 29-36 százalék között volt azon megkérdezettek aránya, akik szórakoztatónak ítélték a hirdetéseket.

Egészen más volt a kép Nagy-Britanniában, ahol a meghatározó többség, 73 százalék pozitívan válaszolt erre a kérdésre. Szlovéniában 71, Portugáliában 70 százalék volt azok aránya, akik szórakoztatónak nevezték a reklámokat.

Tizennyolc országban a megkérdezettek több mint fele úgy vélte, hogy a reklám hasznos információkat ad az új termékekről. A finnek és szlovének 80 százalékot meghaladó része becsüli nagyra a reklám tájékoztató szerepét. A németek 54 százalékos mutatóval a középmezőnyben foglalnak helyet.

Csak Csehországban és Szlovákiában, valamint Olaszországban vonják kétségbe sokan, hogy a hirdetések segítséget adnának az ajánlott termékről való tájékozódáshoz. Általában fény, luxus és szép emberek ösztönöznek vásárlásra. A svédek 91, görögök 89 és a spanyolok 87 százaléka gondolja azt, hogy a reklámozás hatékony.

Az olaszok és oroszok 50 százaléknál valamivel nagyobb része, s a csehek 42 százaléka azt a felfogását hangoztatta, hogy a reklám olyan álvilág bemutatásával akar vásárlásra ösztönözni, ami nem feltétlenül szükséges. A németek 63 százaléka vélekedik úgy, hogy a hirdetés adott termék vásárlásra ösztönöz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik