Belföld

Érpárvégen

A vezetékes távközlési piac nyitása óta eltelt újabb év sem hozott áttörést a verseny kibontakozásában a korábban monopolhelyzetben lévő szolgáltatók és kihívóik között. Az új hírközlési törvény által lehetővé tett számhordozhatóság azonban akár a vezetékes telefonra előfizetők 15 százalékát is váltásra ösztönözheti.

A háztartások többsége egyelőre továbbra is a megszokott vezetékes szolgáltatójától veszi igénybe a teljes szolgáltatást. Mindöszsze 1 százalék azok aránya, akik más szolgáltatóval is szerződnek költségcsökkentési megfontolásból – ez összesen hozzávetőleg 28 ezer háztartást jelent, és szinte mind a Matáv budapesti szolgáltatási területén található.


Érpárvégen 1

Andrási Tamás: elcsendesedtek a liberalizációval kapcsolatos túlzott várakozások.

A BellResearch elemzői a háztartások nagy többségében (58 százalék) 2003-ban sem tapasztaltak különösebb változást a telefon-használat terén. Minden harmadik vezetékes előfizető saját bevallása szerint viszont már kevesebbet használja a telefont, és elenyésző azok aránya (8 százalék), akik a vezetékes telefonhasználat intenzívebbé válásáról számoltak be. A vezetékes telefonhasználat növekedését a háztartásfők egyrészt a telefonbeszélgetések iránti fokozott igénnyel magyarázzák, illetve azzal, hogy a vezetékesről hívják a mobil számokat is, valamint szerepet játszik a kapcsolt vonalon megvalósuló internetezés is. A háztartásokban, ahol csökkent a vezetékes telefonhasználat, ezért elsősorban a vezetékes telefonálás drágulását, illetve a forgalom egy részének mobiltelefonra való áthelyeződést jelölik meg oknak.

A liberalizációval kapcsolatos túlzott várakozások az elmúlt két évben elcsendesedtek a kedvezőtlen tapasztalatok nyomán, de ez nem befolyásolta a háztartások árérzékenységét: véleményük szerint egy előfizetési csomag mindenekelőtt attól ideális, hogy teljes számlaösszegük csökken, vagy ugyanannyi pénzért többet tudnak telefonálni. Az ilyen igények kielégítését célozzák a szolgáltatók által az elmúlt 2 évben bevezetett előfizetési csomagok, amelyek választéka már-már a mobilszolgáltatókéval vetekszik. A sikeresnek mondható kezdeményezésnek köszönhetően 2003 közepén már csak minden második Matáv-előfizető maradt az eredeti Bázis díjcsomagban, míg a költségminimalizálásra való törekvést mutatja, hogy a második legnépszerűbb csomagnak a minimál számít: a BellResearch becsült adatai szerint minden ötödik Matáv-előfizető választotta a legkisebb csomagot.

Változatlan árakat vártaK. A liberalizációval kapcsolatos elvárások józanra válását mutatja, hogy a megkérdezett háztartásfők közül csaknem minden második a vezetékes szolgáltatás árainak változatlanságát várta idén. A szolgáltatás díjainak jelentős vagy kismértékű csökkenését a válaszadók 28 százaléka tartotta valószínűnek, míg emelkedést 5 százalék prognosztizált. Csaknem minden ötödik előfizető továbbra is bizonytalannak minősült a kérdésben.


Érpárvégen 2

Mivel a vezetékes forgalomelterelésre lehetőséget kínáló alternatív szolgáltatók mindeddig csak a jelentős külföldi és belföldi távolsági forgalmú előfizetők meghódítására törekedtek – és nem látták értelmét a tömeges tájékoztatásra nagyobb erőforrásokat koncentrálni -, a piacnyitás után másfél évvel a vezetékes telefonnal rendelkező háztartások 85 százaléka a jelenlegi szolgáltatóján kívül nem tudott olyan szolgáltatót megnevezni, amelyet lakhelyén igénybe vehetne. A jelenlegi vezetékes szolgáltatójuk mellett a Matáv budapesti területén élő háztartások ismernek a legnagyobb arányban más vezetékes szolgáltatókat is lakhelyükön (20 százalék). A Matáv vidéki, illetve a Vivendi (azóta Invitel) szolgáltatási területén az említett arány 15-16 százalék körüli. Ugyanakkor a jelenlegi szolgáltatóhoz ragaszkodó háztartások több mint 60 százaléka feleslegesnek és kényelmetlennek tartja a váltást, ha az egyébként nem jár pénzügyi előnnyel, míg az, hogy az új szolgáltató esetleg nem lenne képes az addig megszokott minőséget nyújtani, kevésbé jelent visszatartó erőt.

A háztartásfők elvárásait vizsgálva, leginkább a hordozható telefonkészülék lehetősége, a plusz mobilelőfizetés és a kedvezményes internet-szolgáltatás lehetősége járulna hozzá, hogy más vezetékes szolgáltatóhoz pártoljanak. A szempontok között felértékelődött az ügyfélszolgálat szerepe, míg kevésbé fontos szempont a váltáskor a több funkcióval ellátott készülék, az értéknövelt szolgáltatások ingyenessége és a vonal ISDN-re történő cseréje, ez utóbbiaknak minden második válaszadó számára egyáltalán nincs jelentőségük.

Korai temetni a rézdrótot. Sokan feltehetik a kérdést, hogy a korábbi elképzeléseket felülmúló, rendkívül magas mobilpenetráció mellett érdemes-e egyáltalán a vezetékes szolgáltatásokkal ilyen kitartóan foglalkozni és az intenzív verseny kibontakozására várni. Habár a 100 főre vetített 35-36 százalékos vezetékes ellátottság elmarad az Európai Unióban tapasztalható 56 százalékos átlagtól, mégis azt jelenti, hogy a magyar háztartások 72 százaléka elérhető a rézérpáron keresztül, míg mindössze a hazai háztartások 65 százalékában van mobiltelefon a BellResearch 2003 első félévre vonatkozó adatai szerint.

 

A kutatás módszertana

A Magyar infokommunikációs jelentésből közölt eredmények 1600 háztartásfő kérdőíves megkérdezésén alapulnak. A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetőek a magyarországi háztartásokra nézve a háztartások mérete, regionális elhelyezkedése és a lakóhely településtípusa szerint, valamint a háztartásfő életkora és iskolai végzettsége szerint. A minta hibája ą2,5 százalék, vagyis az adatok ennyivel térhetnek el attól, ha minden magyarországi háztartást megkérdeztünk volna. Az eredmények alapjául szolgáló interjúk személyesen készültek 2003 májusában.

A vezetékes telefont használók kétharmada pontosan azért ragaszkodik az asztali készülékéhez, mert az folyamatos elérhetőséget és kapcsolatot jelent. Az előfizetők 60 százaléka, a szerényebb igényűek vagy az idősebbek számára a vezetékes készülék egyszerűbben és könnyebben kezelhető, illetve kényelmesebb, különösen a hosszabb beszélgetések esetén (40 százalék). Minden második előfizető ragaszkodásában a vezetékes telefonhoz – saját bevallása szerint – szerepet játszik az, hogy telefonszámát sokan ismerik, ezért annak megváltoztatása sok kényelmetlenséggel és költséggel járna. Ez azonban nem vetíti előre az előfizetők ilyen arányú tömeges elvándorlásának veszélyét, mivel csak 15 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy maradásának ez a legfőbb oka. Vajon a számhordozhatóság megvalósulásával képesek lesznek-e megmozgatni az elkövetkező években ezeket az előfizetőket a távközlési szolgáltatók?

A vezetékes számlákat befizető háztartásfők egyharmada a fentieken túl azért sem vált meg eddig asztali készülékétől, mert annak fenntartását és használatát a mobilénál még mindig olcsóbbnak véli. Csak minden tizedik válaszadó esetében játszik szerepet az internetkapcsolat fenntartása abban, hogy ragaszkodik vezetékes előfizetéséhez, amely a hozzáféréssel már rendelkezők körében viszont meghatározó tényezőnek számít. Az internetpenetráció emelkedésével és a szélessávú hozzáférések iránti igények jövőben várható növekedésével valószínűleg kibővül ez utóbbi táborba tartozók köre, hiszen az ADSL technológia által kínált hozzáférési sebesség és korlátlan internetezés költsége a mobil adatkommunikációs technológiával szemben jelentős előnyben van és marad is az elkövetkező években.
Andrási Tamás üzletfejlesztési igazgató, BellResearch

Ajánlott videó

Olvasói sztorik