Az új uniós tagországok a csatlakozási szerződésben vállalták, hogy áttérnek a közös európai pénz használatára. A legtöbb országban ehhez népszerűtlen és fájdalmas gazdasági intézkedéseket kell végrehajtani – például adóemelés vagy a költségvetési kiadások csökkentése formájában. Az EU, ha csekély mértékben is, hozzá kíván járulni annak a folyamatnak a sikeres levezényléséhez, amelynek során a csatlakozók térségében élőket megismertetik a közös valuta előnyeivel, tudatosítva egyben, hogy az euró bevezetése áldozatokkal is jár.
Tanácsadóra is szükség lesz
Az Európai Bizottság az információs kampány lebonyolítására pályázati felhívást tett közzé, s a határidő lejártával 30 vállalkozás jelentkezését regisztrálták. Kiszivárgott értesülések szerint egy pr-céget a szaksajtóval való kapcsolattartásra, egy másikat pedig stratégiai tanácsadásra választanak ki.
Az információs kampányra jövőre nagyjából kétmillió eurót szánnak. (A legfrissebb Reuters-elemzői konszenzus szerint a kelet-európai csatlakozók közül legkorábban, 2007-2008-ban Szlovénia, Ciprus, Málta, Lettország, Észtország és Litvánia vezetheti be az eurót, Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovákia csak 2009-ben térhet át a közös pénz használatára. Mint ismeretes, a magyar vezetés jelenleg 2008. január 1-jei eurócsatlakozással számol.)
Médiakuruzslók adják el az eurót?
A brüsszeli bejelentés felháborodást váltott ki az eurószeptikusok körében. Matthew McGregor, egy londoni euróellenes szervezet kampányfőnöke példátlannak nevezte az eurókampányok EU-finanszírozását. Szerinte ez a nagy aktivitás azt jelzi: az Európai Bizottság komolyan aggódik az euró fogadtatása miatt. “A médiakuruzslók bevetésével a bizottság elismeri, a közös valutát nehéz lesz eladni” – így McGregor.