Belföld

Tejbevihar – EU-frász a Danone-nál

A kormányzati intézkedések a hazai tejtermelőkre építő, évtizede az országban tevékenykedő multikat sújtják – mondta Kim Small, a Danone Kft. ügyvezetője.

A 3,7 százalék zsírt és 3,4 százalék fehérjét tartalmazó, átlagos minőségű nyers tej termelői ára ma Magyarországon 72 forint literenként. Ugyanez az

Európai szintű üzemek 

A világszerte kekszipari termékeket, friss tejtermékeket és ásványvizeket gyártó Danone-nak két üzeme van Magyarországon – az egyik Kelet-Pesten, a másik Marcaliban. Nemrégiben 2 millió eurót fektettek a gyártósorokba. Ennek nyomán mindkét üzem megfelel az EU normáinak. 

ár Ausztriában 71,23 forint, Csehországban 64,75 forint, Németországban 69,48 forint, Lengyelországban 41,95 forint, Szlovákiában 56,34 forint. Vagyis a hazai nyersanyagból dolgozó tejipari cégek komoly versenyhátrányban vannak – hangsúlyozta előadásában Kim Small, a Danone Kft. ügyvezetője.


A magyar tej termelői ára a legfontosabb kérdés az ágazat számára – hangsúlyozta az ügyvezető -, a Danone Kft. alapanyagköltségeinek például a felét a tej teszi ki. És éppen erről nem nyilatkozik a kormányzat. Ráadásul nem csupán az esetleges változás mértékéről, hanem arról sem, hogy januárban vagy a májusi EU-belépéskor várható-e az elmozdulás. Emiatt az ágazat számára ma kiszámíthatatlan a gazdasági környezet – tette hozzá.


Joghurtban az  élen

A hazai piacon a Danone Kft. a friss tejtermékek szegmensében 30,2 százalékkal, az ízesített joghurtok területén 55,1 százalékkal, a desszert termékek piacán pedig 37 százalékkal részesedik.  

Jövőre Európa betör a magyar piacra


A jövő évtől várható, a hazai piac szereplőit érintő hatások közül az Európai Unión belüli szabad kereskedelmet emelte ki Kim Small. Mint mondta, a csatlakozás egyik következménye, hogy az olcsóbb termelői áron felvásárolt tejből dolgozó EU-gyártók előtt megnyílik a ma még vámokkal és higiéniai előírásokkal körülbástyázott magyar piac. A magyar piaci „betörés” azért is valószínű – tette hozzá -, mert például a német ultra friss tejtermékeket gyártók kapacitása már most hatszorosa az egész magyar piac jelenlegi árufelvevő képességének.


A gyártók megjelenésével párhuzamosan új kereskedelmi láncok megjelenése is várható, s ezek a kereskedők nem a Magyarországon előállított tejtermékeket fogják forgalmazni, hanem a nyugat-európaiakat. Emellett azzal is számolnak az országba már megtelepedett cégek, hogy az újonnan piacra lépő vállalatok nem a pályakezdőket, hanem a már gyakorlott szakembereket keresik majd, s megpróbálják őket elcsábítani, ami a személyi költségek növekedésével jár.


 Tíz százalék megy exportra

A hazai nyersanyagból dolgozó Danone Kft. termelésének 8-10 százalékát teszi ki az exportértékesítés. Jelenleg Romániába, Horvátországba, Csehországba, Szlovákiába és Lengyelországba szállítanak friss tejtermékeket. 

A kormányzati kihívással is szembe kell nézniük?


Az uniós csatlakozás okozta változások mellet másféle kihívásokkal is szembe kell nézniük a magyarországi tejtermékgyártóknak – fogalmazott Kim Small. Rámutatott, hogy amíg a tejtermékek áfá-jának uniós átlaga 7 százalék, ma Magyarországon már most is 12 százalékos a kulcs, s ezt jövőre további 3 százalékkal emeli a kormányzat. Ehhez jön 2004-től a 20 százalékos környezetterhelési díj, ami Kim Small szerint igaztalanul sújtja azokat a gyártókat, így a Danone-t is, amelyek az európai szabályoknak megfelelően az idei évtől önkéntesen fizetik a csomagolóanyagok kötelező arányú visszagyűjtésére és újrahasznosítására szolgáló licencdíjat.


A Danone Kft. ügyvezetése többször is megpróbált tárgyalni a kormányzattal arról, hogy átgondolatlan intézkedéseivel éppen azokat a hazánkban évtizede megtelepedett külföldi cégeket sújtja, amelyek az elmúlt években jelentős beruházásokkal fejlesztették a hazai gyártókapacitást, s hosszú távon elkötelezettek a hazai termelők irányába – ám, ahogy Kim Small fogalmazott: a kormány eddig nem viselkedett partnerként.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik